Vi har ett hus som består av två delar: en del med en våning, och en annan del med två våningar.

Är det möjligt att använda reglerna för attefallstillbyggnad för att bygga ut andra våningen (alltså påbyggnad på den delen av huset som bara har en våning) med max 15 kvm? Eller gäller endast attefallstillbyggnadsreglerna för utökning av arean på marken?

Anledningen till frågan är att delen med en våning ligger för nära granntomten för att få bygga två våningar enligt detaljplanen.
 

Bästa svaret

Ja, en attefallstillbyggnad beräknas efter bruttoarea och inget annat.

Så ja, det ska gå.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det går bra. Får byggas lika högt som befintligt hus.
Däremot blir det alltså 7,5kvm/våningsplan om man gör ytan tillgänglig i båda planen. Blir mest väggar så jag hade byggt i ett plan. Teoretiskt borde det gå bra att bara bygga övervåning också. Och öppenarea typ uteplats på nedervåning. OPA ingår ej i BTA som är den stora som begränsas i attefallstillbyggnad.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svaren!

Gällande ditt svar JKrister:

J JKrister skrev:
Teoretiskt borde det gå bra att bara bygga övervåning också. Och öppenarea typ uteplats på nedervåning. OPA ingår ej i BTA som är den stora som begränsas i attefallstillbyggnad.
I mitt fall finns redan nedervåningen, och jag försöker förstå om det är möjligt bygga en övervåning (påbyggnad) utifrån attefallstillbyggnadsreglerna. Och det låter utifrån era svar som att det vore möjligt om jag tolkar er rätt?
 
M mantons skrev:
Tack för svaren!

Gällande ditt svar JKrister:



I mitt fall finns redan nedervåningen, och jag försöker förstå om det är möjligt bygga en övervåning (påbyggnad) utifrån attefallstillbyggnadsreglerna. Och det låter utifrån era svar som att det vore möjligt om jag tolkar er rätt?
Japp det ska gå fint. 15kvm yttermått
 
M mantons skrev:
Tack för svaren!

Gällande ditt svar JKrister:



I mitt fall finns redan nedervåningen, och jag försöker förstå om det är möjligt bygga en övervåning (påbyggnad) utifrån attefallstillbyggnadsreglerna. Och det låter utifrån era svar som att det vore möjligt om jag tolkar er rätt?
Jag skulle säga nej, om inte någon del av din byggnad sticker upp såpass dvs.

Det står såhär:
"Höjden, så kallad taknockshöjd, ska vara lägre än det befintliga husets nockhöjd."


https://bygglov.stockholm/nar-behov...nad-max-15-kvadratmeter-attefallstillbyggnad/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.