D Dublin skrev:
Har du konstaterat att det är mögel någonstans, eller är det lukten som du gissar kommer från mögel? Jag tycker inte det finns nåt på bliderna från vinden som ser alarmerande ut, däremot är det ju bra om det finns ventilation där. Är det inga ventiler på gavlarna?
Jag har ju inte konstaterat någon större mögelhärd någonstans, men lukten är tydlig och sätter sig i textilier. Men stugan har stått kallställd tidigare, så det har nog "satt sig" en del (som jag nu försöker åtgärda).

Inga ventiler på gavlarna till vinden, bara på ena långsidan. Däremot har jag läst mycket om det, och det verkar som att nuvarande rön snarare menar att man inte alls ska ventilera vinden. Men det kanske är en idé i det här fallet? Misstänker att man på den andra långsidan satt igen något som tidigare varit ventiler, och i så fall skulle ju luftflödet begränsats kraftigt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I vår förra stuga som var kallställd i 40+ år satt det plast i väggar, det stank/luktade gammalt och gick aldrig bort. Inspektera mera!
Ja, jag får väl göra det... suck. I så fall blir det väl till att riva innerpanelen och isolera om även väggarna. Ett litet projekt, men inget är ju omöjligt :) (Trist bara eftersom jag och min sambo var så stolta förra året över hur fick vi målade om insidan.... MEN MEN.)
 
Hur ventilerar ni stugan, till och från luft?
 
pestopina pestopina skrev:
Ja, jag får väl göra det... suck. I så fall blir det väl till att riva innerpanelen och isolera om även väggarna. Ett litet projekt, men inget är ju omöjligt :) (Trist bara eftersom jag och min sambo var så stolta förra året över hur fick vi målade om insidan.... MEN MEN.)
Du tittar väl på Britas projekt i "Hjälp, vi har köpt en bondgård" :D
 
  • Gilla
pestopina
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur ventilerar ni stugan, till och från luft?
Har två ventiler och så har jag satt in en frånluftsfläkt i ena väggen.
 
Sitter tilluftsventilerna i andra rum och i vägg?
De är viktigt att ventilernas volym räcker till och är öppna så att inte tilluft börjar tas i springor från väggar och tak.
Kontrollera tilluftskanalerna om det sitter insektsnät/filter att de är rena och inte begränsar.
Men jag gissar fortfarande på att det är något byggmaterial som lukten kommer ifrån, men riktig ventilation kan förbättra.
 
A AndersS skrev:
Sitter tilluftsventilerna i andra rum och i vägg?
De är viktigt att ventilernas volym räcker till och är öppna så att inte tilluft börjar tas i springor från väggar och tak.
Kontrollera tilluftskanalerna om det sitter insektsnät/filter att de är rena och inte begränsar.
Men jag gissar fortfarande på att det är något byggmaterial som lukten kommer ifrån, men riktig ventilation kan förbättra.
Stugan är bara ett rum, men de sitter i vardera ända i väggarna i huvudhöjd. Det är väl 10 cm-kanaler, men ska ta mig en titt för jag tror inte att de rengjorts på många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.