4 256 läst · 35 svar
4k läst
35 svar
Byte av fläkt i äldre luftvärmeaggregat
Nu skrev jag inte i gamla hus utan nya hus som byggs och där finns det krav på utan återluft och luftbyte med ett antal 3m, oavsett rakt ut eller FTX som alla husleverantörer tar åt sig och sätter in något med VP i, kan vara bra för återvinning, men billigt för dom då det är direktleverans från fabrik och mååånga tusenlappar billigare än någon återförsäljare kan köpa för och i slutändan som alltid får den längst ner ( konsumenten ) på skalan betala.Henrik.woll skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Självklart finns det anledningar till att man vill kunna variera både blandningen och flödet.
Hade det varit hon mig så skulle jag koppla in både spjäll, värmeventil och motor till en DUC som jag kunde programmera i, tex
Om co2 underskrider 800ppm stäng utespjället till en min nivå (klack)
Via en kurva med tex 4 brytpunkter skulle jag reglerar spjället steglöst att variera på co2 nivån i frånluften (hög nivå mer uteluft)
Sedan skulle jag spetsa värmen med batteriet då återluften inte räckte för att hålla önskad inblåsningstemperatur.
Flödet skulle man också kunna variera på CO2 nivå, hög halt mer ventilation och varva ner vid låg belastning..
Givetvis ska man säkerställa luftombytet även vid lägre varvtal.
Det med återluft är att en del av inneluften ( lite av syret avgått ) går tillbaka och spädes med uteluft ( mer syre ) och värms till ca +18 C för att inte tilluften ska vara för varm och stanna i taket. Tilluften ska sjunka mot golvet för att blanda sig bra. Förr var det vanligt med den sortens ventilation, även i större anläggningar, men får inte vara så i dag. På sätt och vis riktigt men det kostar mera att värma husen då Jag bor förr i ett hus från 60 - 70 talet med lite drag här och där och självdragsvent än i en termosflaska.B Braddan skrev:
PS Hur gamla blir dagens hus kan man fråga sig, i åtanke på hus som nu är 50 - 75 är och fungerar. Räcker den förklaringen ?
Köper din tanke, kan även vara en idé att kunna reglera ner när man ska bort och över nätterna. I mitt fall ser jag dock en risk att överreglera det hela i och med att avluften styrs via köksfläkten med endast normalt och forcerat flöde. Med lite otur börjar jag suga luften från kök och toaletter ut i resten av huset tänker jag mig. En styrning av enbart friskluftinblandningen borde kunna råda bot på co2 överflöd samtidigt som att man inte värmer mer än nödvändigt och med bibehållen låg risk för att sprida wc-luft till resterande utrymmen.Henrik.woll skrev:Självklart finns det anledningar till att man vill kunna variera både blandningen och flödet.
Hade det varit hon mig så skulle jag koppla in både spjäll, värmeventil och motor till en DUC som jag kunde programmera i, tex
Om co2 underskrider 800ppm stäng utespjället till en min nivå (klack)
Via en kurva med tex 4 brytpunkter skulle jag reglerar spjället steglöst att variera på co2 nivån i frånluften (hög nivå mer uteluft)
Sedan skulle jag spetsa värmen med batteriet då återluften inte räckte för att hålla önskad inblåsningstemperatur.
Flödet skulle man också kunna variera på CO2 nivå, hög halt mer ventilation och varva ner vid låg belastning..
Givetvis ska man säkerställa luftombytet även vid lägre varvtal.
Förklaringen i sig räcker, men är det verkligen en energifråga ur BBRs perspektiv? Jag tolkar deras skrivelser som att återluft kan sprida orenheter inom och mellan bostäder. Kan det säkras att återluft inte ger upphov till skadliga effekter, genom rening och att inte överföra luft från en bostad till annan, så ser jag inte att det inte skulle vara tillåtet ens vid nybygge. Även om ämnet inte handlar om just detta tycker jag ändå att det är intressant!J jonaserik skrev:Det med återluft är att en del av inneluften ( lite av syret avgått ) går tillbaka och spädes med uteluft ( mer syre ) och värms till ca +18 C för att inte tilluften ska vara för varm och stanna i taket. Tilluften ska sjunka mot golvet för att blanda sig bra. Förr var det vanligt med den sortens ventilation, även i större anläggningar, men får inte vara så i dag. På sätt och vis riktigt men det kostar mera att värma husen då Jag bor förr i ett hus från 60 - 70 talet med lite drag här och där och självdragsvent än i en termosflaska.
PS Hur gamla blir dagens hus kan man fråga sig, i åtanke på hus som nu är 50 - 75 är och fungerar. Räcker den förklaringen ?
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Håller med dig.B Braddan skrev:Köper din tanke, kan även vara en idé att kunna reglera ner när man ska bort och över nätterna. I mitt fall ser jag dock en risk att överreglera det hela i och med att avluften styrs via köksfläkten med endast normalt och forcerat flöde. Med lite otur börjar jag suga luften från kök och toaletter ut i resten av huset tänker jag mig. En styrning av enbart friskluftinblandningen borde kunna råda bot på co2 överflöd samtidigt som att man inte värmer mer än nödvändigt och med bibehållen låg risk för att sprida wc-luft till resterande utrymmen.
Du har inte någon mer bild på belimomotorn? (Oranga spjällmotorn) för att kunna styra på co2 nivå måste du nog byta din regulator så du kan styra spjällmotorn på temp och co2 (gemensam signal) Den är troligen med i temp styrningen idag.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Det är inte tillåtet vid ny byggnation av bostäder men de flesta matvarubutiker tex Ica, Coop mfl kör ren återluft och späder minimalt med uteluft för att bibehålla co2 nivå samt luftutbytes kraven. Vid ökad co2 ökar även utspädningen osv..B Braddan skrev:Förklaringen i sig räcker, men är det verkligen en energifråga ur BBRs perspektiv? Jag tolkar deras skrivelser som att återluft kan sprida orenheter inom och mellan bostäder. Kan det säkras att återluft inte ger upphov till skadliga effekter, genom rening och att inte överföra luft från en bostad till annan, så ser jag inte att det inte skulle vara tillåtet ens vid nybygge. Även om ämnet inte handlar om just detta tycker jag ändå att det är intressant!
Ditt ord är numera min lagHenrik.woll skrev:
Det finns även ett vred nere i huset som går från 0 - 100% som via ventilationsstyrenheten styr öppningen av denna. Har i ett par svaga mentala tillstånd funderat på att koppla en stegmotor på denna och försöka få till en styrning via Home Assistant där jag har en massa sensorer uppkopplade och är nu bekväm med den programmeringen.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Haha
in du ser under sidan av motorn så står det säker 24v eller 230v men även hur Y-signalen är.
Ja men varför säger du inte detta, att du är hemma i smarta hem
Lite beroende på hur motorn styrs så är den ganska enkel att sätta styrningen på (eller byta till lämplig motor kostar inte en förmögenhet)
Men att sätta något som ska skicka en 0-10v signal för att styra spjällmotorn är inte en vetenskap. Då kan du även sprida ut dina co2 sensorer i huset och sätta styrningen centralt
in du ser under sidan av motorn så står det säker 24v eller 230v men även hur Y-signalen är.
Ja men varför säger du inte detta, att du är hemma i smarta hem
Lite beroende på hur motorn styrs så är den ganska enkel att sätta styrningen på (eller byta till lämplig motor kostar inte en förmögenhet)
Men att sätta något som ska skicka en 0-10v signal för att styra spjällmotorn är inte en vetenskap. Då kan du även sprida ut dina co2 sensorer i huset och sätta styrningen centralt
En Belimomotor , är det bara 24VAC eller 230VAC så är det en öppen/stängd funktion, med eller utan fjäderåtergång ( kan reglera på tempen ) och blir då lite som en vinkarkrabba, kan även vara någon form av frysskydd för batteriet , så när tempen gåt mot noll så stänger den. är det en 0 - 10 VDC så finns det säkert en styrning för det någonstans, bara leta. Den styrningen kan få en 24VAC och ge 0 - 10 VDC, allt under samma skal.
J jonaserik skrev:En Belimomotor , är det bara 24VAC eller 230VAC så är det en öppen/stängd funktion, med eller utan fjäderåtergång ( kan reglera på tempen ) och blir då lite som en vinkarkrabba, kan även vara någon form av frysskydd för batteriet , så när tempen gåt mot noll så stänger den. är det en 0 - 10 VDC så finns det säkert en styrning för det någonstans, bara leta. Den styrningen kan få en 24VAC och ge 0 - 10 VDC, allt under samma skal.
Stämmer att det finns ett frysskydd påkopplat på motorn som i sig verkar aktiveras av tempregleringen (mha tempgivare i vattenbatteriet).J jonaserik skrev:En Belimomotor , är det bara 24VAC eller 230VAC så är det en öppen/stängd funktion, med eller utan fjäderåtergång ( kan reglera på tempen ) och blir då lite som en vinkarkrabba, kan även vara någon form av frysskydd för batteriet , så när tempen gåt mot noll så stänger den. är det en 0 - 10 VDC så finns det säkert en styrning för det någonstans, bara leta. Den styrningen kan få en 24VAC och ge 0 - 10 VDC, allt under samma skal.
Styrningen av spjället hittade jag nere i källaren och är en börvärdesomställare. Se bild från dess bruksanvisning. Skulle de fungera att styra den via en shellypuck istället?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ja, på Y ska du skicka in en 0-10v (dc) (0-100% signal) styrspänning. Viktigt är att motor och styrning får samma potential (g0) motorn som sitter är 24v ac.B Braddan skrev:Stämmer att det finns ett frysskydd påkopplat på motorn som i sig verkar aktiveras av tempregleringen (mha tempgivare i vattenbatteriet).
Styrningen av spjället hittade jag nere i källaren och är en börvärdesomställare. Se bild från dess bruksanvisning. Skulle de fungera att styra den via en shellypuck istället?
[bild] [bild]
Är du säker att det enbart går till spjället och inte till själva tempregulatorn?
Du säger vattenbatteri, vad styr tempen på det. Kolla även hur många kablar som går in i omvandlaren, öppna den och se om det finns någon tamp på nr 4 ( Z ) . finns det följ den och se var den slutar , någon form av styrning måste det finnas, annars är det en helt manuell styrning av spjället med fasta vinklar på öppningen.
Vattenbatteriets genomströmning styrs av en trevägsventil som i sig styrs av tidigare nämnd tempreglering (TA 207R). Varmvattnets temperatur upp till denna trevägsventil styrs dock från annat håll (lvvp + elpanna + separat styrning via Ngenic, en historia i sig) så trevägsventilen är i princip alltid öppen.J jonaserik skrev:Du säger vattenbatteri, vad styr tempen på det. Kolla även hur många kablar som går in i omvandlaren, öppna den och se om det finns någon tamp på nr 4 ( Z ) . finns det följ den och se var den slutar , någon form av styrning måste det finnas, annars är det en helt manuell styrning av spjället med fasta vinklar på öppningen.
Allt ser vid närmare titt ut att gå genom denna tempreglering; motorn för spjället, frys/motorskydd mm. Hittar däremot inget i dokumentationen för tempregleringen annat än att det finns ett 24V hjälprelä. Antar att detta då är inblandat för att röra motorn när styrsignal skickas? Nu är jag rejält utanför mitt kunskapsområde, skulle inte ha slumrat så mycket under reglertekniken under utbildningen