Se bilden nedan. Har makadam fyllt under hela platsen och ska lägga ut trädgårdsplattor att bygga på. Hur många/tätt behöver man? Måste man ha 4 per regel? Dvs 44 totalt. Eller kan man skippa vissa reglar och stabilisera med kortlingar istället? (Altanen kommer fortsätta en bit runt huset men där löser jag det)

Bildsvar om du vill ha guldstjärna :)

Ritad skiss av en planerad altankonstruktion med reglar och plattor för stabilitet, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Typ så här tänkte jag om man kortla mellan plattorna till reglarna som helt saknar platta:
Skiss av altankonstruktion med måttangivelser och placerade makadamplattor under reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller är det bättre att bara lägga fyra plattor per regel? Plattor har jag redan i överflöd.
 
Redigerat:
Tobzter
Dimensionen på bjälklaget behövs . Är de 45x45 eller 220x45 som du ska bygga med ?
 
Ah, sant! Kommer vara 145x45 reglar med 28x120 trall
 
Tobzter
Inte fästa något i huset så är den 4 plattor på varje skruvregel. Och har du plattor så är de bara köra
 
Ok, så om jag kör 4 plattor per regel, behöver jag kortla av i sidled något då eller är det överflödigt?
 
Tobzter
Enl mig så behövs de ej allt bli stabilt när du skruvar trallen
 
Och, men om man tycker det är jobbigt att plana ut plattor i nivå, finns det några byggtekniska hinder med den andra bilden jag gjorde? Blir det mycket sämre? Eller några andra tips när man ska plana ut 50 markplattor i nivå? (Kommer köra med singel under plattorna på makadamet)

Småbarnsförälder så alla genvägar är välkomna ;)
(Men ska såklart vara stabilt)
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
T talonmas skrev:
Och, men om man tycker det är jobbigt att plana ut plattor i nivå, finns det några byggtekniska hinder med den andra bilden jag gjorde? Blir det mycket sämre? Eller några andra tips när man ska plana ut 50 markplattor i nivå? (Kommer köra med singel under plattorna på makadamet)

Småbarnsförälder så alla genvägar är välkomna ;)
(Men ska såklart vara stabilt)
Tips
Plattor kan man lägga i olika höjd och sedan små ben från regel ned mot plattan.
Då slipper man vara så noga med plattans höjd bara den är lägre än undersida regel.
Skruva ett ben på var sida om regeln så den inte vrids.
Alltså benen med ändträ nedåt

Mellan benen och plattan lägger du syllpapp typ 20x20 cm bitar
Då kan du fokusera mer på att få plattorna att ligga stadigt än på rätt höjd.

Regelns höjd över plattan typ 2-8 cm så blir det inga långa ben.
 
  • Gilla
talonmas och 1 till
  • Laddar…
optimum
Typ så här sett uppifrån

Schematisk översiktsbild av en bjälklag med centralt placerad pelare och korsande balkar.
 
  • Gilla
talonmas
  • Laddar…
Jo, jag har sett några i området göra så. Bra tips att sätta på varje sida för att förhindra vridning, det visste jag inte.


Men på yttersta raden där man har en tvärgående regel, kan man ha en platta med 1,2m mellanrum och låta tvärregeln vila på dessa? Och sen skippa plattor för skruvreglarna längst ut eftersom de sätts fast i den tvärgående.

Eller är det bättre att sätta en platta vid varje T-korsning längst ut? (Såklart det är bättre, men är det andra "tillräckligt"?)
 
optimum
T talonmas skrev:
Jo, jag har sett några i området göra så. Bra tips att sätta på varje sida för att förhindra vridning, det visste jag inte.


Men på yttersta raden där man har en tvärgående regel, kan man ha en platta med 1,2m mellanrum och låta tvärregeln vila på dessa? Och sen skippa plattor för skruvreglarna längst ut eftersom de sätts fast i den tvärgående.

Eller är det bättre att sätta en platta vid varje T-korsning längst ut? (Såklart det är bättre, men är det andra "tillräckligt"?)
Lägg inga plattor utanför eller att de sticker ut.
Ben gör du av 45x95 eller 45x120
Förborra i benen så de inte spricker, Sedan kör du med typ 6x100 skruv då det inget gör om de går igenom regeln för där sitter ju andra benet.

Jag satte ben på min nya altan/yttertrappa igår. Mycket enkelt att justera med vattenpasset och en kofot mellan regel och platta.

Här en bild jag tog precis nyss, bärlager grus och lite sand under plattan
Ja det började regna precis så snabbt ut och täckte över gersågen mm :cool:

Nyligen monterade träben på betongplatta för altanbygge med synliga skruvar och justeringsplatta, omgiven av grus och sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
talonmas
  • Laddar…
Stort tack för den fina bilden. Tror jag kör på sådana ben. Väger av på yttersta o innersta raden o kör ben på mellanraderna.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.