Bowman
Enligt bifogat.
Vad säger ni, ja jag vet att det är billigare själv.
Men jag orkar inte lägga tid på det.

Det jag undrar är om jag skall kräva specificerat material, och mer exakt hur dom skall bygga?
Annars kan man ju terorin köpa det biligaste fulaste materialet och skitskruv osv.

Sen priset?
Vad säga alla som vet?
 
  • Kostnadsförslag för att bygga altan med prisuppgifter och specifikation av inkluderade arbeten samt ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Mr.Hammer och 4 till
  • Laddar…
Bowman
Ingen?
 
Svindyrt! Ett riktpris ligger på ca 1000kr/m2
 
  • Gilla
Norreskog och 5 till
  • Laddar…
Bowman
Ja jag hade det på känn.
Så man tänker ca 1000:- med arbetet alltså.
Fan att alla alltid skall försöka lura skjortan av en.
Under 10-15 års tid av hantverkare och olika tillbyggen är det samma visa varje gång.
 
  • Gilla
AnnikaME och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svindyrt! Ett riktpris ligger på ca 1000kr/m2
nja. En tusenlapp/m2 har man sagt innan tryckt virke drog upp 20%.
Dessutom ingår ej trappor och räcke i det.
Med det sagt ser det lite dyrt ut men inte svinigt
 
  • Gilla
GnarlyX och 16 till
  • Laddar…
Bowman
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
nja. En tusenlapp/m2 har man sagt innan tryckt virke drog upp 20%.
Dessutom ingår ej trappor och räcke i det.
Med det sagt ser det lite dyrt ut men inte svinigt
Ja ok.
Men rätt dyrt var magkänslan i alla fall.
Men jag kanske förstår att om man kan vraka och välja så slänger man iväg ett gäng sånna offerter och kollar vem som nappar.
Jag gillar inte att bli utsatt bara.
Dom hade räknat med runt 100h och låter ju en del i överkant.

jaja, jag fortsätter kolla runt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
De beräknar alltså arbetet till ca 6 dagar heltid för två stycken. Tycker spontant inte det är helt orimligt med räcke och trappor, men det är såklart beroende på typ av räcke och trappor. @estwing kan säkert ge ett bra svar, han bygger ju altaner på löpande band vad jag förstår.
 
  • Gilla
Ickedickedoa och 8 till
  • Laddar…
D
Ni som säger att det är svindyrt mm. Hur kan ni veta det?

Det kanske är sibirisk lärk? cc-30 dimensionerat för ett spabad.

Jag hade ju velat ha med en specificering av hur det ska byggas eller iaf enligt vilken norm, typ svenska träs beräkningar av antal upplag, regeldimension, cc-mått etc.

Finns ju alldelses för stor chans annars att de väljer klena reglar med stora spännvidder och sen lägger trall på 22 mm.
 
  • Gilla
SNf och 11 till
  • Laddar…
Bowman
Det är en enkel altan, rektangulär, enkelt räcke, två trappor med typ två steg.
Bärlina i vägg, och plintar. Ca 30-40cm högt.
Jag bad om ok tryckt virke, inget billigaste skit.
 
  • Gilla
Bosebo och 3 till
  • Laddar…
Dyrt, men frågan är om det blir särskilt billigare som marknaden ser ut idag. 1000kr/m2 är/var riktvärde exklusive trapp, räcke, kjol. Jag skulle specifiera dimensioner och altan plintar och hur trapp och räcke ska se ut. Eventuellt även skruv så man inte betalar för essve men får Byggmax billigaste.
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Materialet lämnar de väl ändå kvitto på? Frågan måste väl vara om arbetstiden är rimlig.
 
  • Gilla
Impreza
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Materialet lämnar de väl ändå kvitto på? Frågan måste väl vara om arbetstiden är rimlig.
I värsta fall lämnas enbart pris på materialet, utan kvitto eller specifikation. Det går att bygga en altan med onödigt dyrt material eller billigare material men längre monteringstid. Jag tycker att frågan är om sista raden är rimlig.
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
Sen beror det ju hur platsen där altanen ska vara ser ut. Att sätta plintar och underarbetet är ju det som tar tid och kan kräva exempelvis en liten grävare. Jag tycker spontant att det låter som ett humant pris, ofta så blir det billigare/m2 om man bygger större...
 
  • Gilla
GreenYoda och 9 till
  • Laddar…
6 dagar heltid för 2 pers är ju galet mycket tid för en så liten altan. Men du kanske vill ha en massa detaljer och special.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Sen beror det ju hur platsen där altanen ska vara ser ut. Att sätta plintar och underarbetet är ju det som tar tid och kan kräva exempelvis en liten grävare. Jag tycker spontant att det låter som ett humant pris, ofta så blir det billigare/m2 om man bygger större...

Ja, så är det ju verkligen. Är det mestadels jord, så kan ju markskruv göra hela bygget betydligt billigare. Min altan på ojämnt berg tog massor av extra tid i grundarbete.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.