Hej på er!

Jag håller på att bygga ett varmförråd och har murat upp en torpargrund som jag sedan lagt ett träbjälklag på 195mm. På marken i torpargrunden så har jag lagt ut åldersbeständig byggfolie som går upp ca 15 cm leca muren och tryckt ned mot kanterna med lite 8-16 makadam. I bjälklagen underifrån sett så har jag lagt en trossbottenskiva i fibercement och därefter 2x95 mm isolering och längst upp golvspånskiva.

Nu hörde jag via en kille att jag kanske även skulle lagt åldersbeständig plast mellan isoleringen och golvspånskivan... Skall man ha plats även där?

(I taket har jag 210mm isolering och i väggarna 95mm och dessa klär jag med byggfolie från insidan)
 
ICKE plast i golvet, det kan stänga inne fukt!
 
Ok, vad bra. Då har jag inte gjort helt fel då... :)
 
Nej, en fuktspärr ska alltid vara på den varma sidan. Så om inte golvet är tätt behöver du en i golvet. Om det nu finns någon fuktlast som gör att en fuktspärr behövs. När det inte är en bostad kan det funka helt utan.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, en fuktspärr ska alltid vara på den varma sidan. Så om inte golvet är tätt behöver du en i golvet. Om det nu finns någon fuktlast som gör att en fuktspärr behövs. När det inte är en bostad kan det funka helt utan.
D Daniel 109 skrev:
Nej, en fuktspärr ska alltid vara på den varma sidan. Så om inte golvet är tätt behöver du en i golvet. Om det nu finns någon fuktlast som gör att en fuktspärr behövs. När det inte är en bostad kan det funka helt utan.
Ok, då vet jag inte vem utav er jag skall lyssna på...
Om jag i mitt fall har en torpargrund med självdrag där jag har spärrat markfukt genom plast direkt mot mark som jag skrev inledningsvis så trodde jag att jag inte behövde ha ångspärr på varma sidan av bjälklaget. Men jag vill ju såklart gärna veta om jag gjort fel.

Förrådet kommer jag använda till förråd men även en liten kontorshörna. Inget vatten är indraget.
 

Bästa svaret

C combato skrev:
Ok, då vet jag inte vem utav er jag skall lyssna på...
Om jag i mitt fall har en torpargrund med självdrag där jag har spärrat markfukt genom plast direkt mot mark som jag skrev inledningsvis så trodde jag att jag inte behövde ha ångspärr på varma sidan av bjälklaget. Men jag vill ju såklart gärna veta om jag gjort fel.

Förrådet kommer jag använda till förråd men även en liten kontorshörna. Inget vatten är indraget.
Även om du har ångspärr på marken så har fuktig luft i torpargrunden.

Det ska självklart vara ångspärr på varma sidan. Men den lägger du på golvspånskivorna, annars kan du inte limma dom mot golvbjälkarna. Den ångspärren överlappar mot ångspärren i väggarna.

PS. Gäller om det är uppvärmt.
 
A Autodidak1 skrev:
Även om du har ångspärr på marken så har fuktig luft i torpargrunden.

Det ska självklart vara ångspärr på varma sidan. Men den lägger du på golvspånskivorna, annars kan du inte limma dom mot golvbjälkarna. Den ångspärren överlappar mot ångspärren i väggarna.

PS. Gäller om det är uppvärmt.
Strålande! Då kan jag ju lägga detta innan jag lägger mitt laminatgolv. Tack!
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Det behövs inte om det inte finns en fuktbelastning i byggnaden. Men fuktspärren på marken påverkar inte huruvida det behövs en i golvet. Sannolikt blir golvet så tätt att det skulle klara sig utan även med fuktbelastning. Men det är definitivt inte fel att ha fuktspärren.
 
Fuktspärren som läggs på golvspånet är väl i första hand till för att skydda själva ytgolvvet. Personligen har jag inte plast på golvspånet över krypgrunden utan enda stället jag har plast är på marken i grunden sen asfaboard- isolering-golvspån med golvvärme. sen beroende på ytgolv har jag vanlig foam, eller extra renoveringsspångolv eller lumppapp.

Helt ärligt hade det känts fel att ha plast över en torpar/krypgrund men däremot en spärr anpassad för ett golv hade jag mycket väl kunnat lagt under ytgolvet.
Eller bara struntat i det och sett vad som hänt med golvet/trossbotten om 1 år.
 
Nej, nu är du helt ute och cyklar. Golvet fungerar efter exakt samma principer som en yttervägg. Fuktspärren är för att hålla fukt borta från väggen.

För att vara tydlig, nu pratar vi inte om oisolerade betongplattor. Där kan man resonera som du gör.
 
L Leafy skrev:
Fuktspärren som läggs på golvspånet är väl i första hand till för att skydda själva ytgolvvet. Personligen har jag inte plast på golvspånet över krypgrunden utan enda stället jag har plast är på marken i grunden sen asfaboard- isolering-golvspån med golvvärme. sen beroende på ytgolv har jag vanlig foam, eller extra renoveringsspångolv eller lumppapp.

Helt ärligt hade det känts fel att ha plast över en torpar/krypgrund men däremot en spärr anpassad för ett golv hade jag mycket väl kunnat lagt under ytgolvet.
Eller bara struntat i det och sett vad som hänt med golvet/trossbotten om 1 år.
En spärr lämpligt för ytgolv är antingen ångspärr eller foam med ångspärr.

Golv med golvvärme utan det är en riktigt bra riskkonstruktion....
 
Nu är det ju ett varmförråd som byggs
 
För det första är det inte jag som byggt det utan detta är något som legat i runt 20 år och det verkar då funka utan plasten hos mig och varken vinylgolv, ekgolv eller laminatgolv har tagit stryk av att inte ha någon fuktspärr under golvet även med golvvärme.

Jag har också läst det som länkats till tidigare att det är negativt att ha plast ovan golvbjälklaget och därför har jag inte korrigerat det allteftersom jag renoverat heller utan har låtit det vara som det är. Så visst jag kan vara ute och cykla eller vad du kallade det men det funkar iaf :)

Jag har nu även ställt in en sorptionsavfuktare i grunden så jag har eliminerat vad som då hade kunnat vara ett problem också :rolleyes:
 
De verkade ju snarare varna för plast på undersidan av bjälklaget, det håller jag med om att man inte ska ha. Men nu handlade det om ovansidan av ett isolerat bjälklag.

Risken med golvvärme finns om man har dåligt med isolering under så att man värmer upp marken med läckaget, om man sedan stänger av värmen på sommaren så får man en fuktbelastning från marken. Det är inget generellt problem vid golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.