Har ett hus gjort i limträbalkar, som en följd av svag konstruktion och slarv från snickarna så har fukt gått in i de genomgående bärande limträbalkarna.

Konstruktör, snickare, jag och andra kan enkelt förstå hur skadan har uppstått.

För att komma vidare med en robust framtidssäkrad lösning vill jag:
  • Förstå omfattning av befintlig fukt/röta för att förstå hur mycket av balkarna som behöver ersättas
  • Second opinion vad gäller uttorkning av balkar
  • Hur vi ska behandla rötan
  • Lösningsförslag för att ej problemet ska återkomma men nyanserat utifrån insats (en ”enkel” lösning är ju att lyfta huset men som har andra nackdelar och därför helst undviks)
Alla firmor gärna hjälpa till att konstatera fukt, ställa ut en avfuktare och sedan gå vidare i livet men mitt behov enligt ovan är mer än så, jag vill ha hjälp av någon som faktiskt kan fuktskadade trähus för att få en lösning som håller.

Vad säger ni, hur skulle ni komma vidare? Vet ni någon gammal ärrad snickare :)?

tack!
 
Även om det inte har lett till rötskador, så försvagas träs hållfasthet av långvarig fuktexponering. Om fukten bara har påverkat vissa lameller i en limträbalk så blir det ju lite komplicerat att fastställa kvarvarande hållfasthet. Det är väl inte alltför många som känner sig hågade att räkna på det. Jag tror dessvärre inte att det bara räcker med en erfaren snickare, även om det kan vara en bra start. Du får kartlägga skadornas omfattning och karaktär och jämföra med den ursprungliga dimensioneringsberäkningen. Det är svårt att säga så mycket mer utan bilder och ritningar. Limträtillverkare som Moelven kanske kan tillföra någon erfarenhet.
 
Tänker du genomborrningsprov längs balken för att se hur långt in fukt/röta tagit sig eller har du annat förslag?
Bra inspel, kontaktar Moelven som jag tror levererat limträbalkarna.
 
Jag tror att limträ klarar begränsade fuktskador ganska bra. Redan idag är ju mittlamellerna i icke-homogena balkar av lägre hållfasthetsklass utan att det påverkar totala styvheten nämnvärt. Rötskador kan man konstatera med en vass kniv på ytan. Fuktskador kan man nog också bedöma utifrån. Inventeringen ska helst göras av en konstruktionskunnig person. Omfattningen av skadorna är helt avgörande.
 
tyvärr har bärande balkar haft not även på den del som legat utanför huskroppen (altan) och den har inte varit ordentligt täckt med papp/plåt el liknande, fukten har alltså vandrat in i huskroppen i denna not. fukten ligger alltså centrerad och väl dold från långsidan av balken. utåt sätt ser allt prima ut men vet inte hur långt in fukten gått. Genomborrningsprover längs balken?
Bärande balk med fuktskador och spår av mögel under en svart presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gissningsvis utgår rötskadan från botten av noten och relativt cirkulärt utåt/runt, i teorin. I verkligheten påverkar träets fibrer, sprickor, kvistar etc, men det bör inte göra stor skillnad mellan olika ställen. Dvs, om ett prov tas så bör resultatet vara någorlunda giltigt för resten av balken.

Skulle man kunna tänka sig ett borrprov med en rörborr för att kunna se spridningen? Kanske ca 60 mm diam, men beroende på balkens dimension. 45-90 mm djupt, återigen lite beroende på balkens dim.

Har du prövat att sticka med kniv, eller kanske spika in en rejäl 6" spik och känna hur träet svarar allt eftersom?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Gissningsvis utgår rötskadan från botten av noten och relativt cirkulärt utåt/runt, i teorin. I verkligheten påverkar träets fibrer, sprickor, kvistar etc, men det bör inte göra stor skillnad mellan olika ställen. Dvs, om ett prov tas så bör resultatet vara någorlunda giltigt för resten av balken.

Skulle man kunna tänka sig ett borrprov med en rörborr för att kunna se spridningen? Kanske ca 60 mm diam, men beroende på balkens dimension. 45-90 mm djupt, återigen lite beroende på balkens dim.

Har du prövat att sticka med kniv, eller kanske spika in en rejäl 6" spik och känna hur träet svarar allt eftersom?
Hej,
Man kan trycka in en "virkpinne" 30 cm i linje med noten så vattnet har vandrat i noten rätt långt in men å andra sidan är det säkert som du säger rätt centrerat runt noten och balken är 190 mm bredd, den är inte på något sätt mjuk från utsidan/kortsidan.
Utöver det ligger ju fukten i överkant så bärigheten påverkas väl inte så mycket såsom om fukten hade kommit underifrån.

Pratade med senior snickare som tyckte att vi sågar ut den del av balken som är fukt och rötskadad så långt in på balken och så djupt som behövs.
Hans fundering var mer runt vad man ska kapa med när balken är 190 mm och att det sitter stålskruv infästa från balken ovan, i teorin skulle man kunna köra med motorsåg men det lär bli problem med kedjan när man kommer till en stålskruv.., förslag på vad man kan såga 190 mm limträbalk med stålskruv i sig?
 
Stor tigersåg med några offerklingor?

Går det inte att ta bort skruven?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Stor tigersåg med några offerklingor?

Går det inte att ta bort skruven?
Jo det kanske är det som är bäst, maffig tigersåg och lite extra blad.

Skruvarna är ifästa från balken ovan, de går igenom hela överliggande balk och in i den under, skruvarna är alltså riktigt långa.

tack för input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.