Hej !

Jag ska måla om huset. Idag har vi en oljefärg och ska byta till akrylat. Självklart behöver vi tvätta huset.

På Colorama rekommenderade dom självklart Jotun Kraftvask för en 549 kr för fyra liter. Är det värt att köpa Jotun över Biltemas egna för ca 30 kr/litern ?


Mvh
Viktor
 
Först och främst bör du ju kontakta en måleributik för att säkerställa vad för typ av färg du har, linoljefärg eller alkydoljefärg men det kanske Colorama hjälpte med då...?

Ska du gå från alkydoljefärg till akrylat rekommenderar väl de flesta att först grundmåla tror jag.

Tror främsta skillnaden mellan Jotun Kraftvask och andra "vanliga" målartvätt är att den tar mer biologiskt/mögel etc. så du får kol på ev. påväxt, mossa, etc.
 
Blandas dom lika för färdig vätska?
Den jag handlar blandad 1:20 och kostar runt 250:-/5L, men behöver då också behandling mot mögelpåväxt om det finns.
Och man ser att målarfärgen öven blir matt eftet tvätt. Jag skulle inte snåla utifrån vad färgen kostar och arbetet med att tvätta och måla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en målare hemma för ett par år sedan. Han tvättade fasaden med ammoniak. Slängde i en skvätt i en hink med vatten och tvättade.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Jämför datablad så bör man väl få en bild av vad som skiljer sig
 
Jag är målare, jag använder alcros grovrent, tycker den rengör bättre än kraftvasken.

Har även problem med kraftvasken, efter tvätt av ett hus bränner det där man kommit i kontakt med medlet(oftast ansikte och händer) något fruktansvärt och jag är knallröd, dagen efter när det lägger sig är huden snustorr och en vecka av diverse krämer är nödvändigt. Har inte detta problem med någon annan tvättprodukt, utan endast kraftvask..

Vet även andra som får liknande av den.
 
  • Gilla
Nikihellion och 6 till
  • Laddar…
nikasp
O olotor skrev:
Jag hade en målare hemma för ett par år sedan. Han tvättade fasaden med ammoniak. Slängde i en skvätt i en hink med vatten och tvättade.
Jag fick köket i en ganska sliten hyreslägenhet utan spisfläkt osv. målad en gång. Tänkte att hur fan ska han få bort det feta hinnan men ammoniak löste saken. Helt torrt och strävt efter han vaskat av de målade väggarna.
 
nikasp
S Sajmon skrev:
Jag är målare, jag använder alcros grovrent, tycker den rengör bättre än kraftvasken.

Har även problem med kraftvasken, efter tvätt av ett hus bränner det där man kommit i kontakt med medlet(oftast ansikte och händer) något fruktansvärt och jag är knallröd, dagen efter när det lägger sig är huden snustorr och en vecka av diverse krämer är nödvändigt. Har inte detta problem med någon annan tvättprodukt, utan endast kraftvask..

Vet även andra som får liknande av den.
Menar du Alcro Alg & Mögelmedel? Den fick jag rekommenderad av Blå Huset (gammal riktig färgbutiker här i Sollentuna). Tvättade garaget förra helgen och den tog riktigt bra. La på med pumpspruta efter jag blött ner fasaden med slang först. https://alcro.se/produkter/alg-mogelmedel
 
  • Gilla
Tomost och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Menar du Alcro Alg & Mögelmedel? Den fick jag rekommenderad av Blå Huset (gammal riktig färgbutiker här i Sollentuna). Tvättade garaget förra helgen och den tog riktigt bra. La på med pumpspruta efter jag blött ner fasaden med slang först. [länk]
Det är väl där dom köper helikopterfärg i Repmånad om jag inte har helt fel för mig
 
  • Gilla
  • Haha
henric78 och 8 till
  • Laddar…
S
V Vicky90 skrev:
Hej !

Jag ska måla om huset. Idag har vi en oljefärg och ska byta till akrylat. Självklart behöver vi tvätta huset.

På Colorama rekommenderade dom självklart Jotun Kraftvask för en 549 kr för fyra liter. Är det värt att köpa Jotun över Biltemas egna för ca 30 kr/litern ?


Mvh
Viktor
Köp en Biltema och prova. Har du tur så funkar det och du sparar några sköna hundralappar som du kan ga roligare för. Köpa brännvin som gör alla och envar lustga att se. Om du går från alkyd till akrylat borde det räcka att rugga med stålborste. Alkyd är lösningsmedelbärande och akrylat ofta vattenlöslig.
Tvärtom behöver någon form av primer.
 
Jag målade just om mitt dubbelgarage. Använde både Julas Hard Head och Biltemas Mögeltvätt. Båda fungerar utmärkt men följ anvisningarna. Är det svartmögel så använd koncentrerat.
 
Det luriga med att referenser på butiker/varuhus egna fabrikat är att du vet inte vad du får, det kan vara alldeles utmärkt kanske samma som dyraste tillverkares eget märke men nästa år har man valt en annan leverantör, samma flaska/dunk och utseende men annat innehåll. Och kolla hur du ska blanda om du köper koncentrerat då vet du bättre vad du får betala för, mera eller mindre vatten i förpackningen.

Ammoniak ska man vara lite försiktig med, men det fungerar alldeles utmärkt, använde det för 30-40 år sedan som ny husägare eftersom det var vad målarna då använde. Har en sådan svart dunk stående men använder idag målartvätt, en bieffekt av ammoniak är att den rensar andningsvägarna när man blandar:cool:
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Funkar väl utmärkt med Yes, har för mig att det finns en tråd om det som är ganska så gammal
 
  • Gilla
Hempa69 och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Funkar väl utmärkt med Yes, har för mig att det finns en tråd om det som är ganska så gammal
Yes fungerar att tvätta fasad med men är sämre vid ommålning då den inte mattar ned tidigare målarfärg.
Så att använda Yes istället för fasadtvätt är väl helt ok.
Jag testade för några år sedan med Yes på en yta och målartvätt (Jape), det blir rätt stor skillnad. Du känner skillnaden om du drar handen över en slät yta. Frågade i en målarbutik om jag kunde späda målartvätten med mera vatten till fasadtvätt men de rekommenderade det inte utifrån att målartvätten mattar ytan mera, kanske ett försäljningsknep men troligtvis har de lite olika kemisk blandning.;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nikasp
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Det är väl där dom köper helikopterfärg i Repmånad om jag inte har helt fel för mig
Haha, måste kollas upp! Vet att Ronny och Ragge spelade in bilbesiktningssketch på Bilprovningen som fanns 2015 här i Vaxmora, numer jämnat med marken och ersatt av flerbostadshus.

Där var det, hur fasen kunde du komma ihåg det där!? :D
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
debbo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.