Hej!

Köpte hus för några år sedan och nu tänkte jag ta tag i garaget. Problemet är att vi har ett pumprum i garaget där det läckt vatten innan vi flyttade in så väggarna har blivit mörka av mögel. Alltså gipsskivorna som satt i pumprummet. I samma veva så har även tapeten ute i garaget fått sina fläckar av mögel/påväxt då det varit fuktigt där ute. Dock är väggarna isolerade, men inte garaget. Pumprummet har ingen ventilation alls så det förklarar ju varför fukten blir hängandes där inne så det ska lösas. Har även sett nu i efterhand att man byggt för ventilation på utsidan, men på insidan så är det igen bommat med gips för? Vet inte hur man har tänkt där riktigt men även det har väl lett till att ventilationen varit dålig. Är det bara att ta bort gipsen där ventilationen förberett och öppna upp eller har ni någon annan bra lösning på detta? Skickar bilder på utsida samt insida och ingen ventilation finns på insidan garaget där dessa ventilationsgaller sitter.

Exteriör av ett garage med vita vertikala plankor och ett ventileringsgaller på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit garagevägg med ett ventilationsgaller, takränna ovanför och en cykel står framför på grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg i ett garage med synliga rör och en elcentral, inga synliga tecken på mögel eller ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såvida ni inte hade tänkt vistas där längre tider skulle jag rekommendera att ni ställer in en luftavfuktare istället. Du blir ni av med fukten, och ni slipper ventilera bort varm luft på vintern (= billigare uppvärmning).
 
Tomture61
messijah messijah skrev:
Hej!

Köpte hus för några år sedan och nu tänkte jag ta tag i garaget. Problemet är att vi har ett pumprum i garaget där det läckt vatten innan vi flyttade in så väggarna har blivit mörka av mögel. Alltså gipsskivorna som satt i pumprummet. I samma veva så har även tapeten ute i garaget fått sina fläckar av mögel/påväxt då det varit fuktigt där ute. Dock är väggarna isolerade, men inte garaget. Pumprummet har ingen ventilation alls så det förklarar ju varför fukten blir hängandes där inne så det ska lösas. Har även sett nu i efterhand att man byggt för ventilation på utsidan, men på insidan så är det igen bommat med gips för? Vet inte hur man har tänkt där riktigt men även det har väl lett till att ventilationen varit dålig. Är det bara att ta bort gipsen där ventilationen förberett och öppna upp eller har ni någon annan bra lösning på detta? Skickar bilder på utsida samt insida och ingen ventilation finns på insidan garaget där dessa ventilationsgaller sitter.

[bild] [bild][bild]
Självdrag funkar i byggnader som värms upp , detta på vintern . Sommar halvåret är ventilationen (självdrag) dålig .
Går även att sätta in en Paxfläkt .

För att råda bot på fuktproblem krävs 2 saker , värme och ventilation .

Själv har jag i mitt isolerade garage , självdrag - luftvärmepump - avfuktare :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.