Hejsan!

Vi har nyligen dränerat om vårat hus. Alla 4sidor dränerades. I ett var rummen nere i källaren (en kall matkällare) som inte är större än 3-4kvm har vi haft problem med inträngande fukt. Därav dräneringen. Rummet har haft vävtapet som jag har tagit bort. Om man kollar på bilderna så kan man se hur rummets väggar ser ut. En av bilderna visar också ett kristall liknande vitt pulver som sitter på nedre delen v betong väggen. Jag har alltså tagit bort all tapet i rummet och avfuktat rummet i över 1 vecka. Nu förstår jag att jag behöver spackla om rummet och måla om.
Mina frågor är följande:
-Har jag gjort tillräckligt för att förhindra ytterligare och/eller vidare fuktskador i rummet?
-Vilken typ av spackel (är det något peciellt spackel och färg) ska jag använda för att rusta upp rummet igen?
Har läst lite om någon typ av färg som kan ”andas” sliktfärg? Kan de vara något.

Tar tacksamt emot svar från kunniga!
 
  • Skadade betongväggar med spår av fukt och vit avlagring, rester av tapet och en hyllsektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med avlägsnad tapet som visar tecken på fukt och vitt pulvrigt utfällningsämne längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade vägg med fuktfläckar och avflagad färg och tapet som visar underliggande betong i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med tecken på fukt och vit kristallint utslag längs nedre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarhörn med skadade väggar efter fuktskador och avlägsnad tapet, hyllkonsoler monterade på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan ta upp till sex månader innan fukt försvinner kör du fortfarande med en luftavfuktare i utrymmet? Om du som jag har ett äldre badrum vägg i vägg så kan den ta fukten därifrån eller marken, ge det tid innan du renoverar väggen.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Som sagt kan ta väldigt lång tid att torka upp.
Sen om plattan inte är isolerad under till vilket inte gamla hus är så kan du få fukt därifrån som går upp i väggen också.
Så vänta och gör någonting.
När du gör någonting så se till att det kan andas så du inte använder täta material.
Inga gamla källare blir helt snustorra.
Silikatfärg är bra att använda.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Du bör ju ta bort all gammal färg och där det behövs lagas så putsar du med putsbruk, inget vanligt spackel. Sen som sagt silikatfärg. Stort jobb och många som blundar och bara tar en snabb sväng med väggfärg och tänker att det duger.
 
Tack för era svar. Av era svar att döma så tar de lång tid att fukta av utrymmet. Som någon påpekade står huset tyvärr på oisolerad platta. Vilket vi inte kan göra något åt.
Men jag behöver använda rummet. Ska rummet stå oanvänt i flera månader med avfuktare innan jag kan göra något?
Kan man inte putsa upp väggarna igen och måla med silikatfärg.. Sen låta avfuktaren stå kvar i rummet. Är det okej?
 
Behöver gärna lite mer hjälp för att veta vad jag behöver göra. Ngn?
 
T
Instämmer angående att putsa upp och måla med silikat samt att hålla sig långt borta från spackel och akrylatfärg etc fuktspärrande material som skulle stänga in fukten, och även om att fukt kan vandra från marken under sulan upp i väggen, så siliatfärg är i alla lägen att föredra före alla andra sätt att snygga till källarväggar. Ja, det tar månader att torka ur väggen, efter att akrylat (?) färgen rivits bort (finns fina handhållna fräsmaskiner att hyra för ändamålet) Beroende på hur källargolvet är ytbehandlat, skiftar hur mycket fukt som kommer att tränga upp i väggen från golvet. Är all färg bortriven från golvet och där nu ligger klinker, bäst oglaserad, men åtminstone md fix som INTE är flexiblet och plastförstärkt, utan helt vanlig som andas, så kommer fukten från marken att ledas upp genom fogen. Ligger det någon form at fuktspärrande skikt såsom golvspackel, plastfolie, plastmatta etc så kommer väggarna sannolikt alltid att va fuktiga nedtill. Eftersom du har fuktskador en bra bit upp på vägg är nog det mesta av problemen åtgärdade efter den omgjorda dräneringen och utvändiga fuktskyddet, det är bra.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar Träkåk. Ett par följd funderingar om det är ok.

-Tycker du man ska ta bort så mycket material som möjligt från väggarna innan man putsar upp en ny yta? Eller räcker det att pilla bort de som är löst och är fuktskadat?

-Kan man använda vanligt putsbruk. Eller är det något speciellt man ska använda i detta fall.?

-Agående marken/golvplattan så finns där idag inget underlag. Som man kan se på någon av bilderna så är det betong golv utan något över detta. De är väll det bästa om man vill att de ska kunna andas så mycket som möjligt?

Tack
 
För kännedom:
Jag ringde en målare i lokalområdet för jobbet. Han sa att han vill använda gipsbruk för jobbet. Enligt homon andas gipsbruk också samt att han tycker att det är mer lättarbetat.

Har gipsbruk verkligen så bra andningsförmåga att man kan slå up det på källarväggarna i ett fuktskadat utrymme??
 
T
Strålande att du inte har ett målat golv, då minskar fuktbelastningen sannolikt markant i väggarna nu när du dränerat och fixat utvändigt. Gipsbruk har jag ingen erfarenhet av. Hederligt kalkbruk eller iom att det nog inte kommer att va så stora bekymmer framåt, vanligt KC-bruk. Vill du inte använda maskiner så är det bara att ge sig på med en avlagd färgskarpa, stämjärn eller liknande och peta bort allt löst. Säkerligen plastfärg där idag och låt inte det sitta kvar sådan på större sanmmanhängande ytor då fukt stängs in bakom denna. Notera att silikatfärg inte kan målas på lastfärgen, enbart på puts, betong, stenmaterial varför all plastfärg ska bort där fukt funnits. Har du sektioner upptill som inte drabbats, kan en övre sektion målas i plastfärg (sevanlig väggfärg) Jag hyrde maskin och fräste nedersta halvmetern och lackade den med silikat, medan det är lastfärg upptill i övrigt.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Tack så mycket för ett bra svar! Uppskattas verkligen
 
T Träkåk skrev:
Strålande att du inte har ett målat golv, då minskar fuktbelastningen sannolikt markant i väggarna nu när du dränerat och fixat utvändigt. Gipsbruk har jag ingen erfarenhet av. Hederligt kalkbruk eller iom att det nog inte kommer att va så stora bekymmer framåt, vanligt KC-bruk. Vill du inte använda maskiner så är det bara att ge sig på med en avlagd färgskarpa, stämjärn eller liknande och peta bort allt löst. Säkerligen plastfärg där idag och låt inte det sitta kvar sådan på större sanmmanhängande ytor då fukt stängs in bakom denna. Notera att silikatfärg inte kan målas på lastfärgen, enbart på puts, betong, stenmaterial varför all plastfärg ska bort där fukt funnits. Har du sektioner upptill som inte drabbats, kan en övre sektion målas i plastfärg (sevanlig väggfärg) Jag hyrde maskin och fräste nedersta halvmetern och lackade den med silikat, medan det är lastfärg upptill i övrigt.
Hej, Nu har jag varit på väggarna med skrapa och kniv. Som man kan se på bilden så finns det lite lim och plast rester kvar på vissa delar av väggen. Väldigt svårt att få bort utan maskiner... Hur mycket behöver komma av för att de ska vara tillräckligt. Måste allt bort till 100%?
 
  • Vägg med rester av lim och plast efter borttagning, delvis skrapad yta under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med bortskrapade ytskikt som visar lim och plastrester på betongunderlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade liknande problem i vår källare. Det kristalliknande pulvret du nämner är, enligt en målarfirma jag kontaktade, salter som fäller ut ur bruket och helt naturligt. Jag skrapade, målartvättade och använde helt vanlig Husfix, som jag blandade till, för att reparera skador. Därefter målade vi med färg som andas, men i ett toalettutrymme målade jag med tät färg eftersom man stänker med vatten kring handfatet. Hittills efter 5år har vi inte haft problem med utfällningar, eller färgavlossning.
Vårt hus är inte dränerat sedan 1935, men är å andra sidan omgärdat av sand och sanden fortsätter minst 200 meter ner i backen under huset.

Man behöver ju samtidigt fundera över vad utrymmet skall användas till, det var ju relativt litet, och ställa det mot arbetsinsats och vilka krav man har på slutresultatet.

/ Henrik
 
Knacka ned allt löst och kolla på hydrauliskt kalkbruk. Vi har kört det i hela vår källare. diffusionsöppet och lättarbetad
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vid vilken årstid hade ni problem med fukt i rummet?
Ouppvärmd matkällare kan ha rinnande vatten på väggarna pga luftfuktigheten i slutet av sommaren.

Gips kan funka, klarar ganska mycket fukt och väldigt lätt att laga om det inte gör det.
Men rätt puts håller bättre antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.