Jag ska igenom med två jordvärmeslangar genom källarväggen under mark.

All borrning måste ske från ett håll (inifrån) eftersom det bara blir ett smalt spår utvändigt. Väggen är ca 30cm tjock och består av några vitmålade block enligt bild. Oklart vad det är men de ger inte känslan av att vara jättehårda?

Önskvärt är att hålen ska luta lite utåt. Diametern på hålen måste vara 50-80mm beroende på vad jag väljer för alternativ (rör av nått slag eller fästa slangarna direkt med fogskum).

Vad behöver jag för maskin och borr för detta?

Jag har en Hilti borrhammare 800w men räcker det? Måste det till en kärnborr?
 
  • Närbild på en ljus källarvägg av vitmålade block, med en struktur som inte verkar vara mycket hård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som någon typ av lätta block och då räcker det med en billig kärnborr. Skulle inte borra med vanliga smala borr, värt att skaffa en kärnborr och förlängare. Borra tills borret bottnar och knacka bort pluggen med huggmejsel, repetera tills du är igenom.
 
A Amrich skrev:
Oj, snabbt svar tack!

Om jag köper den här hålslagen med adapter så den passar duger min 800w Hilti borrhammare då tror du?

[länk]
Det är jag helt övertygad om att det gör. Går det tungt får du ta det lugnare bara och se till att den inte nyper fast.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Okej, då blir det nog ett inköp enligt ovan!

Ja, man är lite rädd för vad som händer om det nyper med såna här grejor... Om handlederna går av eller hur det blir.
 
Ta det bara lugnt, tryck inte särskilt hårt, stenen ska nötas ner, inte direkt sågas ner. Kör etapper, blir stålet på kärnborren för varmt så pajar den direkt.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Okej, då blir det nog ett inköp enligt ovan!

Ja, man är lite rädd för vad som händer om det nyper med såna här grejor... Om handlederna går av eller hur det blir.
Om du inte har en riktigt gammal eländig Hilti har den nog skydd för kast som bryter när det nyper. Men planera för att maskinen plötsligt kan börja snurra och se till att du då inte befinner dig i en dålig position.
 
Bila ett hål i väggen och gjut fast två avloppsrör två 75mm. När du sen monterar slangarna kan du täta med byggfog inne och ute.
Lätt att byta efteråt.

Det ser ut som skalblock, svårt att borra snygga hål i man inte har stativ och kärnborrmaskin för stativ.
 
Varför åker du inte bara och hyr en riktig vattenkyld kärnborr?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
C corre skrev:
Bila ett hål i väggen och gjut fast två avloppsrör två 75mm. När du sen monterar slangarna kan du täta med byggfog inne och ute.
Lätt att byta efteråt.

Det ser ut som skalblock, svårt att borra snygga hål i man inte har stativ och kärnborrmaskin för stativ.
Fråga på detta alternativ:

Skulle 50mm avloppsrör räcka tror du? Slangen är ca 40mm.

Stativet till en kärnborr behöver det bultas fast i vägg eller golv?
 
A Amrich skrev:
Fråga på detta alternativ:

Skulle 50mm avloppsrör räcka tror du? Slangen är ca 40mm.

Stativet till en kärnborr behöver det bultas fast i vägg eller golv?
Om det är ett litet borr typ 50 eller 75mm så behöver det inte bultas fast om höjden är lämplig, dvs någonstans mellan midja och bröst. Är det högre eller lägre utan möjlighet till anhåll så är bultning av stativet lämpligt.
 
Okej, tack för svar!

Hur skulle ni lämpligen göra genomföringen?

Slangen är 40mm utvändigt. Funderar på 50mm eller 75mm avloppsrör och sen slangen igenom och fylla ut med fogskum. Men frågan är då hur mycket större hålet måste vara och om man fäster det också med fogskum? Någon som har nått förslag?
 
A Amrich skrev:
Okej, tack för svar!

Hur skulle ni lämpligen göra genomföringen?

Slangen är 40mm utvändigt. Funderar på 50mm eller 75mm avloppsrör och sen slangen igenom och fylla ut med fogskum. Men frågan är då hur mycket större hålet måste vara och om man fäster det också med fogskum? Någon som har nått förslag?
Jag hade valt en mjukfog, den tätar bättre och är enklare att få in på djupet.
Ett 50mm rör fungerar kanske, men det är väldigt tajt. det är ju i praktiken bara ca 2mm ledigt utrymmet runtom slangen.

Själva röret ska muras fast, både invändigt och utvändigt och i fall du har någon form av dränering på utsidan måste den anslutas korrekt där. Murar du fast den kommer det sitta bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.