Hej.

Jag har tagit bort köksskåp och öppnat upp mellan kök och matrum. Innan var det en liten serveringsöppning.

Ska nu fixa kanterna (behöver en bättre såg att såga rakt kanterna!) och behöver lite hjälp med vad jag behöver köpa.

Innan satt det lister som var som i vinkel (hörnlister) runt hela öppningen.
Men funderar på att sätta skivor som är kant i kant med väggen och sedan vanliga lister på utsidan av öppningen.

Eller?

(strömkabeln ska fästas på ”stolpen”)
 
  • En öppning mellan kök och matrum med oslipade kanter och synlig trälatt, inklusive en hund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat kök med öppnad vägg mellan kök och matrum, råa kanter och en hund står i dörröppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen kan man klä in med gips och hörnremsor som spacklad in. Då slipper du lister på utsidan. Eller ett enklare alternativ är att köpa dörromfattning och klä insidan. Går att sätta lister på utsidan eller om du kapar väggen rakt så behövs inte det.
Vad har du för såg idag?
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen såg måste alltså köpa en imorrn.
Sågen som användes var på lån och en sån där vanlig handsåg. Vi ville mest öppna för att se hur de skulle bli. Kanske var väl ivriga för tror vi öppnade för högt i ena sidan till höger i bild. Men då får vi rätta oss efter den på ngt vis... och flytta den där bjälken uppåt en bit. Den är bara där för att skåpen var fästa i den innan. Den är bara fäst med vinkeljärn.

Det är 20cm djupt öppningen och jag kan inte hitta så breda omfattningar. Sedan behöver jag nog en riktigt bra såg om jag ska få det helt rakt....

Vill helst slippa spackla och behöva måla då de säkert inte blir samma vit. Därför tänkte jag sådana där kantlister? Då är ju kanterna inte lika viktiga att de blir perfekta...?
 
  • Öppnad vägg med synliga bjälkar och ledningar vid renoveringsprojekt, där bjälke behöver flyttas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med öppen vägg och synlig bjälke till höger, matsalsbord i bakgrund, fönster och diskbänk i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i en vägg med exponerad isolering och en höjd bjälke som behöver justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karlia
Aldrig ha bråttom vid renoveringar! Alltid bättre att försöka få klart för sig innan vilka steg som ska tas och vilka lösningar som borde fungera.

Ni har väl kollat igenom ritningar och dylikt så väggen inte är bärande?
 
Karlia Karlia skrev:
Aldrig ha bråttom vid renoveringar! Alltid bättre att försöka få klart för sig innan vilka steg som ska tas och vilka lösningar som borde fungera.

Ni har väl kollat igenom ritningar och dylikt så väggen inte är bärande?
Ja alltså det var två köksskåp som vi tog bort, det var en mdp på baksidan som de klätt till vägg...
Så ja. Jag var 100% säker på att den gick att ta bort. Att de inte är bärande.
Förra Ägarna berättade att de haft öppet en gång i tiden...
 
Så såg det ut förut.
 
  • Kök före renovering med träkökskåp, diskbänk och vitvaror, samt öppning till nästa rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök före renovering med ljusa skåp, bruna kakelplattor och blandad vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Skönt, då har du lite koll. Jag blev lite förfärad då mina projekt alltid har lång planeringstid, har aldrig bara satt igång och sågad. Nog har det blivit fel ändå så jag behövt komma med lösningar på problem som inte fanns från början.. Men att bara börja såga hej hopp.. Vågat!
 
J Jowes skrev:
Så såg det ut förut.
Beijer har 200 dörromfattningar
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/träprodukter/listverk/mdf-lister/16x200-dörromfattn-helvit-2-44-878001620024
Skulle föreslå att ni kör dörromfattning eller mdf i öppningen och sedan vanliga foderlister runt om. Då kan ni anpassa bredden på listerna så att de täcker snedkapningen ute i rummet där ni vill slippa måla. På så sett får ni samma nivå som på dörröppningen bredvid.

Ni behöver inte kapa öppningen heller utan bara sätta distanser så att mdf sitter rakt, springan täcker bli med listerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.