Hej,
Jag funderar på robotklippare men är osäker på om min tomt ute på landet är för krånglig. Kan ni hjälpa mig? Höjdskillnaden är ca 5 m. Tomten består av gräsmatta, grusparkering och slänter. Det finns en smal passage som är ca 70 cm bred. Det är en gammal bild men det som är inringat med grönt är gräsmatta. Det blå är en stig ner till en annan gräsmatta. Om någon har en liknande tomt, vilken robotklippare använder ni?
Tack!
 
  • Flygbild av trädgård med gräsmattor, grusväg, slänter och markerad stig, text och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplicerad tomt.
Kan ev. funka med någon Husqvarna-modell med GPS och dubbla guidekablar.

Kanske kan någon återförsäljare komma förbi och titta på tomten.
 
  • Gilla
Melgo
  • Laddar…
Jag skulle säga att det kan funka med en Husqvarna 420 eller större. Samtidigt skulle jag titta på om det går att öppna upp alternativa vägar för klipparen. Den närmsta vägen till de två bubblorna ser ju rätt kort ut i båda fallen. Vad är förutsättningarna för att öppna upp där?
 
  • Gilla
Melgo
  • Laddar…
Hej tack för input. Huset ligger på en kulle/höjd och det är rättså brant lutning mellan bubblorna/tarmarna, stigen går snett nedför slänten till den nedre bubblan. Förstår att det kan vara svårt att se det på en bild. Husqvarna låter bra. Överväger även AWD åkgräsklippare men robot känns ännu mer bekvämt. Om förutsättningarna tillåter förståss. Idag kör jag med Klippo.
 
Ett alternativ kan vara att tillåta sig att dela upp gräsytan i en del som roboten sköter och som blir mer "finmatta" och en del som får hanteras som vanligt. Ytan i anslutning till huset är ju kanske 60-65% av ytan du vill ha klippt, och att få den hanterad automatiskt är ju inte fy skam.
 
  • Gilla
Melgo
  • Laddar…
Hq epos?
 
Ja det är oxå en variant. Jag tror att jag avvaktar och ser om jag kan göra om gräsmattan lite innan. Har haft konntakt med en återförsäljare som rekommenderade 430x men då behöver den smala passagen vara iaf 1 m enligt honom.
 
F fiskbuggaren skrev:
Hq epos?
Vad är det?
 
M Melgo skrev:
Vad är det?
Det är Husqvarnas (alldeles för dyra) GPS-rtk-klippare.
 
  • Gilla
Melgo
  • Laddar…
En EPOS borde klara det där utan problem, möjligen att stigen är för smal även för den.
Riktpris för den ligger på c:a 60tkr plus minst en GPS-referensstation för c:a 13 tkr.

Jäkligt fräcka produkter (y)
 
  • Gilla
Melgo
  • Laddar…
engs
Fast får inte vara något ovanför eller ens lite snett ovanför på dessa, samt fri sikt mot referensstationen. Ser ut som en hel del träd? Huset torde vara är i vägen var man än placerar referensen men kanske mest behövs på "Norra" sidan om nu norr är upp.

Edit: Tänkte lite snabbt, huset torde vara i vägen alldeles oavsett. dvs man skulle på en normal villatomt behöva en 3 referensstationer eller så. Om det nu ens är möjligt att ha den knuten mot fler än en referensstation. Flera robotar mot en referensstation går bra om de alla har fri sikt mot denna. (Typ flera fotbollsplaner som snabbt ska kunna klippas)
 
Redigerat:
  • Gilla
Melgo
  • Laddar…
engs engs skrev:
Fast får inte vara något ovanför eller ens lite snett ovanför på dessa, samt fri sikt mot referensstationen. Ser ut som en hel del träd? Huset torde vara är i vägen var man än placerar referensen men kanske mest behövs på "Norra" sidan om nu norr är upp.

Edit: Tänkte lite snabbt, huset torde vara i vägen alldeles oavsett. dvs man skulle på en normal villatomt behöva en 3 referensstationer eller så. Om det nu ens är möjligt att ha den knuten mot fler än en referensstation. Flera robotar mot en referensstation går bra om de alla har fri sikt mot denna. (Typ flera fotbollsplaner som snabbt ska kunna klippas)
Med risk för att jag missuppfattat hur rtk fungerar; nej, basstationen behöver fri sikt mot himlen men man behöver inte fri sikt mellan klipparen och stationen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
engs
F fiskbuggaren skrev:
Med risk för att jag missuppfattat hur rtk fungerar; nej, basstationen behöver fri sikt mot himlen men man behöver inte fri sikt mellan klipparen och stationen.
Ok, jag backar direkt. Bara vad jag läste som kommentarer vid lanseringen och tog dumt nog som sanning.
Det enda verkar vara att de 500 metrarna minskar men det är nog ingen bekymmer på en vanlig villatomt.
 
  • Gilla
Melgo
  • Laddar…
Jag skulle försöka med TS tomt ändå. Medveten om att något kanske inte kommer funka.

Halvmånen till höger är väl det som har sämst odds att funka, men jag skulle prova. Lägga guiden så långt åt höger jag kunnat i riktning mot laddaren sett och chansat. Jag har skrivit någon annanstans att jag tänkt prova vad som sker om man lägger guide och begränsningskabel ihop snarare än med föreskrivna 30 cm marginal; det skulle jag nog prova.

Och visar det sig att det inte funkar skulle jag tänka om och betrakta halvmånen som en biyta. Ta bort guiden och smalna av in- och utgångarna till stigen och behandla halvmånen som en biyta. Då får man alltså bära en fulladdad robot dit ibland och låta den köra runt på halvmånen tills batteriet är slut. Det är förstås inte idealiskt, men kanske bättre och bekvämare än att dra dit bensinklipparen nu och då.
 
  • Gilla
Melgo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.