7 362 läst · 11 svar
7k läst
11 svar
Svetsa brutna SDS-borr
Hej!
Jag har fått en hel spann full av defekta SDS-plus och SDS-Max borr, framförallt längre borr, up till ca 1 meter långa. De flesta av fabrikat Hilti. Problemet är att de allra flesta är avbrutna precis ovanför fästet. Jag funderar därför på om det ens är möjligt att svetsa dem, eller om jag bara ska kasta allt direkt.
Jag har en pinne, likriktare och är ganska duktig på att svetsa vanligt svarstål, men misstänker att jag kommer att få många problem med att svetsa borr. Tex så kommer härdningen att förändras/förstöras antar jag. Kan detta på något vis vara farligt när jag använder borren eller är det bara större risk att de går sönder pa samma ställe igen?
Om det är möjligt att svetsa, finns det någon duktig svetsare här som kan rekommendera mig en vettig elektrod?
//Daniel
Jag har fått en hel spann full av defekta SDS-plus och SDS-Max borr, framförallt längre borr, up till ca 1 meter långa. De flesta av fabrikat Hilti. Problemet är att de allra flesta är avbrutna precis ovanför fästet. Jag funderar därför på om det ens är möjligt att svetsa dem, eller om jag bara ska kasta allt direkt.
Jag har en pinne, likriktare och är ganska duktig på att svetsa vanligt svarstål, men misstänker att jag kommer att få många problem med att svetsa borr. Tex så kommer härdningen att förändras/förstöras antar jag. Kan detta på något vis vara farligt när jag använder borren eller är det bara större risk att de går sönder pa samma ställe igen?
Om det är möjligt att svetsa, finns det någon duktig svetsare här som kan rekommendera mig en vettig elektrod?
//Daniel
Tror det är omöjligt att få det att hålla bra. Oavsett vilken elektrod du har
Angående wobbling så tror jag att jag nog kan få det att bli tillräckligt rakt i någon form av fixtur eller vagga.
Risken med splitter är det jag är rädd för, om borren bara skulle brytas av igen så har jag ju inte förlorat mer än lite tid på svetsande, vilket jag kan stå ut med.
Richard: Varför rekommenderar du en MIG? Vilka fördelar har den gentemot en MMA-svets i det här fallet?
Risken med splitter är det jag är rädd för, om borren bara skulle brytas av igen så har jag ju inte förlorat mer än lite tid på svetsande, vilket jag kan stå ut med.
Richard: Varför rekommenderar du en MIG? Vilka fördelar har den gentemot en MMA-svets i det här fallet?
Vet du vad det är för stål i borren?
Du har inte haft några problem med konstiga sprickor eller flisor som flyger rundor?Ytterby skrev:
Om du vill vara riktigt seriös, så kontakta Castolin, och hör vad dom säger. Enligt dom själva, så har dom tillsatsmaterial till nästan allt!
Castolin Eutectic Sweden
Problemet med att svetsa klena stångmaterial med MMA, är ju att det går väldigt fort, och man får lätt in slagg i svetsfogen.
Om man får välja metod, så är ju TIG att föredra, som 2:a svetslödning med gas, medans MMA och MIG/MAG kommer att bli rena chansningen.
Risken för splitter tycker jag att inte verkara vara så stor, men du behöver ju inte ligga på med all kraft du har, ifall borren brister!
Skall man välja tillsatsmaterial "by the book", så måste man veta kolhalten i materialet man skall svetsa. Oftast så blir materialet hårt och sprött, närmast svetsfogen, pga kolvandring i materialet, vilket kommer att resultera i att det brister lätt.
En ren spekulation, varför borren går av vid fästet, torde bero på att endast fästet är härdat, men som sagt, nu spekulerar jag.
Jag tror nog att rätt person på Castolin känner till kolhalten i Hiltis borrar.
Castolin Eutectic Sweden
Problemet med att svetsa klena stångmaterial med MMA, är ju att det går väldigt fort, och man får lätt in slagg i svetsfogen.
Om man får välja metod, så är ju TIG att föredra, som 2:a svetslödning med gas, medans MMA och MIG/MAG kommer att bli rena chansningen.
Risken för splitter tycker jag att inte verkara vara så stor, men du behöver ju inte ligga på med all kraft du har, ifall borren brister!
Skall man välja tillsatsmaterial "by the book", så måste man veta kolhalten i materialet man skall svetsa. Oftast så blir materialet hårt och sprött, närmast svetsfogen, pga kolvandring i materialet, vilket kommer att resultera i att det brister lätt.
En ren spekulation, varför borren går av vid fästet, torde bero på att endast fästet är härdat, men som sagt, nu spekulerar jag.
Jag tror nog att rätt person på Castolin känner till kolhalten i Hiltis borrar.
Svetstipsen som sådana känns helt rätt. Men mejslarna på en bilmaskin roterar väl inte? Alltså är det väl viktigare att delarna sitter ihop än att de är spikrakt hopsatta? Eller är jag ute och cyklar?Ytterby skrev:
När det gäller en jig/fixtur att svetsa i tror jag det är snudd på omöjligt att tillverka en sådan i en hemmaverkstad, för borr med olika dimensioner, så att det blir helt eller ens tillfredställande rakt. Och då blir ju hålen därefter...
Gör ett test och posta resultatet är du snäll, Daniel. Det är intressant att veta hur det funkar, Jag kan säkert ha fel, för att travestera en annan forummedlem.
MVH
Ronnie
Nu har jag testat att svetsa borren. Tyvärr visade det sig att det var lite väl mycket jobb att få borren att bli helt raka, trots fixtur (vilken inte passade till mer än 1-2 borr, sen fick jag bygga en ny i annan storlek). Dock kändes som att de borren jag svetsade blev riktigt bra. Hur de håller när man använder dem får jag återkomma till. Jag svetsade 2 spett också vilket var mycket lättare....och inte så farligt om det blir lite vinkelfel heller.
Om någon vill ha de ca 30 borren som finns kvar så skicka ett PM, de kan hämtas i Lund.
//Daniel
Om någon vill ha de ca 30 borren som finns kvar så skicka ett PM, de kan hämtas i Lund.
//Daniel
Liknande trådar
-
Hur svetsa kamin till badtunna i aluminium
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Svetsa fast plåtdörr
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Kan man svetsa ihop våtrumsmattan?
Badrum -
Laga/svetsa ihop trasigt växelöra
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Svetsa i garageport
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide