Hej!

I nuläget trillar det in offerter på mina VVS-jobb i det kommande huset. Jag är inne på att ha rejäl panna och så mycket ack-volym det går för att få bekvämlighet i eldandet. Finns det egentligen bra sätt att beräkna maximal volym till en viss panna?
I nuläget är vi inne på Calmarpannan V65 från Trebema i Kalmar, effekt 60-80 kW. De VVS-projektörer jag samtalat vågar inte sätta större ackumulatortankar än 4000+750 till denna panna.
Jag har läst någon tråd här tidigare om att en del har 6000 liter tank. Vilka pannor passar till dessa tank/tankar? Någon har tidigare också förklarat att det finns inte för stora ackumulatorvolymer, utan bara mer bekvämlighet i stora volymer. Går detta att styrka på något sätt? Varför vågar inte VVS-gubbarna föreslå större volymer?

Är det någon som äger en Calmarpanna V65 som kan intyga vilka volymer man kan elda mot med denna vore jag väldigt tacksam.

Slutligen. En VVS-projektör föeslår Atmos DC 50 istället för en V65. Någon som har några erfarenheter av denna panna? Bättre eller sämre?

/Snart är det äntligen byggstart......
 
Vågar inte?! Skulle vara kul att höra vilken risk man tar om tanken blir för stor. Antagligen bara inkompetens. Utan laddpaket kopplat så att hela tanken värms gradvis, som man gjorde för, är för stor volym kritiskt. Likadant med ett knippe dåligt isolerade 500-liters-tankar. Men med en tank och en liten slavtank, skaplig isolering och skiktning vid i och urladdning finns ingen övre gräns för volym.

En bra tumregel är vedutrymmet x 18 x antal ilägg man kan tänkas göra (minimum 2)
 
Jag håller helt med Matss förutom att jag kan tänka mig mindre än 2 inlägg per gång jag eldar. Jag kommer att ha vattenvolym så jag kan lägga in 1,5 inlägg varje gång jag eldar. (185x18x1,5)

Martin
 
Jag kör en V65 och har totalt 3500 L ackumulatorvolym. På det brukar jag kunna elda (typ) startbrasa + fullt i lägg + 5 klabbar till innan det slår i botten på 50 graders temperaturdiff. Jag hade gärna sett att jag hade haft volym så jag kunde ha kört två fulla ilägg. Tändbrasa, vänta 30 minuter på pannan uppe i drifttemp, lägg i fullt ilägg, vänta 2 timmar och 20 minuter, nästa fulla ilägg hade känts perfekt.

Har nu i vinter eldat ca varannan dag (ibland var tredje) bara för att vara säker på att det finns varmt vatten på morgonen dag två för familjens duschbehov.

Kommer på sikt att öka ackvolymen för att byta min temporära tekniktanklösning med målet att nå över 4m3 ackvolym.

Jag tror du kommer att fylla på knappt två ilägg så det volymen känns väl rätt ok. Men eftersom det här handlar om 1. hur mycket energi din kåk drar och 2. hur ofta du vill elda. Och som Matss säger så är det svårt att förstå vilken risk vvsgubbarna utsätter sig för. Som jag resonerat om i ett tidigare inlägg så kan det finnas ett ekonomiskt språng någonstans som gör att det ur investeringssynvinkel blir avsevärt dyrare att gå upp ett snäpp.
 
Staffans2000
Är acktanken mycket väl isolerad, finnes "ingen" övre gräns.
Ang.rörmokarna:Ju billigare anbud destå större möjlighet till napp, samt "såhär har man ju alltid gjort".
 
Tack för kloka svar!

Hmmm, de där rörisarna vågar inte töja gränsen alls....

Jag är i nuläget inne på att köpa en Calmar V65 , ha en stor cirkulär ack tank på 5000 l (grymt välisolerad) samten tekniktank på 750 l som förbereds med solslingor för ev framtida påkoppling vid behov (?) eller lust! Räknar då med tändbrasa samt två fulla ilägg med jämförelse med dig slipperman som eldar mot 3500 l.

Jag bygger nytt och får det förhållandevis välisolerat. Ska dessutom ha golvvärme i både garage och bostadshus vilket gör att jag kan ju tömma tankarna ner till 40 grader och behöver inte maxa tempraturen i tankarna för att ändå få bekväm uppvärmning.

Kan man göra så att man laddar lilla tanken först, fyller sedan på stora slavtanken, som sedan återfyller lilla tanken allt eftersom den töms?

Är storleken på tankarna OK tror ni? Fungerar det med återfyllning av lilla tanken med någon typ av tvåvägspump eller finns det bättre lösningar???
 
Emil_J skrev:
Kan man göra så att man laddar lilla tanken först, fyller sedan på stora slavtanken, som sedan återfyller lilla tanken allt eftersom den töms?

Är storleken på tankarna OK tror ni? Fungerar det med återfyllning av lilla tanken med någon typ av tvåvägspump eller finns det bättre lösningar???
Det som funkar bra i längden är enkelhet, extra pumpar och ventiler är det väldigt få som får att fungera. I all synnerhet om en medelgod rörmokare ska koppla ihop grejerna :)

Tekniktanken kan man skippa och lägga dom extra pengarna på större tank.

Satsa på en enkel anläggning! Ställ tekniktanken nära stora tanken och koppla ihop dom med 35-rör. Anslut pannan med T-rör på rören mellan tankarna. Anslut shunten parallellt med pannan, nära tankarna. Använd en bivalent shunt och anslut mittutaget till mitten på tekniktanken. Att ansluta shunten bara till tekniktanken brukar ge problem med att den töms på värme först.

Om det går kan du höja tekniktanken en bit från golvet men det funkar ändå. När du kyler den med varmvattentappning letar det kalla vattnet sig nedåt och trycker in nytt varmt vatten i tekniktanken från stora tanken.

Lägg tid på att få en bra avluftning, det ger mer eller mindre problem i 90% av vedanläggningarna. Använd öppen expansion.

Förutsätt att din rörmokare är okunnig när det gäller ved :)
 
Emil_J skrev:
Jag är i nuläget inne på att köpa en Calmar V65 , ha en stor cirkulär ack tank på 5000 l (grymt välisolerad)
Är det någon som vet hur man brukar dimensionera grunden/armering där en acktank på 5-7 ton skall stå ? Det blir ju stora punktlaster på en liten yta.

Mvh Peter
 
Hej Gomma
Har nyss gjort en sådan dimensionering för min grund och kollade upp med en byggkille som kan sådant.
Han gav mig rådet att gjuta ca 10 cm och lägga ett armeringsnät i mitten.

Detta baserar sig på att jag har en anläggningsyta av hela min tank mot betongen. Även om själva lasten är 7 ton så blir inte punktbelastningen i ett sådant fall så stort, jämförbart med en mansperson som står på två fötter. (80 kg/2*0,015kvm = ca 2600 kg/kvm)

Trycket av en tank på 7 000 kg med en anläggninsyta av 3,5 kvm (antar höjden är 2 m) ger ett tryck på ca 2000 kg/kvm.
Detta förutsätter givetvis att du har så stor anläggningsyta som 3, 5 m.

Om tanken inte har den anläggningsytan så kan det bli mer problematiskt men du kan använda samma beräkninsteknik.
(Har själv en rund ack tank på ca 1,8 ton med en anlägningsyta på ca 3* 0,06 kvm vilket ger ett punkttryck på ca 9 600 kg/kvm och gjutningen håller. Har samma gjutning som rekommenderades ovan)
Hoppas detta hjälper dig i dina funderingar.
/LennartS
 
jag gjorde en beräkning på min v65, jag ska ha en slav på 4250liter och en tekniktank på 750 liter som matas via kulvert, jag fick fram att med 2 fulla ilägg efter varann behövs det ca 6000 liter. jag tror det var på äfab's sida jag hittade beräkningsunderlaget.kulvertstyrning har jag tänkt bygga själv med 3 termostater och några relän
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.