1 467 223 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Precis så blev det för oss också när vi skaffade en gammal e-Up! förra sommaren. Trots att den bara har runt 12 mil räckvidd på sommaren och kanske 8 på vintern, så använder vi den säkert minst nio av tio gemensamma resor för oss. Kul liten rackare också!Ingenjören skrev:
Jag tar gärna barnens elektriska mopedbil till affären också, för att den är så extremt rolig att köra (trots maxhastighet på 45km/h). Det känns som att köra gokart...hobbs skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Det var märkligt. Det är väl först för något år sen eller två som andelen nya bilar som såldes med automatlåda översteg de med manuell låda!? Jag tänker mig att många unga med nytt körkort som ska köpa en bil kanske inte köper en ny bil? Så var det iallafall inte för mig, mend et var ju många år sen.pacman42 skrev:
Jag var extremt förvånad över detta också, jag var väldigt tydlig med att mitt barn kommer att ta körkort för manuell låda.Fairlane skrev:Det var märkligt. Det är väl först för något år sen eller två som andelen nya bilar som såldes med automatlåda översteg de med manuell låda!? Jag tänker mig att många unga med nytt körkort som ska köpa en bil kanske inte köper en ny bil? Så var det iallafall inte för mig, mend et var ju många år sen.
Vi pratar nog om olika saker.F Fakathong skrev:
Jag betvivlar inte att elmotorn orkar men den har dålig verkningsgrad på låga varv.
Ska man köra långa stunder på låg fart och hög belastning vinner man mycket energi på att ha växel. Det kommer.
Visst finns det väl elbilar både med och utan reduktionsväxel, men det är inte det jag menar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Men du tankar väl ändå långt innan du når ner i de nivåerna?N Nerre skrev:
Tänk om du blir sittande 4 timmar mitt i vinter på en avstängd väg? Hur länge räcker bränslet då om du kör tills du har så låga nivåer?
Jag hade tidigare en bil som extremt noggrant hade koll på bränsleförbrukningen, sedan hjälpte jag en släkting med att flytta (stor släpvagn) och körde därefter ut till flygplatsen (utan släpvagn) och när bilen sade att det fanns 5 mil kvar i tanken (då den slutar att visa kvarvarande sträcka) så började den att hosta. Den stannade mindre än 100m från en bensinstation.Fairlane skrev:
Efter detta så litar jag inte på bensinmätaren I bilen utan tankar direkt den varnar för att det är 8 liter kvar. På laddhybriden har jag dock full koll då det är lättare att mäta kvarvarande effekt i ett batteri än nivån i en bensintank.
Självklart har den vätskekylning. Just pga dålig verkningsgrad i vissa lastpunkter.F Fakathong skrev:
Värmen som inte blir nyttig energi ska bort någonstans.
Det har funnits bilar i nästan 100 år som drar loss drivhjulen på torr asfalt oavsett vilken växel chauffören slevat i. Men det är inte ekonomiskt. För 70 år sedan såldes bilar utan växellåda. Med endast hydraulisk converter gled man fram mjukt och skönt i alla farter. Snabbt kom man på att växellåda var bra även om motorn orkade dra loss drivhjulen.
Precis där står vi i utvecklingsstegen idag med elbilen.
Alla som kan något om elmotorer vet att i statiskt tillstånd är verkningsgraden 0% även om momentet är 100%. Det är bara i reklambladen elmotorns verkningsgrad är nära 100%. Det är liksom inget jag kommit på, det är grundfysik. Oavsett typ av elmotor och hur magnetisering och rotor är uppbyggd.
Förra gången vi på forumet bråkade om detta så letade jag på flera fina exempel på hur elmotorns verkningsgrad ser ut i verkligheten men tyvärr orkade jag inte posta dessa. Man har ju ett liv också... haha.
Nån mer som kan och vill visa sanningen kanske?
Verkningsgraden 0%? Då kommer den alltså ingenstans någon gång?B Bjober skrev:Självklart har den vätskekylning. Just pga dålig verkningsgrad i vissa lastpunkter.
Värmen som inte blir nyttig energi ska bort någonstans.
Det har funnits bilar i nästan 100 år som drar loss drivhjulen på torr asfalt oavsett vilken växel chauffören slevat i. Men det är inte ekonomiskt. För 70 år sedan såldes bilar utan växellåda. Med endast hydraulisk converter gled man fram mjukt och skönt i alla farter. Snabbt kom man på att växellåda var bra även om motorn orkade dra loss drivhjulen.
Precis där står vi i utvecklingsstegen idag med elbilen.
Alla som kan något om elmotorer vet att i statiskt tillstånd är verkningsgraden 0% även om momentet är 100%. Det är bara i reklambladen elmotorns verkningsgrad är nära 100%. Det är liksom inget jag kommit på, det är grundfysik. Oavsett typ av elmotor och hur magnetisering och rotor är uppbyggd.
Förra gången vi på forumet bråkade om detta så letade jag på flera fina exempel på hur elmotorns verkningsgrad ser ut i verkligheten men tyvärr orkade jag inte posta dessa. Man har ju ett liv också... haha.
Nån mer som kan och vill visa sanningen kanske?
Köper att verkningsgraden är låg precis i startögonblicket, men väldigt långt ifrån 0%. Särskilt med tanke på att den styrs av en avancerad frekvensomformare.
Jo 0% i statisk drift dvs när drivaxeln står stilla. Det inträffar vid varje start, normalt extremt kort tid då momentet bringar fordonet i rörelse. Lite längre tid tar det vid start i backe där chauffören trycker lite på gasen och inget händer. Efter nån sekund inser hen att det krävs mer gas. Först när fordonet rör sig stiger verkningsgraden över 0%. Olika snabbt för olika typer av elmotorer.V vectrex skrev:
Dock är 50% verkningsgrad inte ovanligt vid låga farter. Med växel kan man nå idealet 90-98% fortare. Visst stjäl växeln något men det är en avvägning man får göra. Idag ligger avvägningen att växellåda inte behövs.
I framtiden gäller annat. Jag tror växellådan kommer behövas för vissa fordon och vissa förare.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kanske men troligen automatiskt?B Bjober skrev:Jo 0% i statisk drift dvs när drivaxeln står stilla. Det inträffar vid varje start, normalt extremt kort tid då momentet bringar fordonet i rörelse. Lite längre tid tar det vid start i backe där chauffören trycker lite på gasen och inget händer. Efter nån sekund inser hen att det krävs mer gas. Först när fordonet rör sig stiger verkningsgraden över 0%. Olika snabbt för olika typer av elmotorer.
Dock är 50% verkningsgrad inte ovanligt vid låga farter. Med växel kan man nå idealet 90-98% fortare. Visst stjäl växeln något men det är en avvägning man får göra. Idag ligger avvägningen att växellåda inte behövs.
I framtiden gäller annat. Jag tror växellådan kommer behövas för vissa fordon och vissa förare.
Diagram på olika typer av elmotorer.
Den synkrona reluktansmotorn är väl den modernaste och intressantaste för denna debatt. Men som teknisk debatt tycker jag allt är läsvärt.
Den synkrona reluktansmotorn är väl den modernaste och intressantaste för denna debatt. Men som teknisk debatt tycker jag allt är läsvärt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det som styr hur biltillverkare konstruerar sina drivlinor är till största delen test som WLTP.B Bjober skrev:
Där vill man ha fina siffror.
En svensk kund som vill dra runt sin husvagn eller båt i 10km/h har noll påverkan.
Här var en intressant artikel om växlar på elfordon. Porsche Taycan är tvåväxlad idag. Intressant var också perspektivet med att ha fyrhjulsdrift och ha olika utväxling i fram och bak för att de två motorerna skall kunna jobba optimalt vid olika hastigheter.
https://omev.se/2019/11/22/flervaxlad-vaxelada-till-batterielfordon/
https://omev.se/2019/11/22/flervaxlad-vaxelada-till-batterielfordon/