Tja. Frågan är ställd många gånger innan på detta forum men många trådar är gamla eller inte så utförliga.

Ska byta ut gammalt vattenlås till nytt och undrar om någon inom närmsta tiden har gjort detta och kan säga vilka modeller som passar.

Gammalt vattenlås under diskbänk med synliga rör och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelho diskbänk med gammalt vattenlås och en disktrasa på kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan hjälpa mig? Jag har för mig att det är samma storlek på ventilerna på båda sidor runt 65 mm.

Vore jättetacksam för snabba svar
 
Gänga av plastmuttrarna högst upp så du kan se och mäta på gängorna som sitter under hoarna. Eller är det det du har gjort och kommit fram till 65mm? jag tycker 65mm låter ganska stort för gängan men är ingen expert på gamla rörsystem.

Om gängan däremot är ca 48mm om du mäter diametern med skjutmått eller liknande så är den standard för kök (dimension 40, 1,5 tum) och då passar exempelvis det här som jag själv bytt till i mitt kök: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...opp/vattenlas-och-tillbehor/vattenlas-006238/ Det är väldigt flexiblet på alla håll så det ska nog mycket till för att man inte ska kunna få det att passa. Alla rör är teleskopiska och vridbara så du borde kunna få in det längre bak i ditt skåp så du även får bättre utrymme.
 
Ska ta och rensa det snart så då ska jag ta och mäta grundligt vad det är för dimensioner såg på en annan tråd där det är exakt samma diskbänk och då var hålet på hon ungefär 65 i diameter men det kan vara någon mindre. Har mailat bilderna till JAFO och även fått svar där så ska ta och kolla upp det lite mera
 
Hej
Jag sitter i samma situation.
Vilket vattenlås köpte du till sist det på Jula eller något annat ?
 
Hej
Får tack för ditt snabba svar.
Du nämnde att du valde bottenventiler med G40 Mutter.

Hur gjorde ni med Bottensilarna?
Det är ju en stor i Slasken och en liten Diskhon.
 
Vet inte riktigt hur din diskho ser ut men min ser ut såhär hela bottenventilen är i ett stycke med sil.
 
  • Diskhoens bottenventil integrerad med sil ovanför vattenlås under köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbelho i rostfritt stål med synlig bottenventil och sil i ena hoen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.