Skulle ni har skaffat bygglov för altan på 15kvm?? Gränsen ligger på 12 kvm va?
 
Det behövs väl inget bygglov för det? De 12 kvadraten gäller som jag förstår det storleken på taket om du vill ha sådant över. Storleken på själva uteplatsen/altanen nämns inte så jag antar att den kan vara i princip hur stor som helst så länge den inte kommer för nära tomtgräns. Följande är saxat från Huddinge kommuns hemsida:

I anslutning till en- eller tvåbostadshus får man utan bygglov anordna uteplatser med murar eller plank som är högst 1,8 meter. Muren eller planket får inte sträcka sig mer än 3,0 meter ut från huset och det skall minst vara 4,5 meter till tomtgräns.

Man får även ordna skärmtak över uteplatser, altaner, balkonger eller entréer om taken inte är större än 12 kvadratmeter. Skärmtaken får inte heller sträcka sig närmare tomtgränsen än 4,5 meter.
 
Självklart ska det vara tak=) Det ska bli en inglasad altan med tak!!
 
Henke_75 skrev:
Skulle ni har skaffat bygglov för altan på 15kvm?? Gränsen ligger på 12 kvm va?
Vad jag förstår får altanen vara mycket större än 12 kvm om höjden ej överstiger 90cm. Dvs, om räcke är högre eller med ett skärmtak måste man ha bygglov.
 
Hur nyfikna/petiga grannar har du? Rätt skall förvisso vara rätt, men om det rör sig om "ynka" tre extra kvadratmeter skulle jag nog bygga ändå. Vet inte hur kommunen kan kolla upp sånt? Åker de på rekognosceringsturer med jämna mellanrum? Om inte, känns det som att det är tipsande grannar som får kommunen att komma med måttbandet. Men som sagt, vill du vara helt hundra på att få behålla din fina altan många år framöver så är det ju faktiskt (trist nog) bygglov som gäller.
 
Bygglov är väl, om det behövs (vilket jag inte vet något om i det här fallet), rätt väg att gå egentligen, men...

Om man nu ändå väljer att glasa in och bygga tak över sin altan, kan jag berätta vad en kvinna som jobbat just med bygglov på kommunen berättade för mig... Om kommunen får reda på att någon gjort ett felaktigt bygge, och då snackar vi i stil med tak och glas på altan, inte sjöbodar eller fruktansvärt felplacerade abnorma byggnationer... Om kommunen får reda på det, kräver de i 99% av fallen aldrig att något ska rivas, eftersom det då är "förstörelse av material" (och byggnation). Däremot kan den som gjort svartbygget få en retroaktiv avgift, som är lika stor som bygglovsavgiften skulle ha varit.

Så... Chansa om du "är sån", risken att åka på något värre än det du skulle fått betala om du "inte var sån", verkar vara närmast obefintlig. :)


(Jag kan naturligtvis inte ta ansvar för att det jag fått höra gäller överallt, i alla kommuner o.s.v.)
 
12 kvm gäller skärmtak dvs inte inglasade uterum. För inglasade skapelser krävs alltid bygglov.

Lagen om allts j-vlighet gäller även här - söker du inte bygglov kan du ge dig på att en granne eller någon annan avundsjuk rackare kommer att kräva att du ska både riva och betala straffavgifter.
 
hgranstedt skrev:
12 kvm gäller skärmtak dvs inte inglasade uterum. För inglasade skapelser krävs alltid bygglov.

Lagen om allts j-vlighet gäller även här - söker du inte bygglov kan du ge dig på att en granne eller någon annan avundsjuk rackare kommer att kräva att du ska både riva och betala straffavgifter.
Tycker ja osså, det är väl en ytterst ringa avgift i sammanhanget och så är allt lugnt :)
 
Vad kostar ett bygglov då?
 
Bygglov kostar nog olika i olika kommuner men grannarna fick för några år sedan bygglov på en utbyggnad och det kostade 2000:-

/sponken
 
sponken skrev:
Bygglov kostar nog olika i olika kommuner men grannarna fick för några år sedan bygglov på en utbyggnad och det kostade 2000:-

/sponken
vi betalade samma för ett halvår sedan
 
Det gäller väl kanske att kolla lite om "hur olagligt" bygget blir. För ytan kommer att räknas in i din byggnadsyta på tomten. och om den då överskrider det som detaljplanen tillpter så ligger du lite värre till vad gäller rivningskrav.

Det jag hört om straff, är att man får en kontrollavgift som är ganska mastig (typ 10 000), OCH man måste söka och betala bygglovet i efterhand. I många fall nöjer de sig tydligen med att man rättar sig genom att söka bygglovet retroaktivt.
 
Att med berått mod bygga något som man vet kräver bygglov, utan att ha det, är dumt. Det riskerar att bli dyrt en dag. Förutom krav på rivning med tillhörande vitesföreläggande, kontrollavgift och bygglovsavgifter så kan du få problem med försäkringsbolaget. Nu är en altan kanske inte av största värde, men försäkringsbolagen har börjat vägra betala ut försäkringsersättningar för sådant som uppenbart är svartbyggt.

Det är dessutom dumt att utsätta sig för risken att man blir osams med sin fru/svåger/granne och som för att hämnas går och skvallrar. 2000kr är ju inte jättemycket pengar trots allt.
 
men alltså om man skulle bygga 15kvm altan utan tak över, så krävs inte bygglov?
 
om det inte är närmare än 4.5 meter till grannen eller om höjden inte blir högre än 0.9 meter (har jag för mig)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.