När vi köpte vår villa för ett par år sedan var vår bastu redan klar (se bild 1). Nu funderar jag på att sätta tillbaka ett aggregat och börja använda bastut. Min frågor är bara om detta kan leda till fukt om man har dålig ventilation. Hur vet man om man har bra ventilation? Sen finns det en lucka i taket och jag har ingen aning om vad det kan vara (se bild 2).
Finns det någon som kan svara på mina frågor skulle jag uppskatta det.
 
  • Bastu fylld med diverse föremål och kartonger, med synligt bastuaggregat på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en bastu med träväggar och en öppen ventilationlucka i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Takluckan" är en typisk lösning för att ventilera en bastu! Går snabbt att reglera hur mycket flöde man vill ha. Antar att du har ett ventilationsrör där bakom.
 
  • Gilla
ZuperX
  • Laddar…
Hehe...gillar din bild. Så här ser en "svensk bastu" ut :rofl:

En överfylld bastu med olika föremål och förvaringslösningar i stället för att användas för bastubad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Så här ser en "svensk bastu" ut :rofl:
Jo, ofta är det väl så, men jag hoppas att TS aldrig lägger in något brännbart i bastun efter det att det monterats ett värmeaggregat.
 
  • Gilla
ZuperX
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jo, ofta är det väl så, men jag hoppas att TS aldrig lägger in något brännbart i bastun efter det att det monterats ett värmeaggregat.
Finns det inte trä i bastun? Tänkte på brännbart.:rofl:
 
Z ZuperX skrev:
När vi köpte vår villa för ett par år sedan var vår bastu redan klar (se bild 1). Nu funderar jag på att sätta tillbaka ett aggregat och börja använda bastut. Min frågor är bara om detta kan leda till fukt om man har dålig ventilation. Hur vet man om man har bra ventilation? Sen finns det en lucka i taket och jag har ingen aning om vad det kan vara (se bild 2).
Finns det någon som kan svara på mina frågor skulle jag uppskatta det.
En riktig bastu har antingen till luft under aggregatet eller så har man släppt upp dörren så det finns ca 5-10 cm springa under. Sen har man ”frånluft” någonstans uppe vid takvinkel. I ditt fall luckan i taket.

Det är väl klart du ska börja använda bastun. Ut med skiten och in med ett aggregat. Du behöver inte oroa dig för fukt. Jag gissar att den som byggt bastun också använt bastun åtminstone i början. Så evt. Fuktskador borde redan vara ett faktum.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Finns det inte trä i bastun? Tänkte på brännbart.:rofl:
LÖST brännbart material, borde det stå. Ämnet är allvarligare än många tror. Jag själv känner till flera olyckor i min närhet, där t.o.m. dödsfall inträffat, just p.g.a LÖST brännbart material i bastu.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
LÖST brännbart material, borde det stå. Ämnet är allvarligare än många tror. Jag själv känner till flera olyckor i min närhet, där t.o.m. dödsfall inträffat, just p.g.a LÖST brännbart material i bastu.
Jag kommer självklart ta bort allt skräp i bastut. Men vad innebär ”löst brännbart material”? Själva bastut kan väl inte fatta eld?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
LÖST brännbart material, borde det stå. Ämnet är allvarligare än många tror. Jag själv känner till flera olyckor i min närhet, där t.o.m. dödsfall inträffat, just p.g.a LÖST brännbart material i bastu.
Man ska inte raljera över olyckor men hur många kommer på att sätta på Bastun när det ser ut som i Ts fall?
Men visst förstår jag att det kan ske olyckor om man har en panel på utsidan där man sätter på Bastun. Dom borde förbjudas så att vredet ALLTID sitter på aggregatet.

En panel på utsidan blir lika farligt som att man skulle kunna sätta på spisen från ett annat rum.
 
Z ZuperX skrev:
Jag kommer självklart ta bort allt skräp i bastut. Men vad innebär ”löst brännbart material”? Själva bastut kan väl inte fatta eld?
Bastun kommer inte fatta eld om du monterar aggregatet rätt. Sen kan olyckor alltid ske.
 
Z ZuperX skrev:
Men vad innebär ”löst brännbart material
Kan vara kläder på tork, handdukar eller liknande, som lämnats kvar efter bastubadet.
Extra farligt när manövern sitter på utsidan, så man kan råka slå på aggregatet utan att först ha tittat in i bastun.
 
  • Gilla
ZuperX
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan vara kläder på tork, handdukar eller liknande, som lämnats kvar efter bastubadet.
Extra farligt när manövern sitter på utsidan, så man kan råka slå på aggregatet utan att först ha tittat in i bastun.
Nu är det väl viktigt att tillägga att kläder på tork, handdukar eller liknande inte fattar eld om dom inte ligger nära aggregaten eller hänger nära över aggregatet.
Som jag skrev i tidigare inlägg. Manöver på utsidan bör förbjudas om inte det är en bastu med glasväggar möjligen.

Timer och termostat på aggregatet. Ingen annanstans.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jo det stämmer, men torklinor kan gå av och torkställning är kan välta.....
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jo det stämmer, men torklinor kan gå av och torkställning är kan välta.....
Pratade vi inte om en bastu? En bastu är inget torkrum. Börjar man spänna upp torklinor eller ställa in torkställningar i bastun och använder det som torkrum så förstår jag att det sker olyckor.

Men är det bara tillräckligt många som använder sin Bastu som torkrum så blir det väl snart förbud mot Bastu i boende.

Återigen. Timer och termostat på aggregatet. Då ser man hur det ser ut i bastun när man slår på aggregatet. Väljer man att använda sin Bastu som torkrum och en olycka sker så är det såklart tragiskt.
Men lite jäkla ansvar måste man ta själv också.
 
Om du bara visste hur många, som lägger in/hänger upp t.ex. sina träningskläder ( utan att slå på värmen) i just bastun. Då behövs ju bara ett litet misstag och olyckan är ett faktum.
Sens moral: När siste man/ kvinna lämnar bastun, så ska inget vara kvar och sedan ska det vara, lika tomt därinne ända tills nästa bastubad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.