Hej!

Sotaren var ute på vårt landställe förra sommaren och enligt protokollet så måste vi montera en takstege. Glidskydd finns redan vid hängrännan. Montering av takstege måste ske innan 15:e juni för att vi inte ska få eldningsförbud.

Vi har shingeltak. Vad rekommenderar ni för takstege och hur sker montering bäst för att få det tätt? Genomgående bult och Tec7 taktätning? Behövs tätningssstripe/film? Jag tycker de flesta Google-träffar har tegeltak och jag misstänker att shingeltak kräver lite annan montering.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi fick samma krav förra året och var lite nervösa, men fick nyss veta att all sotning ska ske nerifrån framöver i hela Stockholm. Kul för oss. Du kanske ska kolla hur det är i ditt område.
 
Tomture61
M Mikael Jacob Edström skrev:
Hej!

Sotaren var ute på vårt landställe förra sommaren och enligt protokollet så måste vi montera en takstege. Glidskydd finns redan vid hängrännan. Montering av takstege måste ske innan 15:e juni för att vi inte ska få eldningsförbud.

Vi har shingeltak. Vad rekommenderar ni för takstege och hur sker montering bäst för att få det tätt? Genomgående bult och Tec7 taktätning? Behövs tätningssstripe/film? Jag tycker de flesta Google-träffar har tegeltak och jag misstänker att shingeltak kräver lite annan montering.
Jag Googlade takstege till papptak , fick upp massa träffar .
Vet ej vilken handlare som kan passa dig .
 
Hep Hep skrev:
Vi fick samma krav förra året och var lite nervösa, men fick nyss veta att all sotning ska ske nerifrån framöver i hela Stockholm. Kul för oss. Du kanske ska kolla hur det är i ditt område.
När ändrades det? Vårt landställe är i Stockholms skärgård/län, och mer exakt i de södraste delarna av Norrtälje kommun.
 
Inspektionen kräver sannolikt ändå att man kommer upp på taket.
 
stoppar in borsten i andra hålet? ;)
 
  • Haha
Screew och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inspektionen kräver sannolikt ändå att man kommer upp på taket.
Det behövs inte, fick jag reda på efter ett envetet och envist letande kämpandes mot en rabiat sotartantaloria som till slut vägrade svara mig efter jag synade hens argument.
I mitt fall löste det sig genom att filma nerifrån skorstenen.
Men hur man gör vid en nyinstallation där det krävs täthetsprov vet jag inte.
 
För oss det ingen nyinstallation utan det är en kamin från tidigt 90-tal som var femte eller sjätte år kontrolleras.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det behövs inte, fick jag reda på efter ett envetet och envist letande kämpandes mot en rabiat sotartantaloria som till slut vägrade svara mig efter jag synade hens argument.
I mitt fall löste det sig genom att filma nerifrån skorstenen.
Men hur man gör vid en nyinstallation där det krävs täthetsprov vet jag inte.
Räddningstjänsten har, åtminstone tidigare, också åtminstone i någon formalia krävt takstege...;)
 
Jag fick samma besked för ett antal år sedan - sotades då nerifrån. Det blev mycket bättre drag i skorstenen efter att jag bytte sotare som sotar konventionellt.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Räddningstjänsten har, åtminstone tidigare, också åtminstone i någon formalia krävt takstege...;)
Jag kan tänka mig det, och det är ju rätt begåvat. I mitt fall hade det krävt väggfast stege med fallskydd och en tur runt det 1 meter djupa taksprånget, du kanske kan förstå kostnaden och varför jag slingrade mig som en infettad orm........
 
Jo.
 
Jag var inte med när hon sotade, men hon berättade att det var slut med takklättring sedan några veckor (hon sotade i slutet av mars) i Stockholm. Det här är i Vallentuna som räknas som Stockholm i det här fallet.

Om det krävs takbesök för besiktning eller vad det kallas vet jag inte, men hon sa att vi kunde släppa det där med stege. Det är allt jag vet.
 
Rickard.
Vad jag vet finns det inget sätt att montera ett godkänt "taksäkerhetssystem" ovanpå ett färdigt shingeltak men min erfarenhet är dock att sotarna inte riktigt bryr sig om sånt sålänge det är säkert och bra gjort.

Jag har använt CWL:s system på shingeltak ett par gånger tillsammans med papp. Bäst tycker jag det blir om man får gå upp över nocken med jag har aldrig haft något problem med att göra små lappar över monteringsplattorna. Den första metoden bör gå att göra själv med kallklister/taklim men det har jag aldrig prövat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.