S svannel90 skrev:
Som många skriver så behöver man veta förutsättningarna bättre. Altanen på bilden monterades endast på marksten är ca 25 kvm. Pris för materialet var ca 7500 kr. Arbetet gjorde jag åt familj. Fick hjälp med att bära och med att skruva trallen. Totalt nerlagd tid exkl. hämtning av material var 6 timmar. Priset du fått är troligtvis i överkant. Ta in pris från fler företag.
Och året var? Jag byggde en exakt likadan altan som din på 5 timmar. Den var 26 m2. Pris material 7400 kr.
Ts måste ha får ett riktigt rövarpris helt enkelt. Bara hans material är ju dyrare än din och min altan tillsammans. Och vi byggde tillsammans 2 altanen på 11 timmar och det blev totalt 51m2
Så runt 400 kr/m2 borde vara rätt pris...:crysmile::rofl:
 
  • Gilla
Dexter64 och 2 till
  • Laddar…
D docboy skrev:
Men då ska man fan inte klaga på att det blir dyrt heller kan jag tycka!
Suck! Ts har inte klagat. Han försöker få hjälp att avgöra om priset är rimligt. Han undrar också ifall offerten bör kompletteras med lite mer information om vad som egentligen ingår.
Försök hjälp han med det istället.
 
  • Gilla
crappyusrname och 9 till
  • Laddar…
D docboy skrev:
Men då ska man fan inte klaga på att det blir dyrt heller kan jag tycka!
Ok, så enligt dig så får man inte ifrågasätta priset i en offert om man inte är beredd att utföra arbetet själv?

Har du missat att en stor del av det här forumet handlar om att konsumenter ska kunna jämföra leverantörer och få tips kring prissättning och upphandling?
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Enligt bifogat.
Vad säger ni, ja jag vet att det är billigare själv.
Men jag orkar inte lägga tid på det.

Det jag undrar är om jag skall kräva specificerat material, och mer exakt hur dom skall bygga?
Annars kan man ju terorin köpa det biligaste fulaste materialet och skitskruv osv.

Sen priset?
Vad säga alla som vet?
Jag köpte 36 kvm 28x120 tryckimp i början av maj. 9000 ink moms.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
N Norramon skrev:
Jag köpte 36 kvm 28x120 tryckimp i början av maj. 9000 ink moms.
Låter inte som ett superpris direkt. 30 kr/ meter.
 
  • Gilla
Berglundson
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
nja. En tusenlapp/m2 har man sagt innan tryckt virke drog upp 20%.
Dessutom ingår ej trappor och räcke i det.
Med det sagt ser det lite dyrt ut men inte svinigt

Ser fullt rimligt ut!(y)
 
optimum
Viktigt för totalen är vilket pris man får betala för virket.
Är det listpris eller med rabatt?

Köper man mycket material brukar man även som privatperson kunna få ett bra pris hos firmor med bra kvalitet.
Troligen inte prisförhandla hos Byggmax, Bauhaus eller liknande.

Kan nämna att den prislistan jag lade upp för en stund sedan lyckades jag som privatperson få proffskavalitet för samma pris som Byggmax har.

Byggmax kan vara bra ibland också men ofta får man sortera bort en del och en del blir "propellervirke"

Samma med skruv, Jag gillar Essve men de är dyra, men köper man allt till en större altan brukar man kunna få rabatt.

Så till TS. Kolla upp vad det är för priser och kvalitet på ingående material.
 
Skumpe
V Villa1949 skrev:
Jag har absolut lagt mer tid än så på min altan i liknande storlek. Räcke och trappa tar ju också tid. Dock är jag ju inte snickare till yrket.
Man hoppas ju att offerten kommer från snickare och inte glada amatörer som ska lära sig under tiden.
 
  • Gilla
Klantsnickarn
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Enligt bifogat.
Vad säger ni, ja jag vet att det är billigare själv.
Men jag orkar inte lägga tid på det.

Det jag undrar är om jag skall kräva specificerat material, och mer exakt hur dom skall bygga?
Annars kan man ju terorin köpa det biligaste fulaste materialet och skitskruv osv.

Sen priset?
Vad säga alla som vet?
Fyra dagar á två man á 8 timmar = 128 timmar
128 x 480 = 61 440 kr
Tänker plintar och makadam på geotextil och avvägning förutsatt färdigt innan ca 8 timmar
Montering och avvägning bärlinor, övrig stomme ca 8 timmar
Montering däck och trappa 8 timmar
Montering räcke 8timmar

Det kommer saknas timmar för inköp mm
Inget får gå fel om man skall inkludera inköp, städning mm
 
Bowman Bowman skrev:
Enligt bifogat.
Vad säger ni, ja jag vet att det är billigare själv.
Men jag orkar inte lägga tid på det.

Det jag undrar är om jag skall kräva specificerat material, och mer exakt hur dom skall bygga?
Annars kan man ju terorin köpa det biligaste fulaste materialet och skitskruv osv.

Sen priset?
Vad säga alla som vet?
Wow! Nu insåg jag hur mycket jag & mannen sparade på att bygga själva. Vi har byggt en 16kvm altan med räcke längs med långsidan och ett litet räcke utanför dörren för att säkra upp litegrann för springande barn + 2 trappsteg. Utöver detta har vi byggt staket om 26m.

Ingen av oss är snickare, totalt tog det oss 4 dagar (heldagar för mig och sambon hjälpte till efter 16 varje dag). Då hade vi en del förarbete eftersom att jorden under staketet var stenig och markskruvarna inte alltid kom ner helt. Likaså hade vi ”bara” en vanlig släpkärra så sambon fick ta totalt 6-7 vänder till hornbach. Total materialkostnad gick på 18 000 och då valde vi trall i prisklass ”medel”.

Jag tycker att du ska överväga att bygga själv, tar möjligtvis lite längre tid men kostnaderna är det ju sjukt stor skillnad på.. .
Lycka till!
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
500 kr för resor. De tänker övernatta hos er eller har de med husvagn?
500kr var väl billigt??
 
Bowman Bowman skrev:
Enligt bifogat.
Vad säger ni, ja jag vet att det är billigare själv.
Men jag orkar inte lägga tid på det.

Det jag undrar är om jag skall kräva specificerat material, och mer exakt hur dom skall bygga?
Annars kan man ju terorin köpa det biligaste fulaste materialet och skitskruv osv.

Sen priset?
Vad säga alla som vet?
Du går väl inte in i en bilhall och säger att du ska ha en bil bara ,du har väl önskemål om hur den skall se ut och skick, gäller väl altanen också
 
J jerhed skrev:
Fyra dagar á två man á 8 timmar = 128 timmar
128 x 480 = 61 440 kr
Den ekvationen får jag inte ihop, 4x2x8=64 timmar?

Som svar på TS fråga så tycker jag offerten är 15-20% över vad som är rimligt, men som tidigare sagts är det helt beroende av vad som ingår. Be om en mer specificerad offert och ta in från flera firmor.
 
  • Gilla
jerhed och 2 till
  • Laddar…
Bowman
D docboy skrev:
Varör gör du inte jobbet själv? Att bygga altan fixar nästan alla.
Finns dessutom massor med filmer på youtube hur du gör.
Vår lilla altan på 18m2 kostade ca 6000kr och tog 2 dagar att få ihop, för några år sedan dock.
Tro på dig själv och ba gört!!!
Tack :)
Men jag har inte lust att lägga den tiden, och gillar inte att snickra, även om jag byggt en del grejer osv. Men kanske lutar det åt det hållet tillslut ändå.
Jag får väl se.
 
optimum
F fönsterpåven skrev:
500kr var väl billigt??
Ja på tok för lite men säger mig att priset är väl tilltaget på andra poster.
Hade väl varit ok om byggföretaget legat granne och priset är för resa till inköp av material.

Jag ska nu byta om och gå ut och fortsätta bygga altan åt mig själv. Väntade till kl 9 av hänsyn till grannarna innan gersågen kommer morra :love: Det är ju lördag och folk vill sova.
 
  • Gilla
Magnus 69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.