Hej, har någon förslag på fina växter till följande:

Kommer att vilja ha en avskärmning mot grannarna på våran nya tomt. Inte för hög, den är inte av något otrevligt skäl, bara för att få lite avskärmning.
Strax ovanför ögonhöjd ungefär och inte för bred, har ca 2-2.5 meter att röra oss på (men man kan ju göra fina stöd om det är en hängig växt).
Har själva tänkt på syrén och fläder.
Tacksam för svar/ j
 
josefin_h skrev:
Hej, har någon förslag på fina växter till följande:

Kommer att vilja ha en avskärmning mot grannarna på våran nya tomt. Inte för hög, den är inte av något otrevligt skäl, bara för att få lite avskärmning.
Strax ovanför ögonhöjd ungefär och inte för bred, har ca 2-2.5 meter att röra oss på (men man kan ju göra fina stöd om det är en hängig växt).
Har själva tänkt på syrén och fläder.
Tacksam för svar/ j
Hej, nu är inte jag någon trädgårsexpert (än!) men vid vårt radhus tidigare så hade vår granne en Jersmin buske som solitär. Den var helt underbar och fungerade mycket väl som insynsskydd sommartid, dessutom doftande den underbart och blommade så underbart vackert.

// Snäckan
 
snackan68 skrev:
Hej, nu är inte jag någon trädgårsexpert (än!) men vid vårt radhus tidigare så hade vår granne en Jersmin buske som solitär. Den var helt underbar och fungerade mycket väl som insynsskydd sommartid, dessutom doftande den underbart och blommade så underbart vackert.

// Snäckan
Doftschersminen är en helt underbar buske som blir kanske 2-2,5 meter hög. Vill man ha en lägre sort av schersmin finns det t.ex. smultronschersmin som doftar just smultron. Ett anna tips är paradisbuske (kolkwitzia) som blommar med rosa blommor.
 
Syren sprider sig gärna och väl och tar kraften från det du planterar bredvid så jag hade nog inte valt det. Jersmin doftar gott och är vackert men jag har haft problem med löss på dem. Hmmm det är inte helt lätt men Bambu och prydnadsgräs är ju modernt nu. Finns många härliga sorter i olika höjder se bara upp med bambuns rötter.
 
tack, vilka fina tips, skall genast plocka fram stora trädgårdsboken, spännande!
/j
 
Shersmin är jätteläcker men, precis som nämnts, har den en tendens att lätt drypa av lus och jag tycker den passar bäst längst bort i trädgården där man kan njuta av den under perioder då den inte är lusbebodd. Dessutom - inte minst - bör hela busken, när den fått ett par 4-5 år på nacken, beskäras ungefär 25% årligen och efter blomningen. Då är den tråkig under ett par veckors tid.

Det finns många buskar i din stora trädgårdsbok. Granska och tänk också på skötseln.
 
Det finns en mycket fin "smal" snabbväxande buske. Den har ett upprättväxande växtsätt och den blir tät. Den blir ca 2 - 2,5 meter hög.

Busken kallas för "Rödbladig smällspirea" eller för "Djävulsbuske" p.g.a. sin röda - mycket dekorativa - färg.

Den tillhör Spireafamiljen. Det latinska namnet är: Physocarpus opulifolius ’Diabolo’

Den blomma med ljusrosa - mycket vackra - blommor.

Diabolo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är uppe på två meter redan efter två säsonger.
 
Syrén, fläder och doftjersmin är ju helt underbara buskar; har dem allihop i trädgården. Men när det gäller insynsskydd är det ju inte mycket att hurra för vintertid.
Vi har satsat på att bygga snygga spaljéer för murgröna (som är vintergrön) och i den får klematis klättra till lyst under sommaren.

Tro mig, under vintern uppskattar man lager, mahonia, murgröna och en och annan tuja som ger lite liv åt trädgården.

Lycka till!
MVH
Ronnie
 
Hej!
Gillar spaljeidén. Kan man sätta upp en sån utan att grannarnas godkännande om den är på vår sida av t.ex. ett staket, men kanske bara en 50 cm in från gränsen och då en två meter hög?
Mvh.J
 
ja det får du
 
På busk-temat vill jag stämma in i Spidermans rekommendation av rödbladig smällspirea, den är härlig. Extra fin om den får växter med klargröna och/eller grågröna blad som grannar och kontrast.

Bra att veta om den - hård årlig beskärning rekommenderas, annars kan den bli litet tanig och spretig efter ett tag. Man kan kapa ner den till 40 cm varje senvinter och den växer ändå upp över 2 meter, om den trivs och gödslas, och ser lika fräsch och vital ut varje år. Då blommar den visserligen inte men det är ändå den mörkröda färgen på blad och årsskott som är grejen med den här växten.
 
Jag har gul Rudbeckia som kontrastväxt. Det är oehört vackra tillsammans.

Då är det hög tid att beskära buskarna nu då?
 
En personlig favorit är svart aronia. Höjden är lagom (blir ca 2m), den täcker bra när den är grön och den har en fantastisk höstfärg! Och de stora fina bärklasarna är (av någon anledning, de är inte giftiga) inte så poppis hos fåglarna, så när alla löv är borta pryder de grenarna. Tycker syrén och schersmin är jättetrevliga men de är ganska fula när löven är borta tyvärr.
 
Aji skrev:
En personlig favorit är svart aronia. Höjden är lagom (blir ca 2m),
Aronian är verkligen fin! Vårblommorna - små vita - är inte mycket att hurra för men höstfärgen... Fantastisk!

Man får dock se upp med vilken sorts Aronia man köper. Svartaronian t.ex. kan sträva upp emot 3 meter...
 
Såg någonstans ett recept på Aroniamarmelad. Så dess bär är bevisligen inte bara inte giftiga, de är dessutom ätliga. Kan vara trevligt att veta om man har barn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.