L LaoLars skrev:
Inte konstigt att jag gör allt själv!
Materialet skulle jag nog klara på högst 15000kr köpt på Bauhaus.
Det är ju bara en månads kvällar inklusive tillfredsställelsen att ha gjort det själv!
Eller bjud in några på öl-kväll att skruva trall
Efter att ha lagt i ordning plintar o linor!
Om alla gör allting själv så ä det snart ingen som har jobb i nån branch
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Åk till Polen så hittar du materialet ännu billigare och kan samtidigt köpa billig bjud öl till bjudtrallkvällar.

Ps. Jag har tidigare i tråden skrivit att jag har räknat ut att materialet till den där altanen kostar ca 20” exkl trappor och räcke. Ca 30% billigare på Byggmax och Bauhaus. (Ska vi vara riktigt kinkiga så är Byggmax billigast just nu).
28x120 trall. Rostfri skruv. I övrigt inga Biltema grejer.

Men just du lyckas alltså köpa materialet för Max 15” på Bauhaus. Kör du 22x95 trall då? Spikar du ihop din altan?
Kan nog hitta en polack som kan ta över ditt jobb åxå så du blir arbetslös
 
Bowman Bowman skrev:
Enligt bifogat.
Vad säger ni, ja jag vet att det är billigare själv.
Men jag orkar inte lägga tid på det.

Det jag undrar är om jag skall kräva specificerat material, och mer exakt hur dom skall bygga?
Annars kan man ju terorin köpa det biligaste fulaste materialet och skitskruv osv.

Sen priset?
Vad säga alla som vet?
Kan inte säga att jag vet... men blir också väldigt irriterad på alla byggfirmor eller hantverkare som tar överpriser... det må så vara att det är fritt att tacka nej men väldigt dålig stil? Varför ska man inte kunna förvänta sig ett rimligt pris? Börjar kännas i vårt land som vissa extrema turiststråk i vår värld där allt går ut på att luras? Är varan ok? Får jag samma vara som de visade? Plockar de bort objektivet på kameran och säger att det inte ingår i priset? Tar de extra betalt för att varan inte just nu råkade finnas just i deras butik?
Har en makthavare "fisit" så börsen fallit kraftigt?
Får en känsla för att detta inte förekom på samma vis i vårt land för 30år sedan?
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
optimum
A Anderssonsarna skrev:
Kan inte säga att jag vet... men blir också väldigt irriterad på alla byggfirmor eller hantverkare som tar överpriser... det må så vara att det är fritt att tacka nej men väldigt dålig stil? Varför ska man inte kunna förvänta sig ett rimligt pris? Börjar kännas i vårt land som vissa extrema turiststråk i vår värld där allt går ut på att luras? Är varan ok? Får jag samma vara som de visade? Plockar de bort objektivet på kameran och säger att det inte ingår i priset? Tar de extra betalt för att varan inte just nu råkade finnas just i deras butik?
Har en makthavare "fisit" så börsen fallit kraftigt?
Får en känsla för att detta inte förekom på samma vis i vårt land för 30år sedan?
Dock har sådan här skit förekommit länge. Se bara på den prisjämförelse som gjordes här om Ahlsells på ett avloppsrör och de trådar där man ser att byggare får kanonrabatter på 50-60% och sedan är "generösa" och ger kunden 10%. Ibland tar man hela rabatten och ger ett prispålägg för materialinköpet.
Även att arbetstiden saltas för det finns rotbidrag.

Om hantverkarna levde på sitt jobb och inte materialet skulle nog inte denna tråd behövas. Alltså där misstänksamheten mot att bli uppkörd med höga priser. Visst hantverkare behöver få betalt för sitt arbete och ska givetvis ha viss vinst. Helt självklart. Och i arbetet ingår givetvis offerter till jobb som inte blir genomförda, inköp, bokföring, resor och vård av sitt material, utbildningar mm.
 
  • Gilla
Ekonomen2 och 2 till
  • Laddar…
L LaoLars skrev:
Inte konstigt att jag gör allt själv!
Materialet skulle jag nog klara på högst 15000kr köpt på Bauhaus.
Det är ju bara en månads kvällar inklusive tillfredsställelsen att ha gjort det själv!
Eller bjud in några på öl-kväll att skruva trall
Efter att ha lagt i ordning plintar o linor!
Om man begär en offert på "altan" utan en spec på vad man vill ha för material så är man nog väldigt naiv,,, en altan är inte alltid en altan man förväntar sig,, vi vet ingen spec på vad man begärt för altan så det är verkligen svårt att säga om det är ett relevant pris.,, jag tror inte det är alldeles rätt prisuppgifter här ,,, stämmer inte med att lägga in momsen i rotavdraget !!! skulle gissa att det finns skrivfel.
Krille-72 Krille-72 skrev:
:rofl: Nu var Ts offert på 54 000 kr inkl moms. Samtidigt har Ts hantverkare skrivit att han tar 480lr exkl moms.

Räknar man på 480 kr Inkl moms har Ts hantverkare räknat på 90 Tim totalt.
Det är många i denna tråd som anser att 90 Tim är för mycket.;)
 
K Kjellrade skrev:
Om man begär en offert på "altan" utan en spec på vad man vill ha för material så är man nog väldigt naiv,,, en altan är inte alltid en altan man förväntar sig,, vi vet ingen spec på vad man begärt för altan så det är verkligen svårt att säga om det är ett relevant pris.,, jag tror inte det är alldeles rätt prisuppgifter här ,,, stämmer inte med att lägga in momsen i rotavdraget !!! skulle gissa att det finns skrivfel.
Jag håller med. Det var ju därför Bla. Därför Ts startade denna tråd. Han undrade om han inte skulle begära lite spec på materialet. I mitt prisexempel på materialkostnader för Ts altan har jag skrivit att jag räknat med 28x120 trall. Mm. Jag har inte gått in på dimensioner på reglar då det faktiskt är av mindre betydelse. Jag måste som entreprenör bygga fackmannamässigt. Det kan innebära mer plintar och klenare dimensioner eller tvärtom. Men ska man veta exakt hur jag räknat för att jämföra någon annans materialoffert så måste jag givetvis redovisa allt.

Ser att jag skrivit fel precis som du misstänkte. Först står det 480 kr exkl moms och sedan 480 kr inkl moms. My bad.

54 000 kr inkl moms blir 90 timmar om man tar 480 kr exkl moms.
30 % rot får du på 54 000 kr.
 
  • Gilla
Ekonomen2
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag håller med. Det var ju därför Bla. Därför Ts startade denna tråd. Han undrade om han inte skulle begära lite spec på materialet. I mitt prisexempel på materialkostnader för Ts altan har jag skrivit att jag räknat med 28x120 trall. Mm. Jag har inte gått in på dimensioner på reglar då det faktiskt är av mindre betydelse. Jag måste som entreprenör bygga fackmannamässigt. Det kan innebära mer plintar och klenare dimensioner eller tvärtom. Men ska man veta exakt hur jag räknat för att jämföra någon annans materialoffert så måste jag givetvis redovisa allt.

Ser att jag skrivit fel precis som du misstänkte. Först står det 480 kr exkl moms och sedan 480 kr inkl moms. My bad.

54 000 kr inkl moms blir 90 timmar om man tar 480 kr exkl moms.
30 % rot får du på 54 000 kr.
Ok,, som entreprenör vilket jag har varit i 40 år så skulle jag avstå detta jobb,,, känns fel från början, lär bli en hel del diskussioner och osämja,, nä tacka och avböj jobbet, låt beställaren gå en annan väg med jobbet.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
K Kjellrade skrev:
Ok,, som entreprenör vilket jag har varit i 40 år så skulle jag avstå detta jobb,,, känns fel från början, lär bli en hel del diskussioner och osämja,, nä tacka och avböj jobbet, låt beställaren gå en annan väg med jobbet.
Så kan man tänka. Kanske är du som lämnat offerten?
Jag tycker Ts har fog för alla sina frågor han ställer i inlägg #1
Hur fan ska man kunna ta ett beslut efter den offerten? Man vet inte vad som ingår och man vet inte vad man ska betala.

Om du varit entreprenör i 40 år så borde du verkligen ha en förståelse för varför Ts startade denna tråd. Kan man som entreprenör inte lämna en offert som går att tyda lite bättre än Ts offert så förtjänar man inte jobbet. Om man tycker en kund är jobbig som på ett respektabelt sätt vill ha en förklaring vad en offert omfattar så förtjänar man inte jobbet. Om man som entreprenör inte är villig att på ett respektabelt sätt diskutera priset i en offert så förtjänar man inte jobbet. Med diskutera menar jag inte pruta.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Enligt bifogat.
Vad säger ni, ja jag vet att det är billigare själv.
Men jag orkar inte lägga tid på det.

Det jag undrar är om jag skall kräva specificerat material, och mer exakt hur dom skall bygga?
Annars kan man ju terorin köpa det biligaste fulaste materialet och skitskruv osv.

Sen priset?
Vad säga alla som vet?
Verkade väldigt dyrt
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Materialpriset vet jag inte så mycket om sedan höjningen men 480 + moms verkar lite saftigt pris. Kör de Ferrari?
Jag hade lagt mig på 500 inkl. moms och ensam gjort jobbet på samma tid om det varit i mitt område
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Materialpriset vet jag inte så mycket om sedan höjningen men 480 + moms verkar lite saftigt pris. Kör de Ferrari?
Jag hade lagt mig på 500 inkl. moms och ensam gjort jobbet på samma tid om det varit i mitt område
De geografiska aspekterna påverkar självfallet. I Stockholm där jag verkar hittar du inte en seriös snickare för 400 kr + moms. Runt 450-480 kr + moms skulle jag gissa på att medelsnickaren tar. Givetvis lite beroende på vad det är för arbete.
Sen kan du säkert hitta enstaka skuttar som är duktiga som ligger på runt 400,+ moms. Men dom växer inte på träd kan jag försäkra.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Åk till Polen så hittar du materialet ännu billigare och kan samtidigt köpa billig bjud öl till bjudtrallkvällar.

Ps. Jag har tidigare i tråden skrivit att jag har räknat ut att materialet till den där altanen kostar ca 20” exkl trappor och räcke. Ca 30% billigare på Byggmax och Bauhaus. (Ska vi vara riktigt kinkiga så är Byggmax billigast just nu).
28x120 trall. Rostfri skruv. I övrigt inga Biltema grejer.

Men just du lyckas alltså köpa materialet för Max 15” på Bauhaus. Kör du 22x95 trall då? Spikar du ihop din altan?
Ärligt talat höftade jag lite, men tycker att standardkonstruktioner ofta är överdimensionerade. Byggde nyss en komplett liten bastu för 18000! Så jag tyckte det kändes mycket med 20000 för bara material. Jag har alltid använt 22x95 till utomhus trall. Skruvar numera. Och minskar på bärlinornas avstånd geom att i ytterkant bära ut ca 30% av bärlineavståndet så känns den stadigare. Mekaniskt är det fel att hänga upp en yta i yterkanterna om man vill ha samma stadga över hela ytan.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Så kan man tänka. Kanske är du som lämnat offerten?
Jag tycker Ts har fog för alla sina frågor han ställer i inlägg #1
Hur fan ska man kunna ta ett beslut efter den offerten? Man vet inte vad som ingår och man vet inte vad man ska betala.

Om du varit entreprenör i 40 år så borde du verkligen ha en förståelse för varför Ts startade denna tråd. Kan man som entreprenör inte lämna en offert som går att tyda lite bättre än Ts offert så förtjänar man inte jobbet. Om man tycker en kund är jobbig som på ett respektabelt sätt vill ha en förklaring vad en offert omfattar så förtjänar man inte jobbet. Om man som entreprenör inte är villig att på ett respektabelt sätt diskutera priset i en offert så förtjänar man inte jobbet. Med diskutera menar jag inte pruta.
Jag har inga synpunkter på att Ts ifrågasätter offert det skall man göra, vad jag menar att det verkar bli fel och osämja mellan byggherren och entreprenören redan innan man kommit en bit på väg, därför är det bättre att avstå redan nu och inte efter halva jobbet är utfört. Det går inte heller att ta ett beslut efter denna offert för att: ingen av parterna vet vad som skall ingå eller utföras. Att han startade denna tråd är för att vet inte vad han har gjort för förfrågan mer än "jag vill ha en altan"
 
K Kjellrade skrev:
Jag har inga synpunkter på att Ts ifrågasätter offert det skall man göra, vad jag menar att det verkar bli fel och osämja mellan byggherren och entreprenören redan innan man kommit en bit på väg, därför är det bättre att avstå redan nu och inte efter halva jobbet är utfört. Det går inte heller att ta ett beslut efter denna offert för att: ingen av parterna vet vad som skall ingå eller utföras. Att han startade denna tråd är för att vet inte vad han har gjort för förfrågan mer än "jag vill ha en altan"
Det är inte jag som lämnat offerten, med ett sådant dåligt underlag och en dålig offert så skulle jag skämmas och jag har inte sagt att jag är inom den delen i bygg.
 
Bowman
K Kjellrade skrev:
Jag har inga synpunkter på att Ts ifrågasätter offert det skall man göra, vad jag menar att det verkar bli fel och osämja mellan byggherren och entreprenören redan innan man kommit en bit på väg, därför är det bättre att avstå redan nu och inte efter halva jobbet är utfört. Det går inte heller att ta ett beslut efter denna offert för att: ingen av parterna vet vad som skall ingå eller utföras. Att han startade denna tråd är för att vet inte vad han har gjort för förfrågan mer än "jag vill ha en altan"
Vi pratade i 15-20min, på plats, exakt hur jag önskade att det skulle vara, önskad kvalitet och mätte osv.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.