Hej,

Vi har fått hjälp med att bila bort den gamla brunnen och så har de monterat fast en nu modern i plast. De sysslade inte med gjutning så det ska jag göra själv.

Jag är lite osäker på vilken nivå jag ska lägga brunnen på. Tanken är att lägga klinker på betonggolvet sedan.

Ska brunnen ligga precis under golvnivån, kant I kant eller något över så den kan skruvas fast I de befintliga hålen i golvbrunnen?

Min tanke är precis kant I kant. Vad jag förstått finns monteringssats sedan för att den ska hamna i samma nivå som klinkers sedan.

Ny modern plastgolvbrunn monterad i utgrävd betong, redo för gjutning före klinkerläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterad plastgolvbrunn i betonggolv med bilade kanter i förberedelse för gjutning och klinkerläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en modern plastgolvbrunn monterad i betong med synliga rör och hål för gjutning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som justerar en ny monterad plastgolvbrunn i ett bila bort hål i betonggolvet, förberett för klinkerläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack
 
Är det badrum tvättstuga pannrum?
Ska golvet flytspacklas eller ska du bara måla ihop med det gamla?
 
nino nino skrev:
Är det badrum tvättstuga pannrum?
Ska golvet flytspacklas eller ska du bara måla ihop med det gamla?
Det är ett pannrum men ska bli en tvättstuga också.
Tanken är att få ihop det med befintligt golv och sen lägga klinkers då lutning mm redan är bra över hela golvet. Så helt enkelt "måla ihop med det gamla" som du nämnde.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Då skulle jag gjuta fast brunnen i nivå med bef golvet.
Kläm ner brunnen med en regel som du ställer något tungt på i varje ände, blanda bruk och slå I hålet.
Vill du vara riktigt duktig så kan du dubba i lite armering i gamla plattan som sticker ut i det nya, man kan även blanda vatten och bruk eller cement och blaska på gamla betongen för bättre vidhäftning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Sprätta av locket så slipper du "bullen" som blir av det, lite vatten i vattenlåset så slipper du ev lukt.
Du behöver inte skruva brunnen, det räcker att gjuta fast den
 
T
Se till att slipa bort färgen innan du flytspacklar också!
 
nino nino skrev:
Sprätta av locket så slipper du "bullen" som blir av det, lite vatten i vattenlåset så slipper du ev lukt.
Du behöver inte skruva brunnen, det räcker att gjuta fast den
Tack för svaret! Nör du säger sprätta av l8cket. Menar du då den del som är längst ut med skruvhålen i?
 
T tank77 skrev:
Se till att slipa bort färgen innan du flytspacklar också!
Behlvs verkligen flytspackel om golver redan är bra lutning osv? Har svprt att se syftet med det. Slipa bort färgen kanske man dock bör göra i alla fall
 
Locket du håller handen på, det med en blå påse märkt med PURUS, däri ligger monteringsanvisningen.

Lutar golvet bra så behöver du inte flytspackla, däremot så borde du kanske fräsa bort färgen iaf innan du ska lägga klinker
 
  • Gilla
Rickykling
  • Laddar…
T
Rickykling Rickykling skrev:
Behlvs verkligen flytspackel om golver redan är bra lutning osv? Har svprt att se syftet med det. Slipa bort färgen kanske man dock bör göra i alla fall
Ja, är det bra lutning så behöver du ju inte flyta men färgen måste ändå bort om du ska lägga klinker, annars kommer hela skiten att lossna efter ett tag.
 
  • Gilla
Rickykling
  • Laddar…
Rickykling Rickykling skrev:
Hej,

Vi har fått hjälp med att bila bort den gamla brunnen och så har de monterat fast en nu modern i plast. De sysslade inte med gjutning så det ska jag göra själv.

Jag är lite osäker på vilken nivå jag ska lägga brunnen på. Tanken är att lägga klinker på betonggolvet sedan.

Ska brunnen ligga precis under golvnivån, kant I kant eller något över så den kan skruvas fast I de befintliga hålen i golvbrunnen?

Min tanke är precis kant I kant. Vad jag förstått finns monteringssats sedan för att den ska hamna i samma nivå som klinkers sedan.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Tack
Jag skulle börjat med att bila lite till där brunnen nästan nuddar bef. Golv. Om du nu har bra fall fram till golvbrunnen så lägg på ett pass och justera brunnen så du har lite fall från bef. Golv. Prima kanterna. Gjut allt med tex. Weber 318. Glöm inte att brunnen ska ligga i våg.
Steg 1 klart.

Slipa bort den gamla färgen från golvet och en liten bit upp på vägg. På med tätskikt som viks upp på väggen. Kanske är läge för ett diffusions öppet tätskikt så det är källare?

Eller så skiter du i regler och kör bara runt själva brunnen.

Prima. Montera klinker.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag skulle börjat med att bila lite till där brunnen nästan nuddar bef. Golv. Om du nu har bra fall fram till golvbrunnen så lägg på ett pass och justera brunnen så du har lite fall från bef. Golv. Prima kanterna. Gjut allt med tex. Weber 318. Glöm inte att brunnen ska ligga i våg.
Steg 1 klart.

Slipa bort den gamla färgen från golvet och en liten bit upp på vägg. På med tätskikt som viks upp på väggen. Kanske är läge för ett diffusions öppet tätskikt så det är källare?

Eller så skiter du i regler och kör bara runt själva brunnen.

Prima. Montera klinker.
Tack för ditt svar. Ja jag har med funderat på om man skulle ta bort lite till faktiskt. Jag tänkte jag skulle ringa försäkringsbolaget och se vad de säger ang tätskick på detta golv. Är enplansvilla och just denna del ör gjuten platta
 
Rickykling Rickykling skrev:
Tack för ditt svar. Ja jag har med funderat på om man skulle ta bort lite till faktiskt. Jag tänkte jag skulle ringa försäkringsbolaget och se vad de säger ang tätskick på detta golv. Är enplansvilla och just denna del ör gjuten platta
Det är bättre att du läser på själv vad som gäller om du har för avsikt att följa gällande branschregler. Handläggare på försäkringsbolag har idag begränsad kunskap och du kan självfallet resonera med dom men det som det slutar med är att dom säger att du ska följa gällande branschregler.

https://www.bkr.se/fakta/vanliga-fragor/

Där har du lite frågor och svar kring ditt problem och dina möjligheter.

I slutändan får du fundera på hur du tänker använda tvättstugan. Ska du spola golvet med vatten varje dag? En gång om året?

Har du tillskjutande markfukt idag?

Normalt i en tvättstuga leds allt ner i brunnen. Sen kan det skvätta lite runt brunnen när maskinen tömmer.
Då anser jag att man klarar sig bra med en brunnsmanchett och fuktspärr kanske 1 m2 runt brunnen. Skulle det komma fukt underifrån eller ovanifrån ibland så kommer det att torka och inga problem uppstår. Har man tillskjutande markfukt lite över det normala. Välj mindre plattor och större fogar. Har man mycket markfukt. Åtgärda problemet eller lämna det betongrent.

Vill du byggs en tvättstuga enligt gällande branschregler. Ring en behörig entreprenör. Ditt försäkringsbolag lär knappast ge dig ersättning om något händer och du byggt själv.
 
  • Gilla
rasmusnilsson och 2 till
  • Laddar…
Sen om det är betong och inget annat än singel under så kan du strunta i tätskikt helt egentligen, vad skulle kunna hända liksom?
Ja det är klart spolar du golvet varje dag så...
 
nino nino skrev:
Sen om det är betong och inget annat än singel under så kan du strunta i tätskikt helt egentligen, vad skulle kunna hända liksom?
Ja det är klart spolar du golvet varje dag så...
Det verkar vara någon grövre sand under. I alla fall där de har bilat bort den gamla brunnen så antar den behöver lunna släppa igenom fukt dvs inte ha tätskick öcer hela golvet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.