Hej,
vet inte om jag är på rätt plats men gör ett försök...
Som titeln säger, tänker jag göra ett altanbord av kakel, med marockansk känsla.
Kakel (klinker) finns och är frost tåligt. Men vilket matrial tror ni, att jag skall ha till själva skivan? Någon form av vattensäkring (badrums typ) behövs väl också, vilken tror ni?
Tacksam för ideèr!

Julia
 
Jag tror att det är bra om du använder båtplywood. Då kan du behandla underredet så att det står emot fukt lite bättre. På ovansidan bör du pensla på ett tätskickt liknande det du använder i badrum. Sedan är det bara att sätt mosaik eller kakael/klinker.
 
Det är mycket tveksamt om det kommer att fungera med plywood. Träet kommer att röra på sig en hel del, så det är stor risk att keramiken släpper.

Jag tycker att du ska göra som man nog alltid gör med den typen av bord och helt enkelt gjuta en skiva i betong som du sen klär med keramik.
 
Tack för tipsen!
Betong måste ju vara det bästa. Hur tjock tror ni att jag skall göra skivan? Det skall bli ett stooort bord, som minst ca: 1,30 X 3 meter, så det kan ju inte vara för tungt. Stor altan, och många vänner är anledningen till att det skall vara stort......
 
Det kommer att bli tungt. Men en sisådär 30 millimeter kanske vore lagom.
 
K
Kan ju testa med... hmm... nu har jag ju tappat namnet... board?

jon_h: hjälp mig här... du vet, boarden man bygger in badkar med... jag kan inte komma på vad den heter.

Den är i alla fall utmärkt att kakla på. Lätt som attan, fuktokänslig, men jag vet inte hur den klarar tex frost. Borde ju funka, tycker jag.
Jag gör mosaiktavlor på såna och det går utmärkt.
 
ktm250 skrev:
jon_h: hjälp mig här... du vet, boarden man bygger in badkar med... jag kan inte komma på vad den heter.
Jag brukar bygga in badkar med Luxskiva, men menar du kanske masterboard?

Masterboard funkar säkert utmärkt om den får ett bra underrede att vila på.
 
K
jon_h skrev:
Jag brukar bygga in badkar med Luxskiva, men menar du kanske masterboard?

Masterboard funkar säkert utmärkt om den får ett bra underrede att vila på.
LUX-skivan var vad jag hade på tungan, tack :)
 
ktm250 skrev:
LUX-skivan var vad jag hade på tungan, tack :)
Ja, den borde ju också funka med rätt underrede.
 
K
jon_h skrev:
Ja, den borde ju också funka med rätt underrede.
Rätt tjocklek och rätt underrede så borde saken vara "biff" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.