Hej!
Tänkte lite avigt i min renovering .
förberedde med apparatdosa bakom tv:n när jag satte alla dosor i tillbyggnaden. Nu ska jag montera the Frame från Samsung . Den har en optisk kabel som går mellan skärmen och själva hårdvaran . Den har en stor klump som tyvärr inte går att dra i den 16mm slang jag förberett.
Går det att kapa kabeln och sedan sätta ihop den igen ?
 
  • Installationsguide för Samsung The Frame-TV med One Connect Box och optisk kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en stor kontakt av en optisk kabel framför en TV.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Optisk kabel med stor kontakt som inte ryms i förberedd apparatdosa för en Samsung Frame TV.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum vägg förberedd för TV-installation med apparatdosa och möbler nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen apparatdosa på vägg bakom TV med tom slang och eluttag till höger i ett tomt rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Samsung Frame TV-hårdvara bredvid en tjock optisk kabel på ett träbord, omgiven av en grå tygservett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
D DaDolly skrev:
Går det att kapa kabeln och sedan sätta ihop den igen ?
Det enkla svaret är nej.
Tråkigt att säga det, men en 16 mm slang är värdelös för ändamålet, det finns nog inte ett enda kontaktdon i dessa sammanhang som går att få igenom en 16-slang.

Du kan inte plocka bort dosorna och dra kabeln fritt inne i väggen?
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Optokabel skarvas genom lasersvetsning. Billigare att riva hela väggen.
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Optokabel skarvas genom lasersvetsning. Billigare att riva hela väggen.
Lasersvets?
Spännande berätta mer ;)
En optofibersvets är väldigt avancerad utrustning men nån laser i svetstilfället existerar inte, däremot är sändaren en laser som troligen ligger mellan 600-800nm i våglängd


Svar på frågan, du kan inte hitta en kabel av annat fabrikat med mindre kontakter?

Att skarva om en sån kabel är inget man lyckas med i brådrasket, står det något på kabeln i stil med 10/125 eller 62,5/125? så är det möjligt men troligtvis inte..
 
  • Gilla
Jan Itor och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för bra svar. jag har liggande 45 som installationskikt så det blir svårare.
Jag var rätt så less på renoveringen när jag satte dosorna så jag borde såklart ha kollat upp det vid den tidpunkten . Men nästa gång !
 
J John Karlsson skrev:
Lasersvets?
Spännande berätta mer ;)
En optofibersvets är väldigt avancerad utrustning men nån laser i svetstilfället existerar inte, däremot är sändaren en laser som troligen ligger mellan 600-800nm i våglängd



Svar på frågan, du kan inte hitta en kabel av annat fabrikat med mindre kontakter?

Att skarva om en sån kabel är inget man lyckas med i brådrasket, står det något på kabeln i stil med 10/125 eller 62,5/125? så är det möjligt men troligtvis inte..[/QUOTE

Ne om det inte går på ett enkelt smidigt sätt så får jag leva med den lilla kabeln . Min sambo däremot kommer förmodligen vilja att jag gör inverkan på väggen. Men man tappar snabbt suget på att måla och spackla
 
C cpalm skrev:
Det enkla svaret är nej.
Tråkigt att säga det, men en 16 mm slang är värdelös för ändamålet, det finns nog inte ett enda kontaktdon i dessa sammanhang som går att få igenom en 16-slang.

Du kan inte plocka bort dosorna och dra kabeln fritt inne i väggen?
iofs, jag har dragit 16mm slangen bakom mina liggande 45 reglar . Så ifall jag tar bort dosan och använder flexslangen som dragsnöre borde det gå.
Hur känsliga är dessa kablar ?
 
C
J John Karlsson skrev:
Att skarva om en sån kabel är inget man lyckas med i brådrasket, står det något på kabeln i stil med 10/125 eller 62,5/125? så är det möjligt men troligtvis inte..
Detta lär vara någon sorts special hybridkabel eftersom TV:n även strömmatas genom kabeln.
 
  • Gilla
John Karlsson
  • Laddar…
Insidan av en oavslutad vägg med synlig isolering, rördragning och trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavslutat rum med synliga sparrar, upphängd lampa, och träbord med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det ut bakom, jag har juh lagt en 20mm slang iofs men det hjälper tyvärr inte
 
sunnis
Fräs ur för en dosa bredvid och tryck ner en lämplig slang.
 
sunnis sunnis skrev:
Fräs ur för en dosa bredvid och tryck ner en lämplig slang.
Jag har som sagt liggande 45 ivägen . Men jag ska använda flexslangen som dragsnöre. Har påbörjat operationen
 
sunnis sunnis skrev:
Fräs ur för en dosa bredvid och tryck ner en lämplig slang.
Isolerade väggar under konstruktion med synligt regelverk och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hål i vit vägg med eldosor och elledningar synliga inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dosöppning i vägg med en genomdragen flexslang och draglina, adapter tejpats fast, spån och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag sågat ur i dosorna och dragit igenom draglina som jag tejpat i adaptern och flexslangen .
 
Gick bra utan strul, skönt. Nu är det husfrid igen .
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.