Hjälp! Vi har cc100 mellan bärlinorna... Alla trossbottenskivor är gjorda för cc60. Några idéer på hur man hanterar det, vilka material man kan använda??? Måste vara en öppen konstruktion, då det är ett äldre timmerhus.
 
A
Råspont med asfapapp som vindskydd på.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack, ville undvika råspont med tanke på att de kan åka isär vid fuktändringar, men det ser ut att vara det man rekommenderar...
 
Oljehärdad masonit?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Håller masonit mot krypgrund?
 
Asfaboard?
Många använder det har jag sett.
 
  • Gilla
BuzyBi
  • Laddar…
B BuzyBi skrev:
Håller masonit mot krypgrund?
Yes
 
  • Gilla
BuzyBi
  • Laddar…
Du slår ju på en spikläkt typ cc60 och sen kör du fibercementskivor från byggmax.

hålla på med stora skivor som buktar efter några år. Nänä det går bort!
 
D Derbyboy skrev:
Du slår ju på en spikläkt typ cc60 och sen kör du fibercementskivor från byggmax.
Låter som ett bra förslag. Jag gjorde på det sättet men med asfaboard istf fibercement vilket funkade utmärkt. Skulle jag gjort det idag hade jag nog övervägt fibercement.
Ett tips till är att strö i ett lager släckt kalk när du ska till att isolera så du minskar risk för råttor o möss. Tänk bara på att det är riktigt jobbigt mot händer o lungor så det är bra med handdkar o munskydd.
 
F fredman68 skrev:
Låter som ett bra förslag. Jag gjorde på det sättet men med asfaboard istf fibercement vilket funkade utmärkt. Skulle jag gjort det idag hade jag nog övervägt fibercement.
Ett tips till är att strö i ett lager släckt kalk när du ska till att isolera så du minskar risk för råttor o möss. Tänk bara på att det är riktigt jobbigt mot händer o lungor så det är bra med handdkar o munskydd.
vårt problem är cc100 och hussvamp - så vi vill inte ta in kalk och behöver skiva som är självbärande
 
Ska du byta uppifrån eller underifrån?
 
En skiva på cc 100 som är självbärande över tid i en krypgrund. Det blir svårt!

kör råspont.

alt.

Sätt spikläkt och fibercementskivor.
 
  • Gilla
BuzyBi och 1 till
  • Laddar…
B BuzyBi skrev:
Tack, ville undvika råspont med tanke på att de kan åka isär vid fuktändringar, men det ser ut att vara det man rekommenderar...
Om du har så pass fuktigt i krypgrunden att råsponten glider isär då har du större problem än att välja trossbotten.

Jag har råspont i 50 procent av min krypgrund. De har åkt isär på några ställen pga av för hög fuktighet i krypgrunden.....under en tidsperiod av 50 år.
 
  • Gilla
BuzyBi
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ska du byta uppifrån eller underifrån?
Uppifrån, bara bjälkarna är kvar...
 
D Derbyboy skrev:
Om du har så pass fuktigt i krypgrunden att råsponten glider isär då har du större problem än att välja trossbotten.

Jag har råspont i 50 procent av min krypgrund. De har åkt isär på några ställen pga av för hög fuktighet i krypgrunden.....under en tidsperiod av 50 år.
Vår byggare säger att han lägger 2 lager utomhusmasonit och det bör funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.