hilda
Våran tomt har massa lera. Något ställe finns det blå lera. Det rinner även mycket vatten från berget.
Hur ska vi få marken fast för att göra en gräsmatta?
 
R
Dressa med natursand. Köp ett lass och släng ut lite då och då.
 
Redigerat:
Lägg dränering. Börja med att lägga en dränering där vattnet kommer från berget för att hindra att vattnet går längre in på tomten.

Gräv ett dike, i med ledning och singel, koppla ledningen någonstans där du blir av med vattnet(dagvattenledning eller öppet dike. I värsta fall får du sätta en pumpbrunn) och hölj.

Räcker inte detta får du lägga fler dräneringar i gräsmattan.
 
hilda hilda skrev:
Våran tomt har massa lera. Något ställe finns det blå lera. Det rinner även mycket vatten från berget.
Hur ska vi få marken fast för att göra en gräsmatta?
Jag har själv en tomt på ca 7000kvm och har problem med att det är blött. Men jag hyrde hem en 25 tons grävare och dikade ordentligt! Ca 2,5 m djupa diken runt om. Så man sänker vatten nivån. Men eftersom vi ännu har tjäle här uppe i norrbotten ännu så får den torka ihop lite mer. Hoppas ni får till nått bra iaf. Lycka till
 
  • Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
En liten fråga, om ni har en så vattensjuk tomt. Har ni eget eller kommunalt VA? Om inte, hur har ni löst det?
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
En liten fråga, om ni har en så vattensjuk tomt. Har ni eget eller kommunalt VA? Om inte, hur har ni löst det?
Dika!!! Så djupa diken som möjligt. Så kommer tomten torka upp. Och se till att få iväg vattnet nån annanstans. Vi har vattensjuk tomt och jag har dikat ja åtminstone 2 meter till dikesbotten. Kan tillägga att vi har eget vatten och eget avlopp också med infiltration
 
  • Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
M Maskinisten90 skrev:
Dika!!! Så djupa diken som möjligt. Så kommer tomten torka upp. Och se till att få iväg vattnet nån annanstans. Vi har vattensjuk tomt och jag har dikat ja åtminstone 2 meter till dikesbotten.
Vi har haft en markentrepenad på plats och han pratade om 250-300t för att dränera tomten.
Troligtvis ligger vår mark I en svacka efter ett berget.. så frågan är om det finns någon naturlig avrinning.
Men jag kan som sagt inte det här, utan lyssnat på honom. Och han pratar om pumpar för att pumpa ut vattnet.
 
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Vi har haft en markentrepenad på plats och han pratade om 250-300t för att dränera tomten.
Troligtvis ligger vår mark I en svacka efter ett berget.. så frågan är om det finns någon naturlig avrinning.
Men jag kan som sagt inte det här, utan lyssnat på honom. Och han pratar om pumpar för att pumpa ut vattnet.
Det spelar liksom ingen roll hur mycket man pumpar för grundvattnet kommer är ju alltid där det är. Enda sättet att sänka grundvatten nivån är att dika så djupt det bara går. Annars kommer du få pumpa vatten hela livet där.

Har ni stor tomt?
 
M Maskinisten90 skrev:
Det spelar liksom ingen roll hur mycket man pumpar för grundvattnet kommer är ju alltid där det är. Enda sättet att sänka grundvatten nivån är att dika så djupt det bara går. Annars kommer du få pumpa vatten hela livet där.

Har ni stor tomt?
Sådär gjorde jag iaf.
 
  • Markberedning för byggprojekt med avverkat område och kvarstående träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maskinisten90 skrev:
Det spelar liksom ingen roll hur mycket man pumpar för grundvattnet kommer är ju alltid där det är. Enda sättet att sänka grundvatten nivån är att dika så djupt det bara går. Annars kommer du få pumpa vatten hela livet där.

Har ni stor tomt?
Inte speciellt stor är 2200kvm typ. Står ett sommarhus på plintar idag 60kvm.
Så jag vet inte hur vi skulle lyckas dika ur det sådär egentligen =/ är mest skogsmark typ. Och jag är verkligen helt novis på detta.
Allt detta uppdagades i samband med att vi provgrävde för ett minireningsverk. Och då fick veta att infiltrationen på bdt låg vattenmättad och även att tomten är vattensjuk. (Sen är den kanske lite mindre vattensjuk sommar/höst förstås)
Så behöver ju göra något för att kunna göra ett nytt avlopp.. sen om vi får en fin gräsmatta är inte hela världen då det är en skogtomt. Men avloppet som sagt...
 
Ja mitt tips är iaf att dika! Sen kan du ju givetvis lägga ner en dränering runt huset. Men börja med att dika är mitt tips.
 
  • Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
Att pumpa fungerar bara tills den dagen ett lager skär i pumpen eller strömmen är borta några timmar. Det vill säga det fungerar ibland.
Därför skall man aldrig förlita sig på pumpar för att hålla vattnet borta där det kan bli skador när pumpen stannar och vattnet rinner tillbaka.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.