Såg först efter att jag målat taket att det var en skada på takgipset. Det som syns på bilden är en del som verkar ha spruckit. Känns lite löst när jag trycker på det men pappen är oskadd. Hur fixar man till detta bäst? Skära bort allt och fylla med gipsfiller? Eller spackla runt hela för att försöka trolla bort?
Sprucken skada på ett nymålat vitt takgips nära kant mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Martin Lj skrev:
Såg först efter att jag målat taket att det var en skada på takgipset. Det som syns på bilden är en del som verkar ha spruckit. Känns lite löst när jag trycker på det men pappen är oskadd. Hur fixar man till detta bäst? Skära bort allt och fylla med gipsfiller? Eller spackla runt hela för att försöka trolla bort?
[bild]
Skär bort en ruta där gipsen är skadad. Lägg upp tex osb remsor som du skruvar fast i det bef. Gipstaket. Skär gipskanten lite snett på det befintliga gipstaket. Skär ut en passande bit från en gipsskiva. Skär gipskanten lite snett på gipsbiten. Skruva fast.

Nu har skärningarna du gjorde på gipskanten bildat ett litet V. Det är för att spacklingen ska bli bättre.

Remsa spackla måla klart.

Men den stora frågan är. Vad har hänt?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Skär bort en ruta där gipsen är skadad. Lägg upp tex osb remsor som du skruvar fast i det bef. Gipstaket. Skär gipskanten lite snett på det befintliga gipstaket. Skär ut en passande bit från en gipsskiva. Skär gipskanten lite snett på gipsbiten. Skruva fast.

Nu har skärningarna du gjorde på gipskanten bildat ett litet V. Det är för att spacklingen ska bli bättre.

Remsa spackla måla klart.

Men den stora frågan är. Vad har hänt?
Det lustiga är att jag har ingen aning om vad som hänt :surprised:.
 
M Martin Lj skrev:
Det lustiga är att jag har ingen aning om vad som hänt :surprised:.
Vad finns över skadan? Hur gammalt är taket?
 
A
Du har ingen glömd takdosa där under?
 
Till en början gör ingenting alls kan vara en gammal skada som syns när papperet på gipsen sväller när det blir fuktigt av färgen i så fall går det tillbaka när färgen torkat annars får du laga som föregående säger
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vad finns över skadan? Hur gammalt är taket?
Över skadan är det glespanel, plast, lösull och oisolerad vind.

Taket är precis uppsatt då det är nybygge.
 
M Martin Lj skrev:
Över skadan är det glespanel, plast, lösull och oisolerad vind.

Taket är precis uppsatt då det är nybygge.
Om. Någon skrev takdosa. Ingen dum idé men placeringen känns skum.
Men något är det som tryckt sönder gipsen.
Jag tänkte ett tag på vattenskada. Men det tror jag verkligen inte på längre. Blir som att öppna ett paket på Julafton. Spännande.

Ta hammaren och sopa hål så vi får ett svar.

Kanske en takdosa ändå trots allt...
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om. Någon skrev takdosa. Ingen dum idé men placeringen känns skum.
Men något är det som tryckt sönder gipsen.
Jag tänkte ett tag på vattenskada. Men det tror jag verkligen inte på längre. Blir som att öppna ett paket på Julafton. Spännande.

Ta hammaren och sopa hål så vi får ett svar.

Kanske en takdosa ändå trots allt...
Ska kolla på måndag och återkomma med bild.
 
Det räcker med en liten bit av vad som helst som är hårt så blir det sådär. För mig var det en kabel med ett ändfäste som gjorde en exakt likadan skada. Jag skar loss biten, skrapade bort lite i hålet, tog lite träspackel på biten och tryckte fast. Sedan bredspacklade jag över. Men min bit hade inte krossats så mycket.
 
I ett nytt hus skulle jag överväga att byta skivan du måste ta bort en stor bit och svårt att få helt osynligt. Kan nog vara en skruvskalle till glespanelen som sticker upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.