Hej

Är det någon som kört någon liknande panna? www.alloljekaminen.se

Står i valet och kvalet mellan en sådan eller en vedeldad varmluftspanna. Att värma garaget kan tilläggas....
Gjorde ett inlägg även i biobränsle för att höra av om någon kört vedeldat.

 
Det enda jag har hört om dom är att dom har problem med tillförlitligheten plus att dom definitivt inte är alloljekaminer(alltså det går inte att köra vilka oljor som helst).

Jag avstod från att köpa en sådan pga alla klagomål på dom.
 
Jaså de verkar krångla lite? hmm. Synd i sådana fall, vet inte om man förresten får elda spillolja. På hemsidan skriver de ingenting om den klarar det, kanske beror på att det är förbjudet?
Är det någon som vet varifrån dessa pannor kommer? hörde någonstans att de är polska? borde de inte gå att greja billigare, jag menar de kostar 15900+moms.
Det får man ju en rejäl polsk vedpanna för.

Ingen annan som har en liknande panna och har några erfarenheter?
 
Vet att alloljebrännaren dom säljer verkligen är en alloljebrännare. Den fungerar perfekt med spillolja. I USA eldar alla verkstäder mm med liknande brännare. Den fungerar som en färgspruta, tryckluft suger med sig uppvämd olja som finfördelas och brinner.
 
I detta fall verkar det inte vara någon form att tryckluft, utan mer att oljan "droppar" ner i eldstaden med viss intervall och på så sätt förbränns.
Finns ju vanliga spilloljebrännare som är trycksatta med tryckluft samt förvärmning av oljan.
 
En polare köpte en för att värma sitt lastbilsgarage, såvitt jag vet är han nöjd med den. Värmer som tusan, det blir värme i garaget väldigt fort
"Den går bäst på diesel" sa han en gång, om detta innebär att det krånglat med andra oljor vet jag inte.

Jag vet två andra som värmer med spilloljebrännare, dom är mycket nöjda, men då behövs ju tryckluft, och en panna. Men gamla oljepannor är ju i princip gratis nu.
 
Jag byggde en egen till mitt garage (140kvm) med en vanlig oljebränare. Fick en del stopp på spilloljan men sen satte jag dit ett rejält filter och sen har den bara gått. Har haft den i 4 år nu och den värmer hur bra som helst. Byggkostnaden var 1500 + brännare
 
  • Gilla
xanner
  • Laddar…
andymannen skrev:
Jag byggde en egen till mitt garage (140kvm) med en vanlig oljebränare. Fick en del stopp på spilloljan men sen satte jag dit ett rejält filter och sen har den bara gått. Har haft den i 4 år nu och den värmer hur bra som helst. Byggkostnaden var 1500 + brännare
Låter mycket intressant!
Vill du dela med dig lite av hur du gick till väga?
 
Japp, dela gärna med dig vad du gjorde.
 
Tjenare !

Jag håller på med mitt nya garage på ca 120m2, har fått flertalet bra ideer från detta forum. Tackar.
Såg denna tråd, har haft funderingar runt en oljepanna och aerotemper, men detta vore ju ännu bättre.

Finns det möjlighet att få ta del av ritningar / byggbeskrivning ???

Med vänlig hälsning
Niklas
 
-Knox- skrev:
Jaså de verkar krångla lite? hmm. Synd i sådana fall, vet inte om man förresten får elda spillolja. På hemsidan skriver de ingenting om den klarar det, kanske beror på att det är förbjudet?
En kompis hade en sån i sin tidigare verkstad o den gick då fint på spillolja, Det har varit kopior av denna ute på marknaden så det kanske är dessa som haft problem...

Spillolja får man inte elda utan tillstånd = man får inte..

Frityrolja från resturanger påstod en som säljer alloljebrännare därimot ska vara helt lagligt att elda men ja vet inte om det stämmer....

Kroll alloljebrännare vet jag några som har o den klarar alla oljor o till pannor från 23 kW, Eldstaden bör vara iaf 35 cm djup..
Även Cleanburne funkar fint o är till pannor på 35 kW o uppåt..
Alloljekaminen säljer även en brännare som är tänkt att sättas i pannan men då ska pannan va på minst 45 kW
Ovan nämda kostar ca 20000:- exkl kompressor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.