Ritning av ett enfamiljshus entréplan med mått, visar placering av skjutpartier och fönster runt ett atrium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kommer ha skjutpartierna och de stora fasta fönsterna runt atriumet 230 höga, takhöjd 260. Vet att vi borde ha de övriga fönsterna 230 men har en kort fru, 160, och når inte längre upp än 210-fönsterna för att dra ner plissegardinerna. Tycker ni det ser konstigt ut om de övriga fönster när 210?
 
Varför wc/dusch i köket?

Är ju (i princip) så långt ifrån sovrummen man kan komma?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Byt plats på köket och det största sovrummet, flytta handfatet i det stora badrummet och gör så att man kan gå hela vägen runt atriumet istället?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Byt plats på köket och det största sovrummet, flytta handfatet i det stora badrummet och gör så att man kan gå hela vägen runt atriumet istället?
Faktiskt inte tänkt på byta kök och sovrummet, tål att tänkas. Vill inte kunna nå runt atriumet pga två skäl, vill kunna gå direkt ut från toaletten till atriumet för där finns det en pool och även att sovdelen ska vara mera avskilt.
Inga tips om fönsterhöjden?
 
Nej..

Men jag är också kort, men skulle hon inte kunna ha som en såndär pinne med krok på som man köper på Ikea till deras rullgardiner?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nej..

Men jag är också kort, men skulle hon inte kunna ha som en såndär pinne med krok på som man köper på Ikea till deras rullgardiner?
Det som jag tycker det är jobbigt ibland är att om man ska göra huset så fint som möjligt eller så smidigt och underhållsfritt som möjligt. Inte smidigt eller fint med en pinne
 
A AlexHo skrev:
Det som jag tycker det är jobbigt ibland är att om man ska göra huset så fint som möjligt eller så smidigt och underhållsfritt som möjligt. Inte smidigt eller fint med en pinne
Vill man ha ett smidigt och underhållsfritt hus bygger man väl inte ett hus med atrium med pool i ;)
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Vill man ha ett smidigt och underhållsfritt hus bygger man väl inte ett hus med atrium med pool i ;)
Enligt där jag ska köpa poolen så ska poolen vara nästintill underhållsfritt. Det enda jag behöver göra är att fylla på klor när det plingar till i mobilen sen fixar automatiken allt, typ backspolar och fyller på avdunstningen automatiskt. Poolen gång året runt och de kommer årligen och checkar av. Ska ha ett öppningsbart glastak över atriumet
 
Violina Violina skrev:
Varför wc/dusch i köket?

Är ju (i princip) så långt ifrån sovrummen man kan komma?
Det är en gästtoalett
 
A AlexHo skrev:
Det är en gästtoalett
Och gästsovrummet på andra sidan sällskapsutrymmena? Inte jättetrevligt.. :seenoevil:
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…

Bästa svaret

A AlexHo skrev:
Enligt där jag ska köpa poolen så ska poolen vara nästintill underhållsfritt. Det enda jag behöver göra är att fylla på klor när det plingar till i mobilen sen fixar automatiken allt, typ backspolar och fyller på avdunstningen automatiskt. Poolen gång året runt och de kommer årligen och checkar av. Ska ha ett öppningsbart glastak över atriumet
Ja, självklart säger de det, de vill ju att alla ska löpa pool :)

Angående fönstrena så tror jag det är ok (rent visuellt) om alla fönster utåt (eller åtminstone på samma vägg) har samma höjd :)
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Och gästsovrummet på andra sidan sällskapsutrymmena? Inte jättetrevligt.. :seenoevil:
Vi har inga gästrum, gillar inte när utomstående sover över. Vi är två vuxna plus en treåring. De två små ”sovrummen” är ena kontor och det andra till barnet. Det största sovrummet är ett lekrum som senare blir barnets rum när hon blir äldre
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ja, självklart säger de det, de vill ju att alla ska löpa pool :)

Angående fönstrena så tror jag det är ok (rent visuellt) om alla fönster utåt (eller åtminstone på samma vägg) har samma höjd :)
Litar faktiskt på säljaren. Fick olika alternativ på rening/automation och vi valde den bästa de hade för att slippa underhållet, 230k gick den på.

Tack för tipset, kör nog då på 210 så frugan slipper ta en pall varje gång hon ska dra mer plissegardinerna :)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Vi har inga gästrum, gillar inte när utomstående sover över. Vi är två vuxna plus en treåring. De två små ”sovrummen” är ena kontor och det andra till barnet. Det största sovrummet är ett lekrum som senare blir barnets rum när hon blir äldre
Titta i vilket fall som helst på det jag skrev med att skifta plats på sovrum och kök..
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Titta i vilket fall som helst på det jag skrev med att skifta plats på sovrum och kök..
Sitter redan och skissar om lite för att se om det passar oss. Stort tack Violina
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.