Skall montera en markis i tegelfasad. Hade först tänkt sätta den i takfoten, men den sticker bara ut 12cm, men takstolsfästena kräver 18cm.
Så då återstår att sätta i teglet. För att det skall hålla så tänkte jag mig en regel 45X195 som skruvas fast i teglet och sedan kan användas till att skruva fast väggfästen i. Markisen är 6m lång. Fingerskarvad byggregel kan man få 6m längder. Vanlig regel är Max 5,4m så den är lite kort. Vill ju ha fästena i ändarna på markisen för maximal hållfasthet. Markisen är 6X4m så det kommer bli stora krafter.
Jag har en plankvägg från 40-talet bakom teglet. Tanken är att dra in skruven ända in i plankväggen för hållbarheten. Teglet i sig är ju inte så starkt.
Är detta en bra idé? bifogar lite bilder.
 
  • Husfasad med gul tegel och synlig takfot som inte räcker till för markisfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gul tegelfasad under en takfot som är för smal för markisfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar en takfot som sticker ut 12cm framför en tegelfasad, potentiell markismonteringsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det bara är fasadtegel skulle inte jag våga fästa i det då det inte är bärande.
 
Jag hade satt den direkt i teglet, så har jag med flera gjort. Mitt utfall var då 3,5m. Jag använde typ fransk träskruv och borrade 8mm. I med 2 plugg i samma hål. Sätt sedan i 120mm långa skruv. Visst, en regel sitter kanske ännu bättre om du får in den i plankväggen men jag är inte säker. Hur långa skruv hade du tänkt då samt hur tjock är plankväggen?

Den sitter för övrigt fortfarande kvar, 5 år senare...
 
Det är heltegelsten, luftspalt och sedan plankvägg. Vid vår kvällspromenad ikväll såg vi andra som hade markisfästen i stående stålplattor, kanske 15X30 direkt i teglet. Det är lite snyggare än att ha en kraftig regel på tegelväggen. Tänkte långa skruv så de går in i plankväggen. Men då krävs nog 20cm långa skruv. Plankväggen är säkert 5cm tjock
 
Bra om det håller genom att bara sätta i teglet. hur bred markis har du?
vi har en vindsensor så den åker in om det blåser för mycket.


J Johan456 skrev:
Jag hade satt den direkt i teglet, så har jag med flera gjort. Mitt utfall var då 3,5m. Jag använde typ fransk träskruv och borrade 8mm. I med 2 plugg i samma hål. Sätt sedan i 120mm långa skruv. Visst, en regel sitter kanske ännu bättre om du får in den i plankväggen men jag är inte säker. Hur långa skruv hade du tänkt då samt hur tjock är plankväggen?

Den sitter för övrigt fortfarande kvar, 5 år senare...
 
Borra och sätt stödhylsor från träväggen genom luftspalt och teglet.
Risk att lasten trycker in teglet (nertill) eller drar ut det (upptill).
 
David-O David-O skrev:
Borra och sätt stödhylsor från träväggen genom luftspalt och teglet.
Risk att lasten trycker in teglet (nertill) eller drar ut det (upptill).
hur sätter jag in stödhylsor? Vad är det?
 
Typ ett ytter-rör som man borrar ett större hål för.
Sedan skruven inne i det.
Då går trycket från markisfästena mot rören och vidare mot plankväggen istället för mot teglet.
 
P patrikz skrev:
Bra om det håller genom att bara sätta i teglet. hur bred markis har du?
vi har en vindsensor så den åker in om det blåser för mycket.
Bredden var väl 4-5m men det spelar ju mindre roll då antal fästpunkter ökar ju per meter. Om det håller för dig vet jag såklart inte
 
David-O David-O skrev:
Typ ett ytter-rör som man borrar ett större hål för.
Sedan skruven inne i det.
Då går trycket från markisfästena mot rören och vidare mot plankväggen istället för mot teglet.
David-O David-O skrev:
Typ ett ytter-rör som man borrar ett större hål för.
Sedan skruven inne i det.
Då går trycket från markisfästena mot rören och vidare mot plankväggen istället för mot teglet.
ok! Jag tror det är en bra lösning som du föreslår med rör. Jag hittade fransk-skruv som är 10X300 som jag tror blir perfekta. Plankväggen verkar vara rejält tilltagen när jag tittade i en ventil ca 15 cm. Sedan har vi sadlat på 90 mm på insidan med isolering. Då skall jag hitta rör med större diameter som jag får skära till i rätt längd. Det är två skruvar i varje markisfäste. Tror ni att det räcker med det? Då kanske jag klarar mig utan att behöva sätta dit en järnplatta som fördelar vikten/belastningen som man kan se att andra gjort i sina installationer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.