H
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]

[länk]
fantastiskt! Efter att ha hemnetknarkat Sveriges dyraste objekt under många år har jag sett en extrem prisexplosion! För bara några år sedan var det ytterst ovanligt som jag minns det att objekt kostade över typ 30 mkr, medans idag finns det Många objekt med prislapp på 60-70 mkr...
givetvis har det även tidigare sålts stora gårdar/hus odyl till höga priser men min känsla att det skett lite mer diskret tidigare.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Stora gårdar med riktigt lantbruk går ju ofta många gånger om det priset men sen är det ju en form av företag/boende
 
Så fort en fastighet är någonting mer än en liten tomt med boningshus och garage så innebär det möjligheter till större eller mindre extrainkomster och ju större den är och ju mer som finns på den destu fler blir möjligheterna. Är fastigheten tillräckligt stor och bebyggd med lämpliga byggnader för ändamålet så ger den möjligheter för att driva industri eller jordbruk eller skogsbruk på heltid och ju större den blir destu större industri eller jordbruk eller skogsbruk kan man driva och ju mer pengar kan man tjäna.

Rent allmänt så är de stora boningshusen på herrgårdar ofta en stor och besvärlig belastning för verksamheten. Mycket underhållskostnader för utrymmen som inte gör någon nytta.
Redan när de byggdes var boningshusen på många herrgårdar tilltagna i överkant för vad verksamheten kunde bära och många gick i konkurs efter att ha förbyggt sig och levt för dyrt med för mycket tjänstefolk i de stora husen.
Avstyckade herrgårdar med bara ett stort boningshus utan verksamhet brukar bli vita elefanter som ingen har råd att behålla såvida de inte hittar på någon verksamhet som utnyttjar husets möjligheter och får huset att tjäna pengar. Nu är det lågkonjunktur inom hotell och konferens så en avstyckad herrgård borde praktiskt räknat vara i princip värdelös.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Så fort en fastighet är någonting mer än en liten tomt med boningshus och garage så innebär det möjligheter till större eller mindre extrainkomster och ju större den är och ju mer som finns på den destu fler blir möjligheterna. Är fastigheten tillräckligt stor och bebyggd med lämpliga byggnader för ändamålet så ger den möjligheter för att driva industri eller jordbruk eller skogsbruk på heltid och ju större den blir destu större industri eller jordbruk eller skogsbruk kan man driva och ju mer pengar kan man tjäna.

Rent allmänt så är de stora boningshusen på herrgårdar ofta en stor och besvärlig belastning för verksamheten. Mycket underhållskostnader för utrymmen som inte gör någon nytta.
Redan när de byggdes var boningshusen på många herrgårdar tilltagna i överkant för vad verksamheten kunde bära och många gick i konkurs efter att ha förbyggt sig och levt för dyrt med för mycket tjänstefolk i de stora husen.
Avstyckade herrgårdar med bara ett stort boningshus utan verksamhet brukar bli vita elefanter som ingen har råd att behålla såvida de inte hittar på någon verksamhet som utnyttjar husets möjligheter och får huset att tjäna pengar. Nu är det lågkonjunktur inom hotell och konferens så en avstyckad herrgård borde praktiskt räknat vara i princip värdelös.
För 30-40 år sen verkade det vara så. De som överlevt verkar nu attraktiva för de med mycket pengar som vill bo fint (men inte jobba med lantbruk). Jag ser inte att de står och förfaller om de ligger hyggligt nära någon stad. Troligen är de ingen bra affär att leva i då det bör vara svindyrt att värma och underhålla, men verkar finnas många med djupa fickor som är villiga att betala det. Dock förstår jag att ett risigt hus mitt i en mark som används till annat inte säljs pga den markägaren hellre vill ha kontroll över marken.
 
J JohanLun skrev:
För 30-40 år sen verkade det vara så. De som överlevt verkar nu attraktiva för de med mycket pengar som vill bo fint (men inte jobba med lantbruk). Jag ser inte att de står och förfaller om de ligger hyggligt nära någon stad. Troligen är de ingen bra affär att leva i då det bör vara svindyrt att värma och underhålla, men verkar finnas många med djupa fickor som är villiga att betala det. Dock förstår jag att ett risigt hus mitt i en mark som används till annat inte säljs pga den markägaren hellre vill ha kontroll över marken.
Man kan alltså säga att de går tillbaka till sin ursprungliga användning då.
Bostäder åt herrskap.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man kan alltså säga att de går tillbaka till sin ursprungliga användning då.
Bostäder åt herrskap.
Jo, jag gillar att de bevaras så jag kan se sämre saker de kan lägga sina pengar på...

Själv skulle jag önska de kunde användas till tex ålderdomshem och liknande, vackra miljöer för våra äldre. Kaffe och bibliotek i herrgården, boenden i områden kring dem.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
H Haget skrev:
Kärlek
[länk]
Kan bli lite "jobbigt" för nya ägare om de har bil eftersom det inte i dagsläget finns någon biluppställning på den lilla tomten...
 
H
R roli skrev:
Kan bli lite "jobbigt" för nya ägare om de har bil eftersom det inte i dagsläget finns någon biluppställning på den lilla tomten...
Har du rätt i kvar som spekulant står någon miljöpartist med lådcykel
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
harry73
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Gammalt och välbevarat ställe, slitet bruksskick om man säger så. Pris rimligt även för fattiga miljöpartister:
[länk]
Det skulle varit kul som långtidsprojekt och återskapa med (delar av) den gamla inredningen. Man får ju nästan en museikänsla av det.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det skulle varit kul som långtidsprojekt och återskapa med (delar av) den gamla inredningen. Man får ju nästan en museikänsla av det.
Verkligen! Mtp läget med cykelavstånd till Hjälmaren är det stor risk för budgivning, och att det köps av nån rik Örebroare som river ut allt gammalt och målar greige, eller ännu värre slår ner huset och bygger nytt.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vad säger ni om den här godbiten då?

Historisk trävilla från 1886 i Skärv, Skara, med grön fasad och vita dekorationer, omgiven av träd och mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Historisk byggnad från 1886 i Skärv, Skara med grönt tak, belägen bredvid en sjö med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggt 1886 i Skärv, Skara.

http://beskrivning.fasad.eu/objekt/1496671/beskrivning.html
 
  • Gilla
  • Wow
claym och 12 till
  • Laddar…
Oj vad vackert
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Verkligen! Mtp läget med cykelavstånd till Hjälmaren är det stor risk för budgivning, och att det köps av nån rik Örebroare som river ut allt gammalt och målar greige, eller ännu värre slår ner huset och bygger nytt.
Ja, det är ju det som är risken. I min ungdom hade det kunnat vara jag tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.