Jag håller på bygga en bastu i fritidshuset och skall sätta dekorsten från Byggmax på väggen bakom aggregatet.

https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/dekorsten/väggsten/dekorsten-madera-graphite-grå-p061204

Vad ska jag lämpligast sätta stenen på? Underlaget just nu är en massiv trävägg.

Jag är inne på trossbottenskiva av fibercement då den är helt fuktokänslig, eller är det överkurs?
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040

Eller kanske en fibergipsskiva?
https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/fibergipsskiva-för-våtrum-m.m.-p07540
 
H
Jag är i samma situation som du. Jag har köpt äkta dekorsten som ska upp bakom vedkaminen. Jag köpte äkta sten eftersom lättbetong dekorstenen jag tittade på inte var specad att klara värmen som blir i en bastu ovanför aggregatet. Kolla upp det först så den inte ramlar ner för dig
 
H-Thomasson skrev:
Jag är i samma situation som du. Jag har köpt äkta dekorsten som ska upp bakom vedkaminen. Jag köpte äkta sten eftersom lättbetong dekorstenen jag tittade på inte var specad att klara värmen som blir i en bastu ovanför aggregatet. Kolla upp det först så den inte ramlar ner för dig
Smart! Inte ens tänkt på det, jag har mailat Byggmax och ställt frågan till dem.
 
H
Har samma utmaning. Dela gärna bilder på det ni bygger... vore kul att se!

Tusen tack!
 
Byggmax har nu svarat att denna väggsten INTE lämpar sig för bastu. Skit.
Vad kommer hända om man sätter den där ändå?
Spricker den?
Ramlar den ner?
 
Har samma utmaning. Hur gick det? (Ska handla väggsten på bauhaus inom en timme...)

Smärre panik...
 
Den har suttit i mer än ett år nu utan några problem alls.
 
Syftar alltså på Byggmax sten från inlägg nr 1.
Satte den på en vanlig gipsskiva.
 
Raskus Raskus skrev:
Den har suttit i mer än ett år nu utan några problem alls.
Hej, jag köpte exakt samma dekorsten från byggmax (DEKORSTEN MADERA 4 GRAPHITE) och hann idag sätta upp det direkt på väggen för att sitta bakom en täljstenkamin i vardagsrummet! Efteråt kom jag på att jag borde ha forskat om den tål värde! Hur har det gått för dig? Tacksam för svar
 
Inga som helst problem.
Det blir väl dessutom inte speciellt varmt bakom kaminen?
 
Raskus Raskus skrev:
Inga som helst problem.
Det blir väl dessutom inte speciellt varmt bakom kaminen?
Tack för snabbt svar! Sover lugnt inatt :) sant, inte så värst varmt bakom kaminen faktiskt. 5 kvadrat gick det åt att sätta upp från golv till tak plus en massa skära, förkorta o anpassa hahah vill verkligen inte börja om.
 
ps. fick kontakt med tillverkaren Stegu i Polen. Materialet tål upp till 200 grader :)
 
  • Gilla
Svarvis2500 och 1 till
  • Laddar…
Ps. kan tillägga att vi nu har eldat sedan september utan några problem alls så materialet håller och som Raskus skrev blir inte väggen bakom kaminen så varm, MEN....

Något som vi hade missat var att själva rökröret från kaminet till skorsten blir riktigt hett och det hade säkert skapat problem och kanske inte ens varit godkänt, så röret byttes till ett värmeisolerat istället.
 
  • Gilla
PerHj
  • Laddar…
Bjarnen Bjarnen skrev:
ps. fick kontakt med tillverkaren Stegu i Polen. Materialet tål upp till 200 grader :)
Va bra, funderar själv på att köpa dessa stenar. du har ingen bild på resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.