Har gjort en liten utbyggnad som resulterade i en bortplockad yttervägg och insättning av en balk.
Nu har jag lite bekymmer när jag ska göra finliret för att täcka upplagen för balken och sätta taklist.

På ena sidan har jag en garderobsvägg och där kommer det funka perfekt med smygen jäms med garderoben + en extraregel ovanpå garderoben att sätta taklist mot. (bild 1)
På andra sidan vet jag däremot inte riktigt hur jag ska göra då smygen hamnar utanpå väggen och taklisten hamnar helt annorlunda. (bild 2 & 3)
Hyllplan och bräda i bild 3 endast för illustration. :)

Hur löser jag detta?
 
  • Utbyggnadsprojekt med balkupplag mot en vägg och en tröskel bredvid en garderobsvägg_approach
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av öppet takupplag med synlig balk omgiven av vitmålat tak och vägg med tapet, nära en garderobsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utbyggnad med synlig balk och taklist vid garderobsvägg, elektriska ledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Har gjort en liten utbyggnad som resulterade i en bortplockad yttervägg och insättning av en balk.
Nu har jag lite bekymmer när jag ska göra finliret för att täcka upplagen för balken och sätta taklist.

På ena sidan har jag en garderobsvägg och där kommer det funka perfekt med smygen jäms med garderoben + en extraregel ovanpå garderoben att sätta taklist mot. (bild 1)
På andra sidan vet jag däremot inte riktigt hur jag ska göra då smygen hamnar utanpå väggen och taklisten hamnar helt annorlunda. (bild 2 & 3)
Hyllplan och bräda i bild 3 endast för illustration. :)

Hur löser jag detta?
Kan du inte köra smyglisten hela vägen ut till karmen och sen sätta täckskivan nedanför den?
 
S Snickesnickarn skrev:
Kan du inte köra smyglisten hela vägen ut till karmen och sen sätta täckskivan nedanför den?
Det ska vara en vanlig svanhalslist men hade ingen att visa med. På bilden är det en madrassbotten.
Problemet om jag sätter listen hela vägen ut så hamnar smygbrädan utanför taklist en. Tycker det ser skumt ut men det är kanske så man får göra.
 
  • Hand håller en madrassbotten nära en taklist för att illustrera problem med placering av svanhalslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Det ska vara en vanlig svanhalslist men hade ingen att visa med. På bilden är det en madrassbotten.
Problemet om jag sätter listen hela vägen ut så hamnar smygbrädan utanför taklist en. Tycker det ser skumt ut men det är kanske så man får göra.
Jag kanske inte riktigt hänger med i konstruktionen, men kan du inte bara kapa till list och täckskiva i rätt mått?
 
S Snickesnickarn skrev:
Jag kanske inte riktigt hänger med i konstruktionen, men kan du inte bara kapa till list och täckskiva i rätt mått?
Jag pratar inte om att kapa utan att smygbrädan i ovankant hamnar utanför taklisten på djupet, så att det blir en konstig kant där.
Borde bli snyggare om jag kunde hitta en tunnare smygbräda.
 
S
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag pratar inte om att kapa utan att smygbrädan i ovankant hamnar utanför taklisten på djupet, så att det blir en konstig kant där.
Borde bli snyggare om jag kunde hitta en tunnare smygbräda.
Jag hade sågat ut i listen så att täckskivan går in jäms med listen, där de möts på samma djup..
 
A
Kan du bygga ner öppningen i taket lagom mycket för taklisten,så den går ner på omfattningen lite grann,då går det väl att sätta taklist som vanligt i det rummet,på andra sidan blir det väl foder runt öppningen.
 
Handyman 1 skrev:
Kan du bygga ner öppningen i taket lagom mycket för taklisten,så den går ner på omfattningen lite grann,då går det väl att sätta taklist som vanligt i det rummet,på andra sidan blir det väl foder runt öppningen.
Förstår inte riktigt hur du menar. Postar en större översiktsbild.
 
  • Översiktsbild av ett hörn i ett rum med oskyddade elledningar och synlig träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån mer med tips?
 
Jag hade skippat listen och fogat mellan vägg och tak istället.
 
M
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Nån mer med tips?
Är lite osäker på hur du menar, men är det ändavslut av svanhals du vill få till? Då kan du bara kapa den i vinkel och sätta en liten vinklad bit utanpå för snyggt avslut.
 
  • Kaklad kant på en vit svanhalslist som avslutas ovanför en dörrpost, visar snittet och vinkeln på avslutet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade skippat listen och fogat mellan vägg och tak istället.
Det går inte då det är alldeles för stora glipor.
 
M Muuuuurtin skrev:
Är lite osäker på hur du menar, men är det ändavslut av svanhals du vill få till? Då kan du bara kapa den i vinkel och sätta en liten vinklad bit utanpå för snyggt avslut.
Avslutet ska bli längst till höger på bild 2. Problemet är hur jag passerar smygbrädan med taklisten då smygbrädan bygger så mycket.
 
Jag skulle bara sågat ut svanshalslisten i bakkant med samma djup på haket som smyglisten. Typ såhär.
 
  • 3D-rendering av svanshalslist och smyglist på husfasad i blått och grått.
  • Illustration av en utskuren svanshalslist vid dörröverstycke med jämnt hake djup som smyglister.
Redigerat:
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Eller kanske så här, med någon form av klump som man avslutar mot. Den kan man ju fasa eller fräsa in något kul på om man är påhittig.

Fast jag är inte säker på att jag förstått dig rätt...
 
  • 3D-modell av ett hörn på en list och pelare med en dekorativ avslutande kloss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.