Hallå.
Ännu en tråd i ett ämne som ingen egentligen verkar ha "rätt" svar på.
Förutsättningar.
Gammalt hus med timmerstomme
Snedtak på övervåningen. Förut var det ett innertak med ca 15 cm spån ovanför och sen ca 40 cm luft upp till nock. Nu ska det vara öppet till nock men det ska isoleras...
Inifrån är det 1 plank 2 sticketak/spont 3 isolering gullfiber (iaf på vissa delar) sen vet jag inte om det är ngt mer innan papp och tegelpannorna.
Hur ska man tänka?
Är inne på att regla upp från nock ner till ytterväggen med 45×70 ca 12 cm från takplanken. Sedan 95 isolering (träfiberskivor) , blir med andra ord en liten luftspalt mellan isolering och takplanken...därefter gles och pärlspont.
Rätt el fel?
Hur tänka?
Hur göra?
Alla tankar välkomna..
Ännu en tråd i ett ämne som ingen egentligen verkar ha "rätt" svar på.
Förutsättningar.
Gammalt hus med timmerstomme
Snedtak på övervåningen. Förut var det ett innertak med ca 15 cm spån ovanför och sen ca 40 cm luft upp till nock. Nu ska det vara öppet till nock men det ska isoleras...
Inifrån är det 1 plank 2 sticketak/spont 3 isolering gullfiber (iaf på vissa delar) sen vet jag inte om det är ngt mer innan papp och tegelpannorna.
Hur ska man tänka?
Är inne på att regla upp från nock ner till ytterväggen med 45×70 ca 12 cm från takplanken. Sedan 95 isolering (träfiberskivor) , blir med andra ord en liten luftspalt mellan isolering och takplanken...därefter gles och pärlspont.
Rätt el fel?
Hur tänka?
Hur göra?
Alla tankar välkomna..
Luftspalten behöver ventileras för att göra ngn nytta (takfot och nock).
Ångspärr är ett måste om mögelskador ska undvikas.
God ventilation av vinden/ovanvån behövs också.
Det är mkt lämpligt att ha ett litet vindsutrymme ovanför så luftspaltsventilationen från takfoten kan komma upp dit och sedan ledas ut via gavelventiler. Annars måste luftningsventiler typ Mögelstoppers tas upp i ovankant av varje takstolsfack.
Ångspärr är ett måste om mögelskador ska undvikas.
God ventilation av vinden/ovanvån behövs också.
Det är mkt lämpligt att ha ett litet vindsutrymme ovanför så luftspaltsventilationen från takfoten kan komma upp dit och sedan ledas ut via gavelventiler. Annars måste luftningsventiler typ Mögelstoppers tas upp i ovankant av varje takstolsfack.
Oldboy skrev:Luftspalten behöver ventileras för att göra ngn nytta (takfot och nock).
Ångspärr är ett måste om mögelskador ska undvikas.
God ventilation av vinden/ovanvån behövs också.
Det är mkt lämpligt att ha ett litet vindsutrymme ovanför så luftspaltsventilationen från takfoten kan komma upp dit och sedan ledas ut via gavelventiler. Annars måste luftningsventiler typ Mögelstoppers tas upp i ovankant av varje takstolsfack.
Tack för svar!
Men om inga ventiler finns idag och huset klarat sig i alla dessa år. Ska man då verkligen ändra på det? Och om man isolerar ca 70 alt 95 mm men lämnar utrymme mot nuvarande takplank så påminner det ju om hur det var byggt innan. Förutom att det blir klart mindre luft mellan isolering och takplank... Ska man kanske avstå från att ha takbalken synlig och bygga en större luftspalt i nock så det blir ännu mer som förut?
Har det varit permanent uppvärmt bostadsutrymme tidigare?
Det är helt riktigt att ju mindre man ändrar desto mindre är risken att ngt oönskat inträffar. Ofta tycks det vara pga dålig isolering (= mkt värmeläckage) som äldre hus är friska. Isolering/värmekomfort/uppvärmningskostnader står tyvärr i diametral motsats till risken för fuktskador.
De tre första råden är taget från Få bukt med fukt och gäller vid inredning/isolering av en gammal kallvind, (som hade fått fuktproblem pga avsaknad av de tre detaljerna). Så de tre faktorerna gäller generellt för gamla hus med inredd vind, om man vill undvika att riskera mögelskador.
Det är helt riktigt att ju mindre man ändrar desto mindre är risken att ngt oönskat inträffar. Ofta tycks det vara pga dålig isolering (= mkt värmeläckage) som äldre hus är friska. Isolering/värmekomfort/uppvärmningskostnader står tyvärr i diametral motsats till risken för fuktskador.
De tre första råden är taget från Få bukt med fukt och gäller vid inredning/isolering av en gammal kallvind, (som hade fått fuktproblem pga avsaknad av de tre detaljerna). Så de tre faktorerna gäller generellt för gamla hus med inredd vind, om man vill undvika att riskera mögelskador.
Ja, det är betydligt bättre.M MangeKl skrev:
Yes, det har varit permanentboende så länge vi kan minnas ( har funnits i släkten), just detta rum har varit sovrum. Då kanske man ska lämna 30 cm eller så vid nock... och sedan en liten luftspalt som fortsätter ner mot ytterväggen.Oldboy skrev:Har det varit permanent uppvärmt bostadsutrymme tidigare?
Det är helt riktigt att ju mindre man ändrar desto mindre är risken att ngt oönskat inträffar. Ofta tycks det vara pga dålig isolering (= mkt värmeläckage) som äldre hus är friska. Isolering/värmekomfort/uppvärmningskostnader står tyvärr i diametral motsats till risken för fuktskador.
De tre första råden är taget från Få bukt med fukt och gäller vid inredning/isolering av en gammal kallvind, (som hade fått fuktproblem pga avsaknad av de tre detaljerna). Så de tre faktorerna gäller generellt för gamla hus med inredd vind, om man vill undvika att riskera mögelskador.
Ja, det är betydligt bättre.
Liknande trådar
-
Isolering av snedtak i garageloft där bjälklaget redan är isolerad
Isolering -
Isolera vindsbjälklag eller snedtak inifrån, eller båda?
Isolering -
Säkervatten-vägg mot isolerad kattvind och snedtak
Badrum -
Isolera snedtak vid öppning till nock
Isolering -
Isolera snedtak ovanifrån med Fasadskiva?
Tak & Vind