Bowman Bowman skrev:
Ja jag hade det på känn.
Så man tänker ca 1000:- med arbetet alltså.
Fan att alla alltid skall försöka lura skjortan av en.
Under 10-15 års tid av hantverkare och olika tillbyggen är det samma visa varje gång.
Tja, visst skulle det vara skönt om man alltid kunde köpa på löpande räkning och lita på att hantverkaren är effektiv och samtidigt noggrann. Hade en snickare som sa att han helst inte gjorde ”finjobben”, lister m.m. Det var alldeles för vanligt att kunden antingen tyckte det tog för mycket tid (=dyrt) eller klagade på småmissar som är svåra att undvika om det ska gå fort. Vi kom överens om att han gjorde ”grovsnickerierna” och jag satte upp lister, slutmålade m.m. Båda nöjda.
Om du söker ett nytt jobb, antar jag att du anger ett löneanspråk som du skulle vara nöjd med, gärna med lite marginal? Hantverkare är nog bara som vi andra.
 
Mats-S
C culi skrev:
får ju tänka på slitage på alla verktyg med
Obefintligt slitage när man bygger en veranda på 30 m2 med nytt virke.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
Den ekvationen får jag inte ihop, 4x2x8=64 timmar?

Som svar på TS fråga så tycker jag offerten är 15-20% över vad som är rimligt, men som tidigare sagts är det helt beroende av vad som ingår. Be om en mer specificerad offert och ta in från flera firmor.
Det har du rätt i, dubbelfel av mig
Men det svår att jämföra med egna beräkningar. Bättre att be om en spec. för tiderna. Tiden att hämta varor, planera bygget och att man måste räkna med 20% spill gör att det kostar. Prova själva. Jag har byggt mycket till mig själv och det blir alltid dyrare än man tror.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Det roliga i det här är man betalar gärna 2000/h till Volvo för serva sin bil
Laga min dator kostar typ 2000/h
Bilmekaniker har grejor för en miljon för att kunna laga bilen
Dator reparatören har en dator för 5000 + ev program licens
Men gnäller för att en snickare vill överleva som tar 350-480kr/h och hans verktyg kostar också en hel del och hans kropp tar slut vid 50 pga utsliten

Mitt ord i det hela gör själv eller va tyst och bit i det sura äpplet pga att det kostar pengar

Vi behöver folk som slutar klaga på allt
Och försöker va glada istället

PS jag är gammal snickare som slutade pga det går inte debitera för min kunskap. internet i all ära men vi behöver Glädjen inte klagomuren
 
  • Gilla
  • Älska
Gillar att bygga och 5 till
  • Laddar…
W warthog skrev:
En plint för 1500?
Ja. Det är wtt normalt pris för en gjuten plint.
 
optimum optimum skrev:
Nja inte dubbla priset
Jag kollade upp priser 2019 när jag byggde altan och jämförde då Byggmax mot Beijer
Kollade nu så är Byggmax upp ca 35% och Beijer ca 50%
Och det är 2 år prisökning i detta också.

[bild]

Jag bygger 3-4 altaner/år.
14 kr på byggmax är dyrt. Runt en tia kunde man få tag i ok virke för. Då. Inte nu.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
B
Bowman Bowman skrev:
Ja ok.
Men rätt dyrt var magkänslan i alla fall.
Men jag kanske förstår att om man kan vraka och välja så slänger man iväg ett gäng sånna offerter och kollar vem som nappar.
Jag gillar inte att bli utsatt bara.
Dom hade räknat med runt 100h och låter ju en del i överkant.

jaja, jag fortsätter kolla runt.
gjorde ca 130m2, fyra trappor i varierande storlek, halva räcket, de gjorde överliggare.
310 mantimmar blev det, och ca 80000 kr i material...
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
T Tison3199 skrev:
Ja. Det är wtt normalt pris för en gjuten plint.
Då menar vi olika saker hoppas jag, för mina plintar på Beijer kostar 100 sek st
 
Mats-S Mats-S skrev:
Obefintligt slitage när man bygger en veranda på 30 m2 med nytt virke.
Du har rätt, snickarna borde jobba grattis.
 
K kimmens skrev:
Det roliga i det här är man betalar gärna 2000/h till Volvo för serva sin bil
Laga min dator kostar typ 2000/h
Bilmekaniker har grejor för en miljon för att kunna laga bilen
Dator reparatören har en dator för 5000 + ev program licens
Men gnäller för att en snickare vill överleva som tar 350-480kr/h och hans verktyg kostar också en hel del och hans kropp tar slut vid 50 pga utsliten

Mitt ord i det hela gör själv eller va tyst och bit i det sura äpplet pga att det kostar pengar

Vi behöver folk som slutar klaga på allt
Och försöker va glada istället

PS jag är gammal snickare som slutade pga det går inte debitera för min kunskap. internet i all ära men vi behöver Glädjen inte klagomuren
Jag gillar verkligen ditt inlägg. Det finns poänger i ditt inlägg jag inte ens kan ta på. Byggfuskarna och oseriösa hantverkare har säker ställt till det. Men det är precis som man skäms ifall man betalar för mycket för en hantverkare eller en flygbiljett.
Även om man är nöjd med resultatet. Men sitter och skryter över vem som betalat minst för sin altan. Samtidigt sitter man och skryter om vem som betalat mest för dyra utemöbler.

Vill dock verkligen poängtera att de allra flesta privatare jag arbetat med genom åren är trevliga människor. Både när vi lyckats perfekt och när vi lyckats mindre perfekt.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Obefintligt slitage när man bygger en veranda på 30 m2 med nytt virke.
Om det är obefintligt slitage av altanbyggen kan jag väl låna dina grejor?

Jag vill gärna räkna med ett par nya bits och kanske en slipning av klingan till kapgeren eller handcirkeln, eller bara ett sticksågsblad. Billigt men inte gratis kan man säga om vanliga snickarverktyg, men slits gör de.

Slitage på klingor och nån bitssats kan väl uppskattas till minst 100kr och max 600kr för 2 man en vecka.

Jag har ca 10 000kr/år i verktygskostnad när jag bygger åt mig själv, anställda gubbar på firma kanske sliter hårdare på grejorna?
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Enligt bifogat.
Vad säger ni, ja jag vet att det är billigare själv.
Men jag orkar inte lägga tid på det.

Det jag undrar är om jag skall kräva specificerat material, och mer exakt hur dom skall bygga?
Annars kan man ju terorin köpa det biligaste fulaste materialet och skitskruv osv.

Sen priset?
Vad säga alla som vet?
Dyrt ???? Nä tycker priset är rimligt faktiskt., bygger min altan just nu själv ca 35-40 m2,,, och bara virket allt standard ligger i dag på en kostnad av 22,000: inte räknat med plintar mm.
Din arbetskostnad 54,000: = knappt 1 och halv vecka för 2 man, fullt rimligt.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
K Kjellrade skrev:
Dyrt ???? Nä tycker priset är rimligt faktiskt., bygger min altan just nu själv ca 35-40 m2,,, och bara virket allt standard ligger i dag på en kostnad av 22,000: inte räknat med plintar mm.
Din arbetskostnad 54,000: = knappt 1 och halv vecka för 2 man, fullt rimligt.
:rofl: Nu var Ts offert på 54 000 kr inkl moms. Samtidigt har Ts hantverkare skrivit att han tar 480lr exkl moms.

Räknar man på 480 kr Inkl moms har Ts hantverkare räknat på 90 Tim totalt.
Det är många i denna tråd som anser att 90 Tim är för mycket.;)
 
Bowman Bowman skrev:
Enligt bifogat.
Vad säger ni, ja jag vet att det är billigare själv.
Men jag orkar inte lägga tid på det.

Det jag undrar är om jag skall kräva specificerat material, och mer exakt hur dom skall bygga?
Annars kan man ju terorin köpa det biligaste fulaste materialet och skitskruv osv.

Sen priset?
Vad säga alla som vet?
Inte konstigt att jag gör allt själv!
Materialet skulle jag nog klara på högst 15000kr köpt på Bauhaus.
Det är ju bara en månads kvällar inklusive tillfredsställelsen att ha gjort det själv!
Eller bjud in några på öl-kväll att skruva trall
Efter att ha lagt i ordning plintar o linor!
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
L LaoLars skrev:
Inte konstigt att jag gör allt själv!
Materialet skulle jag nog klara på högst 15000kr köpt på Bauhaus.
Det är ju bara en månads kvällar inklusive tillfredsställelsen att ha gjort det själv!
Eller bjud in några på öl-kväll att skruva trall
Efter att ha lagt i ordning plintar o linor!
Åk till Polen så hittar du materialet ännu billigare och kan samtidigt köpa billig bjud öl till bjudtrallkvällar.

Ps. Jag har tidigare i tråden skrivit att jag har räknat ut att materialet till den där altanen kostar ca 20” exkl trappor och räcke. Ca 30% billigare på Byggmax och Bauhaus. (Ska vi vara riktigt kinkiga så är Byggmax billigast just nu).
28x120 trall. Rostfri skruv. I övrigt inga Biltema grejer.

Men just du lyckas alltså köpa materialet för Max 15” på Bauhaus. Kör du 22x95 trall då? Spikar du ihop din altan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.