Vi har tagit ner ett vävtak och ska få det utbytt mot ett reglat gipstak.
Vävtaket var sänkt ca 15 cm jämfört med originaltaket. Jag gissar att nya taket kommer upp 5 cm. Alltså ca 10 cm utrymme mellan gipstak och ursprungligt innertak.

Elen är dragen när vävtaket sattes in, på 70-talet. (Huset är mycket äldre.)

Vi tänkte låta elen vara oförändrad, dvs uttag till taklampor sitter på vägg ovanför fönstren. Men nu har vi tänkt om.

Nu vill vi ha uttag i taken.

Det är ont om tid.
I morgon kommer snickare för att regla upp och sätta gips.
Hur kan jag förbereda för takuttag?

Rören med kablar går i princip precis där jag vill ha uttagen.

Kan jag kapa kablarna (med nån meters marginal) flytta rören så att de går precis över rätt plats, be snickarna göra hål i gips, och dra ner kablarna för framtida inkoppling?

Kan jag köpa dosor, skruva fast dem i tak på rätt plats, dra dit rör och koppla in i dosa, för framtida inkoppling?

Och angående avlastning:
Vilken del ska ta viktbelastningen?
Ska jag be snickarna regla extra mycket där vi ska ha taklampor?
Någon sa till mig att man sätter fast dosor i originaltaket (10 cm upp) och att man sedan skruvar fast i dessa dosor för att belasta originaltaket (dvs att det nya gipstaket inte klarar vikten).

På bilden:
Till höger kommer tre rör som går till tre olika uttag.
Till vänster ser man hur röret går in i väggen och ner till ett uttag ovanför fönstret.
 
  • Interiörbild som visar ett tak under renovering med synliga elektriska rörledningar och en taköppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@
7ohan 7ohan skrev:
Vi har tagit ner ett vävtak och ska få det utbytt mot ett reglat gipstak.
Vävtaket var sänkt ca 15 cm jämfört med originaltaket. Jag gissar att nya taket kommer upp 5 cm. Alltså ca 10 cm utrymme mellan gipstak och ursprungligt innertak.

Elen är dragen när vävtaket sattes in, på 70-talet. (Huset är mycket äldre.)

Vi tänkte låta elen vara oförändrad, dvs uttag till taklampor sitter på vägg ovanför fönstren. Men nu har vi tänkt om.

Nu vill vi ha uttag i taken.

Det är ont om tid.
I morgon kommer snickare för att regla upp och sätta gips.
Hur kan jag förbereda för takuttag?

Rören med kablar går i princip precis där jag vill ha uttagen.

Kan jag kapa kablarna (med nån meters marginal) flytta rören så att de går precis över rätt plats, be snickarna göra hål i gips, och dra ner kablarna för framtida inkoppling?

Kan jag köpa dosor, skruva fast dem i tak på rätt plats, dra dit rör och koppla in i dosa, för framtida inkoppling?

Och angående avlastning:
Vilken del ska ta viktbelastningen?
Ska jag be snickarna regla extra mycket där vi ska ha taklampor?
Någon sa till mig att man sätter fast dosor i originaltaket (10 cm upp) och att man sedan skruvar fast i dessa dosor för att belasta originaltaket (dvs att det nya gipstaket inte klarar vikten).

På bilden:
Till höger kommer tre rör som går till tre olika uttag.
Till vänster ser man hur röret går in i väggen och ner till ett uttag ovanför fönstret.
Elektrikern jag hade senast påstod att de (egentligen) måste dra kabel i rören om husägaren själv dragit dessa. Det smartaste är nog att fråga elektrikern man tänkt att anlita.
 
Om det går gammal kulo kabel i undertaket bör (ska) den bytas ut och inte byggas för.

Har varken du eller snickaren koll på el är nog det enda rätta få dit en elektriker snabbt som sjutton. Han fixar detta på ett par timmar. Vet man vad man gör går det (men man får egentligen inte) förbereda själv, men risken är att även om du får tips här på forum så blir det fel och det i slutändan blir dyrare än om du hittar en elektriker som gör det åt dig.
 
7ohan 7ohan skrev:
Kan jag kapa kablarna (med nån meters marginal) flytta rören så att de går precis över rätt plats
Du menar kapa rören? Ja, det är en bra början. Givetvis måste ledarna i röret vara bortkopplade och spänningslösa. Ledarna i röret behöver troligen bytas så klipp dem med.

Men rören bör gå till en takdosa som du nämner i nästa stycke. Idag släpper man inte ut rör direkt i taket. Då måste du veta takhöjden exakt så att dosorna hamnar i liv med gipsskivan. Du kan förbereda så långt att du kapar rören och köper dosor. Sedan kan snickaren sätta dosorna på rätt höjd och trycka dit röret. Dosan ska klara 15 kg så det fixar snickaren.

Allt detta arbete är dock behörighetskrävande.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.