D Daniel 109 skrev:
De verkade ju snarare varna för plast på undersidan av bjälklaget, det håller jag med om att man inte ska ha. Men nu handlade det om ovansidan av ett isolerat bjälklag.

Risken med golvvärme finns om man har dåligt med isolering under så att man värmer upp marken med läckaget, om man sedan stänger av värmen på sommaren så får man en fuktbelastning från marken. Det är inget generellt problem vid golvvärme.
Nu ska vi inte kapa tråden mer än vi gjort men det är klart att man får ju ta varje exempel för sig och begrunda förutsättningarna såklart men eftersom min trossbotten och blindbotten ser bra ut idag, hade ingen fuktpåverkan att prata om och nu även har en avfuktare samt ny fin plast på marken så är det relativt torrt i min grund, ca 60% i dagsläget. Golvvärmen är alltid på och styrs av temperaturen i rummet så den är av vissa stunder på de varma dagarna såklart. Jag har bra isoleringen i trossbotten så jag tror inte jag får mycket läckage neråt heller.

Det verkar som att man kan tvista om detta länge, det kommer nog alltid finnas en för och emot sida gällande plastens vara eller inte. Men jag kan helt ärligt inte säga att jag sett några bevis på att det är dåligt eller bra med plast ovan bjälklaget heller mer än att själva golvet tagit stryk kanske men inte att själva trossbotten tagit skada av att ha plast eller inte ovan bjälklaget.
Diskuterade detta med en vän på OCAB med och han sa iaf att eftersom jag nu har avfuktaren med så behöver jag inte bry mig nämnvärt utan kan fortsätta med konstruktionen som jag har.

Jag kommer fortsätta utan plast iaf så får vi se vad som sker.
 
Ja det funkar säkert bra i ditt fall. Med avfuktare gör det ju inget med ett mindre läckage.
Men att utifrån det ge råd i ett helt annat fall är kanske inte helt lämpligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja det funkar säkert bra i ditt fall. Med avfuktare gör det ju inget med ett mindre läckage.
Men att utifrån det ge råd i ett helt annat fall är kanske inte helt lämpligt.
Man måste ju kunna ge exempel på lösningar som funkar? När även Ljungby fuktkontroll och sanering skriver som de gör i texten som Tompafix länkade till förut så måste det ju finnas något bakom att inte sätta plast ovanför en krypgrund? min avfuktare har bara varit installerad i 8 månader, innan dess var det uteluftsventilerad.

Men jag ger mig och fortsätter leva med min lösning så ser jag om några år. TS blir mer förvirrad av våra diskussioner tyvärr.
 
Du ska absolut inte sätta plast ovanför kryputymmet. Den ska i isåfall sitta ovanför bjälklaget.

Jag har haft en representant för OKAB hemma en gång. Det resulterade i att jag fullständigt tappade förtroendet för dem. Han visste verkligen inte vad han pratade om.
 
L Leafy skrev:
Nu ska vi inte kapa tråden mer än vi gjort men det är klart att man får ju ta varje exempel för sig och begrunda förutsättningarna såklart men eftersom min trossbotten och blindbotten ser bra ut idag, hade ingen fuktpåverkan att prata om och nu även har en avfuktare samt ny fin plast på marken så är det relativt torrt i min grund, ca 60% i dagsläget. Golvvärmen är alltid på och styrs av temperaturen i rummet så den är av vissa stunder på de varma dagarna såklart. Jag har bra isoleringen i trossbotten så jag tror inte jag får mycket läckage neråt heller.

Det verkar som att man kan tvista om detta länge, det kommer nog alltid finnas en för och emot sida gällande plastens vara eller inte. Men jag kan helt ärligt inte säga att jag sett några bevis på att det är dåligt eller bra med plast ovan bjälklaget heller mer än att själva golvet tagit stryk kanske men inte att själva trossbotten tagit skada av att ha plast eller inte ovan bjälklaget.
Diskuterade detta med en vän på OCAB med och han sa iaf att eftersom jag nu har avfuktaren med så behöver jag inte bry mig nämnvärt utan kan fortsätta med konstruktionen som jag har.

Jag kommer fortsätta utan plast iaf så får vi se vad som sker.
Det normala är att alltid ha ångspärr på varma sidan även på golv. Det är riskabelt att inte ha det men kan självklart fungera om man har tur. Risken blir högre med golvvärme. En avfuktare i torpargrunden
minskar risken men tar inte bort den.

Första gången jag stötte på problematiken var för ca 35 år sedan då några vänner helrenoveras sitt hus och la in 60 kvm enstavig parkett på golvvärmen.

Efter en månad var parketten kupig och knarrande överallt, orsaken?

Snickarna hade glömt ångspärren, blev till att göra om allt.

Om någon ger ett annat råd än att ångtäta över torpargrunden i bostadshus ska dom ha en spark i baken ;)
 
Handlade det om en krypgrund?
 
1) Man stänger inte inne någon fukt om man har plast både på marken och på varma sidan av golvbjälklaget.
2) Nyttan med ångspärr i golvbjälklaget är mindre än nyttan i väggar och tak eftersom lufttrycket är lägre vid golvet och temperaturskillnaden mellan kalla och varma sidan ofta är lägre.
3) I ett förråd där man inte tillför någon fukt är behovet av ångspärr mindre än i ett bostadshus.

Så min rekommendation är att skippa ångspärren i golvet då den inte tillför så mycket.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Handlade det om en krypgrund?
Om du syftar på mitt inlägg så var det torpargrund/krypgrund
 
useless useless skrev:
1) Man stänger inte inne någon fukt om man har plast både på marken och på varma sidan av golvbjälklaget.
2) Nyttan med ångspärr i golvbjälklaget är mindre än nyttan i väggar och tak eftersom lufttrycket är lägre vid golvet och temperaturskillnaden mellan kalla och varma sidan ofta är lägre.
3) I ett förråd där man inte tillför någon fukt är behovet av ångspärr mindre än i ett bostadshus.

Så min rekommendation är att skippa ångspärren i golvet då den inte tillför så mycket.
Bra sammanfattat, men eftersom han har det som kontor också så skulle jag ändå satt dit ångspärren.
 
Tack för alla era svar och diskussion :)
Jag kommer efter att jag läst all ni skrivit lägga plats uppe på golvspånskivorna innan jag lägger mitt laminatgolv. Denna kommer jag skarva med plasten från väggarna.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.