Jag har märkt att det är dåligt drag i ventilationen sedan någon vecka och öppnade idag aggregatet för att se om filtren var fulla eller så (vilket jag antog att de inte skulle vara eftersom de byttes för några månader sedan).

Jag provade att strömsätta aggregatet med luckan av och konstaterade då att en fläkten (på avluft) drar igång, rotor snurrar, men tilluftsfläkten står still.

Nu hade jag inte igång den så länge så möjligtvis kan det varit nån uppstartssekvens men eftersom det är dålig luftflöde misstänker jag att det bara är avluftsfläkten som gör jobbet.

Kan man felsöka en EC-motor på något bra sätt?
 
Du kan gå in i servicemenyn. Där kan du styra enskilda komponenter.
Koden är 8888. (Provade mig fram)

Testa annars att byta plats på FF och TF fläkten på kretskortet.
 
  • Gilla
Prosit
  • Laddar…
Tack @fgo! På testmenyn kan jag styra fläktarna men inte var för sig vad jag kan se. Jag borde kanske öppna aggregatet igen och köra test på fläktarna på låg effekt, då borde båda snurra om det inte är fel på fläkt eller kretskort.

Fina priser på reservdelar...5-6000:- för en fläkt och ungefär samma för kretskort.
 
P Prosit skrev:
Tack @fgo! På testmenyn kan jag styra fläktarna men inte var för sig vad jag kan se. Jag borde kanske öppna aggregatet igen och köra test på fläktarna på låg effekt, då borde båda snurra om det inte är fel på fläkt eller kretskort.

Fina priser på reservdelar...5-6000:- för en fläkt och ungefär samma för kretskort.
Det var det lilla :D

Jag minns nog fel. Browsade bara genom servicemenyn.
Ja testa att köra de på låg hastighet sen full hastighet. Då bör du se om någon av fläktarna inte hänger med.

Det kanske går att byta lager på fläkten som felar. Kan du snurra den lätt med handen??
 
Hmm, blir inte riktigt klok på det här.

Jag gick inte i testmenyn och satte fläktarna på ca 25% och båda fläktarna hoppade då igång.

Efter jag stoppat dem igen kände jag på den fläkt jag misstänkt stått still och den är väl ungefär lika lätt att vrida som den andra.

Det piper svagt inne i maskinen, något jag hör när luckan är av men inte när den är på. Jag kan dock inte se någon sensor som känner av om luckan är öppen.

Men: jag märker nu att maskinen inte går att ställa på annat läge än "MIN". Det händer inget när jag sätter "NORMAL" eller "MAX".

Jag hade ventilationsfirma här nyligen som justerade in ventilationen i normalläget enligt Boverkets flöden och sen har jag satt MIN-lägets något lägre (samma relation mellan fläkthastigheterna). Jag tror inte att den kör på mina MIN-inställningar, det hade gett rätt så bra drag i ventilationen ändå, utan jag tror att den går i något annat minimalt läge pga något fel.

Jag ser inga alarm på panelen, driftindikatorn på CI600 lyser grönt och inga andra indikatorer lyser.
 
Fick info från Flexit om att :
1. kolla att gröna lysdioden på elektronikkortet i aggregatet lyser, det betyder att kommunikationen funkar. Blinkar, så OK!
2. Kolla om något med högre prioritet styr aggregatet.
a) Koppla ifrån något som är inkopplat på digital ingång, t.ex tryckvakt. Jag har det, kopplade bort den men aggregatet ville fortfarande inte gå högra än MIN-läget.
b) Kolla om så att inte dag-/veckokalender är aktiv under Driftinformation. Det var den inte, den stod som INAKTIV.

Efter att detta inte lett nånstans så gjorde jag fabriksinställning. Efter det går maskinen att få upp på NORMAL och MAX-läge. Jag kopplade inte tryckvakten/kabeln från spisfläkten och det funkar också.

Undrar om det kan ha blivit något korrupt i något lagrat data nånstans. Jag kan inte komma ihåg att jag hörde det svaga pipandet efter fabriksåterställningen.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
”kopplade in skulle det vara där det står ”kopplade inte”.

Det funkade alltså även med tryckvakten.
 
P Prosit skrev:
Fick info från Flexit om att :
1. kolla att gröna lysdioden på elektronikkortet i aggregatet lyser, det betyder att kommunikationen funkar. Blinkar, så OK!
2. Kolla om något med högre prioritet styr aggregatet.
a) Koppla ifrån något som är inkopplat på digital ingång, t.ex tryckvakt. Jag har det, kopplade bort den men aggregatet ville fortfarande inte gå högra än MIN-läget.
b) Kolla om så att inte dag-/veckokalender är aktiv under Driftinformation. Det var den inte, den stod som INAKTIV.

Efter att detta inte lett nånstans så gjorde jag fabriksinställning. Efter det går maskinen att få upp på NORMAL och MAX-läge. Jag kopplade inte tryckvakten/kabeln från spisfläkten och det funkar också.

Undrar om det kan ha blivit något korrupt i något lagrat data nånstans. Jag kan inte komma ihåg att jag hörde det svaga pipandet efter fabriksåterställningen.
Skönt att du fick till det!
Jag upplever supporten hos flexit som väldigt hjälpsamma.
 
Jag skickade meddelande på Facebook till dem igår och fick svar i morse. Bra och snabb respons.

Aggregatet verkar bete sig som det ska men jag tror fortfarande att flödet är dåligt - det justerades in vid OVK för några månader sedan, har varit i drift i ca. 4 år.

får hålla koll närmsta tiden - borde nog skaffa en anemometer eller sätta mTare i kanalerna…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.