Kära husbyggare. Förmodligen har ni läst i andra trådar att jag håller på med en toalett i källaren. Det är oisolerad platta i en källare. Byggår 72. Toan blir 120cmX160cm. Det kommer vara en toastol och ett handfat där. Jag har flytspacklat på kostruktionsbetongen. Toan kommer ha en yttervägg. En källarmur alltså. Då det är kruttort i källaren har jag reglat ut och isolerat ytterväggen. Jag har höjt upp syllen så det är ca 30mm luft under den. Jag har satt ångbroms istället för plast för att inte täppa till konstruktionen. De andra tre väggarna är också uppreglade i trä. För att bibehålla ytterväggen diffusionsöppen hade jag tänkt klä den med cederpanel. Rakt på reglarna och bara den diffusionsöppna ångbromsen bakom. De övriga tre väggarna gipsar jag och lägger kakel ca halvvägs upp på väggen. På golvet blir det klinkers. Rektifierade plattor och smala fogar.

Frågan är nu? Ska man blidka försäkringsbolaget genom att hålla på och trassla med tätskikt på golvet? Om jag ska göra det så får jag ju lite problem mot ytterväggen. Hur gör jag ett uppvik där när jag inte ska skiva den? Det blir ju alltså panel rakt på reglarna.

Det är ju en så liten yta. Men man får ju köpa tätskiktsprylar till en hel simmhall känns det som.

Ett läckage som inte upptäcks och som pågår en längre tid kan ju såklart ställa till med förödande skador. Hårddrar man det så kan det ju vattenfylla hela källaren. Men det händer ju förr eller senare även med tätskikt på golvet. Med lite uppvik.

Nu kommer alla reagera på att jag har organiskt material i utreglade källarväggar. Men det har varit så i 50 år, och då inplastat med helt tät plast. Inte ett spår av fukt. Nu har jag i alla fall lyft syllarna några cm och istället för plasten har jag diffusionsöppen ångbroms. Så det här borde funka tycker jag.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte sätt något stöd mellan reglarna på väggen med ceder, sedan vika upp tätskiktet och låta cedern gå ner över?
 
Ja gör som i en bastu, uppvik 50-100mm upp på väggen, regla ut och sätt panelen så den går utanför sockelplattan, oftast så låter man ju panelen sluta 30-50mm från golv men du kan ju gå ända ner om du vill
 
Varför föreslår ingen att jag helt enkelt ska skippa tätskiktet? Hur ofta läcker en toastol?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Varför föreslår ingen att jag helt enkelt ska skippa tätskiktet? Hur ofta läcker en toastol?
Är inte ett läckage man ska säkra upp utan ett långvarig droppande som du inte märker, tex under toastolens fot, där blir det gärna kondens som kommer att förstöra ditt golv utan tätskikt
 
Skit i tätskikt! Helt rätt tänkt!
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
låter som överkurs med tätskikt
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag hade också struntat i tätskikt när det är i en källare enligt din beskrivning.

Om man är riktigt nojig finns det olika former av elektroniska läckage varnare att införskaffa.
 
Jag läste för dåligt, trodde du hade reglat upp golvet. Ska du lägga klinker direkt på plattan/ flytspacklet så skulle jag också skippa tätskikt.
Möjligen remsa golv vägg vinkel
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
På vårt golv i tvättstugan i källaren så körde hantverkarna med någon sorts mellan variant för att det ska kunna ånga upp ur golvet men inte rinna ner. Antar att det funkar som något flytande Gore-tex. Den äldre modellen är väl att sätta tätskikt på väggar och någon dm ut på golvet men att lämna mitten av rummets golv utan tätskikt.
 
Älskar 70-talshus med källare :) vi har haft två.

Första hade mögel o fukt i källaren (med reglade golv/väggar), andra var torrt o fint..(tapeter direkt på mur/lecablock och inget uppreglat).

Kan säga såhär - ett helt hus (ok ok hela källaren och halva entrévåningen) kan lukta av 2 x 8 cm murken/möglig bjälke/regel :oops: .. allt annat var snustorrt när vi rivit.. men doften hade satt sig i isoleringen/materialet runt. Men så jäkla farscinerande och IRRITERANDE att så lite.. störde så mycket! Det var mitt på golven dessutom.. inte vid ytterväggar el rör.

Nåja det var inte min livshistoria jag skulle prata om ;)

Nu när du valt att regla upp osv. så skulle jag helt klart fuktspärra enligt konstens alla regler. Se också till att golvet är ventilerat.. att fuktig luft inte blir kvar insett fack under just det golvet..

Det kommer vara tätt där pga fuktspärr osv... men se till att luften kan röra sig ..ut till andra golv/väggar o lufta vi lister.. tak och el/golv (om du inte tänkt installera mekanisk vent i golvet).

Hade du inte byggt ut/upp.. hade jag sagt skit i fuktskyddet, för då andas betongen bättre och med oisolerad platta är det rätt (men inte ur försäkringsbolagets ögon).

Gör du det inte enligt försäkringsbolagets regler.. kom ihåg att dokumentera vad du gjort inför en ev försäljning i framtiden. Väldigt viktigt att informera om att nya renoveringar och skador kring det inte ersätts av försäkringsbolagen!

Vi valde att göra det som var bäst för huset.. och inte försäkringsbolaget.. när vi sålde fick man ju tala om det direkt.

Deras besiktningsman var skitbra. Han förklarade varför vi gjort som vi gjort.. sa också att han skulle gjort likadant själv.. men att han måste tala om att hände det nått, kommer inte försäkringsbolaget betala ut nått.. även om toaletten var nygjord..
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Mitt svar står sig bra ändå (svarade på två alternativ) :)

.. men blev oxå fundersam vad du menade om golvet. Förstod det oxå som att det med var uppreglat, men nu blev jag oxå tveksam! (Såg ett inlägg några snäpp upp som tydligen tänkt samma som jag).

:oops::thinking:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Golvet är inte uppreglat. Inte på toan och inte i intilliggande rum.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Staffans2000
Strunta i tätskiktet. Du tänker helt rätt.

Staffans
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Golvet är inte uppreglat. Inte på toan och inte i intilliggande rum.
WC på betong o utan VVB har inget krav på tätskikt enl GVK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.