Köksluckorna håller på och krackelerar. De är gamla, och vi har ändå tröttnat på färgen, så jag ser det som ett tecken på att jag behöver göra något åt saken.

Att ta bort folie och sätta dit ny är väl ingenting man kan göra själv. Så att köpa nya luckor/lådfrontar m.m. framstår för mig som den bästa lösningen. Men det är inte IKEA-mått, så jag kan inte bara köpa nytt där. Fabrikören framgår ej, men det finns klistermärken som kanske kan ge ledtråd (se foto nedan).

Jag vet att det finns företag där man kan beställa nya måttanpassade luckor, men priset är väl ungefär som att köpa ett helt nytt kök från IKEA. Så jag tror att det alternativet går bort, budgeten är lite begränsad tyvärr.

Vad skulle ni gjort i min situation?
 
  • Slitet klistermärke med text på en kökslucka som ger information om order och typ, eventuellt till hjälp för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krackelerande folie på en gammal kökslucka som behöver renoveras eller bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en krackelerad kökslucka där folien lossnar och exponerar underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krackelerade köksluckor med metallhandtag och synliga slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara så att dessa luckor och fronter är specialbeställda en gång i tiden? Det går inte riva av folien då? Sedan slipa måla kanske. Är inga luckor av standardmått?
Annars är det väl nytt kök eller beställa nya luckor som gäller
 
T Tompafix skrev:
Kan det vara så att dessa luckor och fronter är specialbeställda en gång i tiden? Det går inte riva av folien då? Sedan slipa måla kanske. Är inga luckor av standardmått?
Annars är det väl nytt kök eller beställa nya luckor som gäller
Hur kan jag ta reda på om det finns någon som säljer nya luckor/fronter i samma storlek? Jag kan givetvis mäta, men hur vet jag om det är standardmått eller ej? Jag har redan kollat IKEA - och måtten stämmer inte överens.
 
Mät en lucka som du har många av.
 
On du inte vill/kan göra det själv så går det lämna in fronterna på omlackering, betydligt billigare än ett nytt kök.
 
T Tompafix skrev:
Mät en lucka som du har många av.
Är detta standardmått?
 
  • Grått köksskåp med dimensionerna 39 cm i bredd och 86 cm i höjd märkta på dörren, med kryddburkar på en hylla intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Med tanke på att man ser stommarna så är det väl ett äldre kök och det ser ut att ha fått nya luckor på 80-talet. Måtten stämmer antagligen inte med dagens standardmått. Om luckorna är i dåligt skick, alltså inte bara skadade i folien/färgen, så håller t.ex. Härjedalskök på med luckbyten där luckor och lådfronter mäts upp och tillverkas efter det. Jag har för mig att de också kan sätta in lådor i underskåp om man vill ha det i stället för hyllor. Men om luckorna i sig är tillräckligt bra och du inte har något emot den infrästa ramen på dem så är ju omlackering ett bra val.
 
A
Ägna ingen tid och pengar på befintliga luckor är mitt råd. Vad vill du ha för luckor? Vanliga målade släta kostar ju inte så mkt hos ett snickeri. Snikvarianten är ju släta melaminluckor med kantlist, inget jag rekommenderar men de sitter ju i tusentals lägenheter trots allt.
 
Jag gissar att det ursprungliga köket är från 70-talet .
Luckorna tror jag är bytta någonstans kring 1990-95 . Folien som sitter på luckorna kan ha använts hos olika leverantörer men min gissning utifrån kantprofilen på luckan är NordDesign (tidigare Forema) HärjedalsKök hade även den folien.
HärjedalsKök kallade den daggkåpa.
I början när man började med utbytesluckor så var det vanligt att man kopierade de befintliga luckornas mått rakt av, så därför har du mellanrum mellan luckorna. Öppnar du luckan sitter förmodligen ett gångjärn som är gjort för halvtäck. D.v.s den täcker ca 10 mm av stommen. Man känner igen det då det har en böj mitt på liknande denna Närbild på en modern köksluckans gångjärn och dess montering på en vit skåpsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gångjärnet på bilden är förstås en modernare utgåva .
Det jag vill komma till är att det ser ut som sidorna på dina skåp är ca 20mm och då kan du ha bredare luckor än de som sitter idag, det går alltså att byta luckorna utan att man ser skåpen bakom . Då ser köket så mycket nyare ut. (Givet att skåpsidorna inte är bredare än 20mm)
Det finns egentligen ingen standard när det gäller mått på köksluckor . Som exempel: Vissa leverantörer av kök har/hade skåp som var 598 mm breda medans en annan leverantör hade skåp som var 600mm breda . 2 mm låter lite men ifall du har några luckor efter varandra så börjar det snabbt bli problem.

ifall dina köksskåp är från 70-talet så har du väldigt bra stommar.
Så ifall du är nöjd med planlösningen så behåll dom .
Ta in offerter på att byta luckorna så du får ett begrepp vad det handlar om och ta det därifrån .
 
  • Gilla
kia2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.