Hej !
Bor i enplansvilla med jordvärme.
Nu de två senaste åren har gräsmattan varje år skjutit upp rejäla pucklar och ”ryggar” där jordvärmeslingorna går.
Vissa går tillbaka mer o mindre under sommaren, medans vissa är kvar.
Gammal skog & jordbruksmark här.
Det är 15 år sen huset byggdes, så inget nybygge.
Hur kan jag undvika detta ?
 
Svårt att göra så mycket åt förutom att möjligtvis gräva ned slangen djupare eller ännu bättre förlänga hela slingan. Troligtvis handlar det om att du tar ut för mycket energi ur marken vilket leder till att du får dessa typ av ”tjälskott”.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Ok, så kan det vara ! Tack för svar. !
 
  • Gilla
André F
  • Laddar…
Där min slinga passerar gräsmattan rör sig gräsmattan. Tidigare ägaren säger att man kan undvika det genom att antingen separera slangarna mer (mina ligger kanske med 40cm mellanrum) alternativt isolera dem...
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Tack för tips ! Eftersom huset inte är byggt av mig, utan är ägare nr 2, har jag faktiskt inte helt koll på var slangarna ligger. Vet på ett ungefär på vissa ställen, men som sagt inte allt.
Frågade förra ägaren, men han verkade själv osäker. Pekade lite lätt som om han chansade.
Nu har vi nog en del tjäle i marken också, då vi fick snö så sent, i januari. Skulle tro tjälen också ställer till det.
 
F Fluxor skrev:
Där min slinga passerar gräsmattan rör sig gräsmattan. Tidigare ägaren säger att man kan undvika det genom att antingen separera slangarna mer (mina ligger kanske med 40cm mellanrum) alternativt isolera dem...
Är det klokt att Isolera slingorna i en jordvärmeslinga?
 
S Skyflakes skrev:
Är det klokt att Isolera slingorna i en jordvärmeslinga?
Jag gissar på att det inte gör någon skillnad den korta biten det handlar om här (~10m på en slinga som mäter 700m). Sträckan i fråga är bara en transportsträcka, inte för värmens skull...
 
  • Gilla
André F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.