Ska bygga ett uterum kant i kant med befintlig altan. Uterummet kommer att ha krypgrund uppmurad med lecablock.

Jag tänker mig att uterummet står förankrat direkt på grundmuren, så grundmuren behöver ha exakt samma höjd som altanen.

Så hur fixar jag det? Kan jag gjuta på den sista biten i betong och jämna av i rätt höjd?
 
Eller mur + syllpapp + bjälklag + golvmaterial = färdigt golv.
Blir muren lite för hög kan man jacka ur golv-bjälkarna över muren. Blir den för låg kan man lägga på bruk eller en tryckt bräda 22mm.
 
Det kanske är så man gör helt enkelt

Jag hade en idé om att ställa uterummet direkt på grundmuren som då ligger i exakt nivå med altangolvet.

Så har jag sedan impregnerad trall på altan och som golv i uterummet som kan bytas för sig utan i framtiden utan att riva uterummet.
 
Men om man nu skulle vilja få till en exakt höjd på en grundmur av lecablock?

Kan man gjuta finbetong uppe på grundmuren de sista centimetrarna? Och behövs någon form av fint armeringsnät eller liknade för att undvika sprickor?

Gillar tanken tanken av att ställa uterummet direkt på grundmuren. Uterummets profiler till skjutdörrar m.m. skruvas sedan direkt i muren. Givetvis syllpapp under ändarna av de trästolpar som finns i hörnen.

Är novis på detta så rätta mig om jag är ute och cyklar
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.