Finns det igen givare till omvandlaren, tex 3 kablar in, 1 matning 24 V 1 ut till ställmotorn så är det kört med att variera spjället, blir bara fasta lägen. Läget ställs manuellt med ratten, kan gå att få ihop det ändå.
 
Skulle du kunna leta fram dokumentation på regulatorn du har så kan jag hjälpa dig.
Troligtvis fungerar det enligt nedan:
Omställaren i källaren skickar enbart upp en 0-10v signal till regulatorn för att förskjuta temperaturen i tilluften, regulatorn styr sedan först spjället till full återvinning sedan värmebatteri (värme fall) omvänt för kyla. Spjället reglerar steglöst mellan min och max
 
Redigerat:
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Skulle du kunna leta fram dokumentation på regulatorn du har så kan jag hjälpa dig.
Troligtvis fungerar det enligt nedan:
Omställaren i källaren skickar enbart upp en 0-10v signal till regulatorn för att förskjuta temperaturen i tilluften, regulatorn styr sedan först spjället till full återvinning sedan värmebatteri (värme fall) omvänt för kyla. Spjället reglerar steglöst mellan min och max
Vet inte om du kan utläsa något från bilagor, men det känns inte som att temperaturreglering påverkas direkt av ändring på omställaren. Detta baserar jag på att jag kikat på trevägsventilen och spjället när sambon får vrida nere i källaren -> det enda som sker är att spjället börjar vridas. Detta har visserligen gjorts när det funnits stort värmebehov och ventilen har då gett fullt flöde till vattenbatteriet.

Schematisk bild av ett VVS-system med märkta komponenter som trevägsventiler och vattenbatteri, ur en teknisk manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen manual om temperaturreglering med tekniska diagram och justeringsinstruktioner, anteckningar gjorda med penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej helt rätt, vad jag kan se så styrs bara ett ställdon via en öka/minska styrning och ej spjället.

Detta medför ju att om man kör mycket återluft så kommer man kunna blåsa in varmare luft än önskat. Säg tex att vi önskar ha en tilluftstemp på 19 grader, frånluften är 22, värmeventilen är stängd. Vi antar att uteluften är ca 17. Detta kommer att medföra en inblåsningstemp på ca 20-21 grader.

Här finns en klar förbättring att låta återluftspjäll och värmeventil samverka återluft först sedan spetsning med värmeventil
 
Tänkte ta en återresa till det riktiga ämnet i tråden - att hitta en ersättningsfläkt. =)

Kikade injusteringsprotokoll som säger att avluften sammanlagt är 75 l/s fördelat över kökskåpa + badrum + 2 wc + 1 duschutrymme. Tilluften har inte kunnat mätas för varje luftdon då dessa sitter otillgängligt i golvnivå under varje fönsters fönsterbräda. Det är, rätta mig om jag har fel, inte helt intressant under en injustering i och med att den luften består av både ny och cirkulerad luft. Därför har (tror jag) man mätt flödet i uteluftkanalen på husets norrsida till 77 l/s.

Men, fläkten ska ju utöver de 77 l/s även kuna recirkulera en stor mängd luft - som inte finns med i injusteringen och därför blev det krångligt att hitta en fläkt igen.

Bilagt finns tekniska data över befintlig fläkt, kan man ur dessa utläsa vilket flöde en ersättare behöver. Enligt injusteringsprotokoll roterar nuvarande fläkt (ej motor) med 1712 RPM.

Tekniska diagram från en manual med prestandadata för olika fläktmodeller, visar kurvor för luftflöden och varvtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fläktdiagram är inte riktigt min grej :rolleyes:
Jag skulle frågat tex ebm-papst eller systemair så kan de säkert hjälpa dig. Alternativt att du frågar en ventilatör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.