Skulle gått på en liten 10-12V maskin med utbytbara chuckar som varit på tal om tidigare sen om det står Bosch, Hilti, Milwaukee, AEG eller Festool osv på den beror mer på om man tänkt köpa fler maskiner från samma tillverkare och kan kombinera laddare/batteri/tillbehör på något sätt. Även hur den ligger i handen är viktigare än tillverkaren.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Då är Bosch 12V-35FC det givna valet egentligen, med minifräsen 12V-18 kan man enkelt fräsa ner ett onödigt stort ATX moderkort till mer behändigt mATX format.

I'll see myself out.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Älska
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
nikasp
FredrikR FredrikR skrev:
Du har ju denna, 18V.
[länk]
Och det är verkligen smidigt att kunna byta chuck. (y)
Räddat mig många ggr.
Är det verkligen så nödvändigt? Jag tycker att vilken skruvdragare som helst med en sån här vinkelväxel för <200 kr i lådan löst allt jag råkat ut för under många år.

Vinkelväxel till skruvdragare monterad på en skruv, varumärke AEG, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
S
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag jobbar med IT och ibland blir det en del skruvande.
Min normala skruvdragare kan bli lite klumpig i de fallen och jag letar därför efter en mindre dragare som kommer åt där det är trångt, men som ändå är stark.

Har communityn några tips?
Ett drillborr med bitshållare:rofl: obs! Skämt
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Makita DF330DWE har jag och är mycket nöjd!
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Jag har haft en Bosch IXO i massa år och den fungerar till mycket mer än man tror. Ersätter vanlig skruvmejsel i många lägen för mig men det är förstås inget jag skruvar gips med.
 
Står du ut med smattrandet kan jag rekommendera Milwaukee M12 FID-202X, ja, om den inte är för stor. Grym liten maskin som jag har använt som enda dragare på hittills 40kvm utbygge. Folk skrattade åt mig när jag började med denna maskin men det gjorde mig än mer taggad att köra denna lilla. Dragit Essves konstruktionsskruv på 8,2x160mm utan problem. Komplettera med en sats Wera Impaktor bits.

Grym kombo när man har en inklämd nerv i axeln, pissig svensk sjukvård med långa väntetider men ändå vill undvika att ta in hantverkare till varje pris för bygget:rofl:
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Jobbar också inom IT. Skruvar dock inte så mycket men ibland och har en liknande Panasonic dragare. Den är fin. Har för övrigt också en liten 10.8V (12V) Makita, samt några 18V. Alla utom Panasonic känns onödigt kraftfulla. Beror förstås på vad man ska göra, men ska man bara skruva i stationära datorer/ montera switchar i rack mm så är Panasonicen lagom.
När man ställer in hur hårt den ska dra en skruv så klickar den bara till vid uppnått moment, istället för att börja knacka som de flesta andra. Känns vettigt för att inte knäcka mindre skruvar. MEN jag använde en gång denna dragare när jag skruvade i en bärbar dator och knäckte då av skallen på en skruv ganska omgående, trotts att jag hade den på nivå 1 i moment! T.o.m. klicket var alltför mycket! Så efter detta använder jag ingen dragare alls i bärbart. Kanske finns någon annan dragare för ännu mera finlir?
 
Tack för alla svar!
Har nu beställt en Bosch 12V-35FC från Amazon med väska och dubbla batterier. Risken känns stor att den kommer att ersätta min gamla Bosch-dragare, och att jag aldrig kommer köpa en ny stor fet variant... Men men, det blir nog bra!
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
Står du ut med smattrandet kan jag rekommendera Milwaukee M12 FID-202X, ja, om den inte är för stor. Grym liten maskin som jag har använt som enda dragare på hittills 40kvm utbygge. Folk skrattade åt mig när jag började med denna maskin men det gjorde mig än mer taggad att köra denna lilla. Dragit Essves konstruktionsskruv på 8,2x160mm utan problem. Komplettera med en sats Wera Impaktor bits.

Grym kombo när man har en inklämd nerv i axeln, pissig svensk sjukvård med långa väntetider men ändå vill undvika att ta in hantverkare till varje pris för bygget:rofl:
Bara att håla med fick denna på jobbet tänkte amerikansk shit men oj va fel jag hade perfekt med slag och orkar mer än man tror, skulle nu välja denna framför bosch alla dagar
 
  • Gilla
Fasting65
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Jobbar också inom IT. Skruvar dock inte så mycket men ibland och har en liknande Panasonic dragare. Den är fin. Har för övrigt också en liten 10.8V (12V) Makita, samt några 18V. Alla utom Panasonic känns onödigt kraftfulla. Beror förstås på vad man ska göra, men ska man bara skruva i stationära datorer/ montera switchar i rack mm så är Panasonicen lagom.
När man ställer in hur hårt den ska dra en skruv så klickar den bara till vid uppnått moment, istället för att börja knacka som de flesta andra. Känns vettigt för att inte knäcka mindre skruvar. MEN jag använde en gång denna dragare när jag skruvade i en bärbar dator och knäckte då av skallen på en skruv ganska omgående, trotts att jag hade den på nivå 1 i moment! T.o.m. klicket var alltför mycket! Så efter detta använder jag ingen dragare alls i bärbart. Kanske finns någon annan dragare för ännu mera finlir?
Just bärbart känns väl som handdraget fortfarande gäller. Kan vara ganska ömtåligt. Men som du säger, en superliten elektrisk dragare, inte större än en vanlig mejsel egentlligen, skulle vara intressant att testa....
 
Inom IT skulle jag nog rekommendera en elektrisk skruvmejsel. Har sett att låssmeder gärna arbetar med sånna, skruvmejselns möjligheter men utan att behöva vrida handleden.
Wiha speedE II elektrisk skruvmejsel med laddare, extra bits och förvaringsbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Inom IT skulle jag nog rekommendera en elektrisk skruvmejsel. Har sett att låssmeder gärna arbetar med sånna, skruvmejselns möjligheter men utan att behöva vrida handleden.
[bild]
Tack för info, en sådan ska jag titta mer på!
 
L Lilllen skrev:
Tack för info, en sådan ska jag titta mer på!
som gammal smed kan jag säga att första generationerna speed e som jag har i min ägo är fullkomligt oanvändbar...

det finns en liten rackare som heter Bosch go 2 utomlands och Bosch go i Sverige. Säljs även med wurthkläder. Jag har både den och föregångaren som förvirrande nog heter Bosch go utomlands men säljs som Bosch pushdrive samt dremel go i Sverige.

förvirrande som sagt.

men ngn av dem vilken som nu går på kampanj skulle jag rekommendera.

Skärmdump från Prisjakt visar Bosch PushDrive skruvdragare med prisjämförelser och en annons för trancheringsset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av Prisjakt-webbsida som visar Bosch GO 3.6V skruvdragare och jämför priser hos olika återförsäljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


den dyrare har mekaniskt ställbar chuck samt möjlighet att använda en avtryckare istället för push-funktionen. De är svinigt starka.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.