Hej,
Har skaffat en HK415X och vet inte riktigt hur jag ska ska placera laddstationen.

I instruktionsboken står det att man ska placera laddstationen centralt och då blir ju bifogat alternativ bäst, problemet är att jag bara har en guideslinga och frågan är då om jag kan gå fram och tillbaka enligt ritning, funkar det?
Alternativet är ju att sätta laddstationen i ena änden av tomten (tvärtemot HK:s rekommendation) och låta guideslingan passera genom hela klippområdet.
Ett tredje alternativ är att ha ha laddstation enligt ritning men bara guideslinga åt ena hållet, det känns dock tokigt. Vad är bäst, hur gör jag?

Handritad skiss av en trädgård med hus, planerad placering av en Automower laddstation och guidade slingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga två
jag har en 30 cm plattrad runt hela huset, kan jag lägga avgränsningsslingan i skarven mellan platta/gräs eller ska jag lägga lägga den 5 cm in på gräset så att det blir 35 cm från väggen enligt HK:s rekommendation (35 cm från hinder som är högre än 5 cm)?
En gångväg med plattor intill husväggens kant som övergår i en gräsmatta, eventuell plats för avgränsningsslingan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fråga tre
Hur gör jag vid stora plattläggningar, ska jag lägga avgränsningskabeln i skarven eller en bit ut? HK har en funktion som "kör över slingan" vid plattor som är större än 30 cm men hur är den tänkt att fungera, klipparen vet u inte vart jag har plattor någonstans?

Stenplattor intill gräsmatta, möjlig plats för gräsklipparns avgränsningsslinga enligt användarens beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Helene Lidbeck
  • Laddar…
Så här står det i instruktionen, fattar inte skillnad på hinder som är max 1 cm (D) och den grundfunktion som avser plattor som är 30 cm.
Sida ur en instruktionsmanual med diagram och text som beskriver placering av begränsningskabel för en automatisk gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är alternativ B bättre? Strider mot HK:s rek om central placering. Kommer inte den bortre delen bli klippt lika ofta?
Handritad skiss av trädgårdsplan med "HUS", markerade plattor och grässlåtterområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Helene Lidbeck
  • Laddar…
Fråga 1.
Det är inte optimalt att göra svängarna på guide som du ritat. Klipparen kommer vid start vid laddstation att hitta till nedre området.

Fråga 2
Om du lägger kabeln mellan skarven gräs sten så ser det ut som avståndet till väggen bli för kort och klipparen kommer att stöta mot väggen.

Fråga 3
Lägg kabeln direkt vid övergång mellan sten och gräs.
 
Tack för snabbt svar! Ok, det är 35 cm ut från vägg som gäller då, dvs 5 cm ut från plattraden. Vad är ett typiskt "d" område max 1 cm högt hinder?
 
Som jag ser det har jag fem olika gränser, måste bli så här då?

Orange- Rabatt/häck. Avstånd? (35 cm)
Rosa- Stor plattläggning i nivå med gräs. Avstånd? (direkt i kant gräs/plattor)
Rosa- Plattrad 30 cm runt hus i nivå med gräs. Avstånd? (5 cm ut från plattor, tot 35 cm från vägg)
Gul- Gräs går ända in mot trädäck som är ca 10 cm högre än gräs. Avstånd? (35 cm från trädäck)
Stödmur- 30 cm högre än gräs. Avstånd? 835 cm från mur)

Handritad skiss av en trädgårdsplan med färgkodade områden för rabatter, plattläggningar och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Helene Lidbeck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.