Hur svårt är det egentligen att mura upp en lättbetongstomme? Vi ska bygga till i 2 plan och vet inte om vi ska göra det själva eller anlita någon för jobbet.
Enligt leverantörerna är det inte så svårt för den "normalhändige", men det är som sagt leverantörerna som säger det...
Någon som gjort det själv? Hur jobbigt och hur lång tid tog det? Inbillar mig att det finns en massa fallgropar man inte tänker på.
 
Hej

Jag har gjort det själv och det var inte svårt men tungt.
Visserligen har jag en del väggar som är 4 m höga vilket gjorde det extra jobbigt.
Jag håller med leverantören om att en "normalhändig" klarar det men skulle tillägga att man bör ha ett stort tålamod.
Hur långt tid det tog vet jag inte ftersom jag inte jobbade hela dagar under den ökenheta sommaren som var.

Det mest opptimala är nog om man är tre st.
En som murar/limmar och två som turas om med att blanda lim, såga blocken och bära fram lim och block.

Nej på ett normalhus finns det nog inga fallgropar. Som att bygga lego med lim.

Said
 
  • Gilla
Patrik1968
  • Laddar…
Håller med om vad Said sagt. Dessutom är det bra om husets mått är multiplar av 60cm, som är den valigaste längden för lättbetongblock. På så sätt slipper man onödigt extraarbete.
 
Said skrev:
Nej på ett normalhus finns det nog inga fallgropar. Som att bygga lego med lim.
Vad är det man skall "krångla till" för att det inte skall bli ett "normalhus"? Eller enklare uttryckt, vad är det som är svårt att göra i lättbetong? Rundade väggar har jag sett "live" på ett lättbetongbygge att det blir lite pyssel med - mycket tårtbitssågande :)
 
vi planerar att bygga ett "blandvirkeshus" (då vi har egen skog känns det aningen knas att bygga ett stenhus ;)) Men behöver ändå en yttervägg och tre innerväggar i lätt-/betong/tegel. Frågan är vilket man ska välja?

Materialkostnaden väger tungt i valet, tid, tålamod och tripp till Tyskland/Polen har vi men vill hålla kostnaderna nere då huset byggs på en jordbruksfastighet och därför inte i sig självt kommer att ha något "andrahandsvärde" att tala om.

Dessutom är vi rätt fattiga :)
 
humla skrev:
Materialkostnaden väger tungt i valet, tid, tålamod och tripp till Tyskland/Polen har vi men vill hålla kostnaderna nere då huset byggs på en jordbruksfastighet och därför inte i sig självt kommer att ha något "andrahandsvärde" att tala om.
De priser jag kollat upp samt de offerter vi fått visar alla på att materialkostnaden inte är det tunga i ett lättbetongbygge. Arbetskostnaden för murning och putsning är däremot stor - det tar lång tid helt enkelt! Den schablonmässiga tidsåtgången vi räknat med är: murning 1,5 m2/h för ett arbetslag om tre man och putsning 1 m2/h för ett arbetslag om två man. Båda dessa innefattar alla moment som krävs och är baserat på erfarna murare/putsare - inte "normalhändiga" amatörer :)

Behöver man inte "märkesstenar" som Celcon, Ytong och Aeroc kan man få riktigt bra priser har jag märkt, men företagen har lyckats bra med marknadsföring i den här branschen också för det känns ju lite "riskabelt" att välja något annat :)
 
tack zachris :)

har du ngn uppfattning om vad man skulle tro materialkostnaden per m2 ligger på?
 
humla skrev:
har du ngn uppfattning om vad man skulle tro materialkostnaden per m2 ligger på?
Ytterväggarna (som är dyrast) verkar gå att få runt 325 kr/m2 inkl. moms. om man importerar själv att döma av offerter vi fått, men då tillkommer frakt. Räkna med tre till fyra lastbilar för ett någorlunda stort hus (200 m2) för att få hem block till ytterväggar och innerväggar, balkar till fönster- och dörröppningar samt säckar med lim.

I Sverige är priserna 50 till 100% högre, men då är det inte samma produkt/tillverkare det handlar om. Dimensioner och parametrar (hållfasthet, etc.) på blocken är dock snarlika.
 
K
zachris skrev:
Ytterväggarna (som är dyrast) verkar gå att få runt 325 kr/m2 inkl. moms. om man importerar själv att döma av offerter vi fått, men då tillkommer frakt. Räkna med tre till fyra lastbilar för ett någorlunda stort hus (200 m2) för att få hem block till ytterväggar och innerväggar, balkar till fönster- och dörröppningar samt säckar med lim.

I Sverige är priserna 50 till 100% högre, men då är det inte samma produkt/tillverkare det handlar om. Dimensioner och parametrar (hållfasthet, etc.) på blocken är dock snarlika.
325 kr/m² exkl. frakt... Vad ingår i det priset? Är det totalt inkl lim, balkar, puts? Eller är det bara blocken?
 
ktm250 skrev:
325 kr/m² exkl. frakt... Vad ingår i det priset? Är det totalt inkl lim, balkar, puts? Eller är det bara blocken?
Blocken och lim. Bärande innerväggar är ungefär halva priset och icke-bärande är ytterligare något billigare. Balkar för ytterväggar kostar c:a 300 kr/m (hälften för innerväggar). Sen tillkommer bruk, cement och armering till u-balkar ifall det behövs och lite annat "smått och gott" men det är inga stora summor i sammanhanget.

Ytterputs ligger runt 150 kr/m2 (inner ungefär hälften), men där är arbetet desto dyrare. Tar lång tid att putsa om man räknar in alla moment.

Vill du ha mellanbjälklag i lättbetong så tillkommer det också. Där har jag dålig koll, men har hört schablonpriser runt 500 kr/m2 exkl. frakt. Frakt av 6 m långa prefab-element är kostsamt.
 
Ska man använda syllpapp när man murar upp lättbetong(Ytong)
på en gjuten platta på mark?
För att slippa att fukten klättrar upp i blocken....
 
zachris skrev:
De priser jag kollat upp samt de offerter vi fått visar alla på att materialkostnaden inte är det tunga i ett lättbetongbygge. Arbetskostnaden för murning och putsning är däremot stor - det tar lång tid helt enkelt! Den schablonmässiga tidsåtgången vi räknat med är: murning 1,5 m2/h för ett arbetslag om tre man och putsning 1 m2/h för ett arbetslag om två man. Båda dessa innefattar alla moment som krävs och är baserat på erfarna murare/putsare - inte "normalhändiga" amatörer :)

Behöver man inte "märkesstenar" som Celcon, Ytong och Aeroc kan man få riktigt bra priser har jag märkt, men företagen har lyckats bra med marknadsföring i den här branschen också för det känns ju lite "riskabelt" att välja något annat :)
Hej

Har fått tider på att man Murar 1.5kvm minst per timme och gubbe
 
AoA skrev:
Ska man använda syllpapp när man murar upp lättbetong(Ytong)
på en gjuten platta på mark?
För att slippa att fukten klättrar upp i blocken....
Alltid papp under första skiftet, samt bruk, inte lim. Bruket ger möjligheter att trolla bort små nivåskillnader i plattan.
 
I
humla skrev:
vi planerar att bygga ett "blandvirkeshus" (då vi har egen skog känns det aningen knas att bygga ett stenhus ;)) Men behöver ändå en yttervägg och tre innerväggar i lätt-/betong/tegel. Frågan är vilket man ska välja?

Materialkostnaden väger tungt i valet, tid, tålamod och tripp till Tyskland/Polen har vi men vill hålla kostnaderna nere då huset byggs på en jordbruksfastighet och därför inte i sig självt kommer att ha något "andrahandsvärde" att tala om.

Dessutom är vi rätt fattiga :)

Ytterväggen ska du definitivt bygga i limmad lättbtg. eftersom materialet är isolerande och limningen ger minsta möjliga fogtjocklek och en vindtät fog.
Innerväggarna ska du definitivt bygga med betong (svårast) eller fulltegel (lättast) eftersom du bör eftersträva ett värmeackumulerande material och regeln är att ju tyngre ju mer värme kan materialet ackulmulera för värmeutjämning över dygnet.
 
isolde skrev:
Alltid papp under första skiftet, samt bruk, inte lim. Bruket ger möjligheter att trolla bort små nivåskillnader i plattan.
Lägger man då papp->bruk->lättbetong? Fäster man sylpappen på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.