Hej,

Vi behöver kyla vår övervåning och önskar hjälp med lite input av kunniga i frågan. Objektet är ett hus på 1,5 plan.

Det vi funderar på är följande:
-Vart placerar man lämpligast innedelen på övervåningen?

Se bild för föreslagen placering.

-Är en LLVP ett bra alternativ eller finns det bättre val?

-Vid LLVP, är ca 8meter slangar mellan ute- och innedel ok utan att tappa för mycket effekt?

-Vi önskar ett aggregat som är tyst, effektivt och utrustat med ”allergifilter” främst mot pollen. Förslag på val av utrustning tas tacksamt emot.

-Övrigt som kan vara bra att tänka på?
 
Vad har ni för ventiler och system idag på den våningen? En LLVP tar inte in någon uteluft så ingen risk för pollen där...
 
Idag har vi uppvärmning via en frånluftvärmepump, tilluft via freshventiler i sovrum och frånluft i badrum på övervåning.
LLVP:s innedel suger väl in och skickar ut luft som passerar en ”värmeväxlare”, borde väl då finnas modeller med filter tycker jag, som renar inneluften.

Ps. Kan inte ladda upp bild på övervåningen. Appen krashar då.
 
Redigerat:
Det som passerar mellan inne och utedelen är bara kylmedel, ingen luft byts ut av en llvp.
Däremot finns filter på innedelen som måste rengöras med jämna mellanrum.
 
Bild på övervåningen i fråga.
 
  • Ritad planritning av en övervåning med markerade rum såsom sovrum och allrum, inklusive möblering och måttenheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för inre takhöjd på övervåningen? Man kan ofta sätta en innerdel ovanför någon sovrumsdörr vid trapphuset. Sedan följa snedtaket ner och ut till utedelen strax under takfoten. 8 m inget problem men kan behöva lite grann extra påfyllning av köldmedia.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det som passerar mellan inne och utedelen är bara kylmedel, ingen luft byts ut av en llvp.
Däremot finns filter på innedelen som måste rengöras med jämna mellanrum.
Det är den reningen jag avser med min text. Finns det aggregat med bättre eller sämre rening?
 
J Josth skrev:
Vad är det för inre takhöjd på övervåningen? Man kan ofta sätta en innerdel ovanför någon sovrumsdörr vid trapphuset. Sedan följa snedtaket ner och ut till utedelen strax under takfoten. 8 m inget problem men kan behöva lite grann extra påfyllning av köldmedia.
2,4meter och sedan snedtak. Angiven boyta på planen stämmer inte riktigt, det är något större. Tanken är att montera enligt min paintskiss och sen som du säger följa snedtaket via trappen ner och därefter gå igenom yttervägg till utedelen som jag kan gömma någorlunda bredvid farstukvisten. Eller finns det en lämpligare placering?
 
Det kan sitta ett par små specialfilter i innerdelen men själv är jag skeptisk till hur mycket de faktiskt fungerar. Borde varit mycket större filter i så fall, lika stora som dammfiltren. Då är det betydligt viktigare att det finns pollenfilter i era Fresh-ventiler.

Din placering kräver i så fall en liten kondensvattenpump i innerdelens tråg. Man måste pumpa bort kondens- och tvättvatten. Sätter man innerdelen ovanför sovrumsdörren går det att dra rören med självfall åt rätt håll.
 
Vi installerade luftkonditionering på öv för ca 6 år sen. Vi har 1,5 plan med förhöjt väggliv, ca 50% större yta jämfört m din ritning. Vi valde separata innedelar till sovrummen och allrummet, totalt 4 enheter till en multisplit utedel. Samtliga innedelar sitter på andra väggar än ytterväggarna. Rör och kondensledningar drogs på kallvinden och sen ut på fasaden ner till utedelen. Funkar prima med separata innedelar som ger bra kylning i varje rum + att det går att reglera temperatur och kyla separat i varje rum.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vi installerade luftkonditionering på öv för ca 6 år sen.
Tack för input! Hur stora är innedelarna i er anläggning?
Fabrikat?
 
A AddeA skrev:
Tack för input! Hur stora är innedelarna i er anläggning?
Fabrikat?
De är anpassade efter rumsstorlek så vi har 3 olika modeller. Storleken är som vanliga innedelar. Märke Daikin. Utedelen heter 4MXS80E3V3B2 som är en multisplit för 4 enheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.