Hej,

Har en liten gäststuga som är byggd 72. Huset är isolerat (längesen) och står på plintar på en häll/bergsluttning på tomten. Problemet har sen huset och gäststugan köptes för ca 10 år sen varit att det luktar illa, och dessvärre sätter sig lukten i det mesta som gör entré (även en själv efter en natts sömn). Lukten känns även på sommaren, om än något mindre (men om det är pga lägre fukthalt eller vädring är svårt att säga).

Tidigare har huset varit kallställt under vinterhalvåret, men sedan vi har börjat bruka det mer sen några månader tillbaka låter vi elementen hålla insidan omkring 8-10 grader. Har även tidigare satt in en badrumsfläkt för att dra ut luft och få bättre ventilation (kanske har hjälpt lite, men lukten är fortfarande väldigt tydligt kvar).

I våras bytte jag ut isoleringen undertill och fokuserade på grunden. Det verkar dock inte ha hjälp jättemycket, om än det va nödvändigt att byta ut delar och fräscha upp undertill. Se tråden om detta här: https://www.byggahus.se/forum/threa...und-vad-tror-ni-om-detta.401468/#post-4015088

Har till och med ozonerat med kraftigt aggregat (om än jag hade en stark föraning om att detta inte på något sätt skulle kunna lösa själva huvudproblemet). Men lukten kommer tillbaka.

Så nu till min nya tanke:

Eftersom grunden inte gav något jätteresultat tänkte jag att lukten möjligtvis kommer från den väldigt låghöjdade "vinden". Fanns ingen inspektionslucka, och verkar inte finnas något mer än två långsmala lufthål (ca 3x60 cm) underifrån under altan/entrétaket.

Nåväl, sågade nu upp en öppning på 10x17 cm (svårt att göra större pga reglar) på bakgaveln (under tak) för att få lite insyn. Lukten där inne känns mycket väl igen - det luktar som den stug/mögellukt som kommer tillbaka in i huset. Ingen stank, men det är tydligt att det luktar.

Det som är trist är att utrymmet är så pass trångt att det nog varken går att komma in eller byta isolering/sanera mekaniskt utan att ta bort innertaket.


Funderar nu på följande utifrån vad jag läst tidigare:

- Ozonera (kraftfull maskin) utrymmet för att om möjligt döda en del av möglet och kanske få bort lite lukt.
- Möjligtvis täppa till de små ventilationshål som finns och istället sätta in en liten sorptionsavfuktare. Har nån Acetek rd40 liggandes, och den är förvisso liten men så är även utrymmet.
- Alternativet till avfuktare är ju att göra tvärtom och istället öppna upp för mer ventilation, men risken är att fuktigheten stiger istället.

Som tidigare så är detta mer en budgetgrej än att byta ut hela taket.

Hur går jag bäst vidare? (Titta gärna på bilderna och säg om ni ser något spännande också!)

Tack för hjälpen!

Trångt utrymme med träreglar och isolering som möjligtvis bidrar till dålig lukt i gäststuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i brun vägg som visar del av husets trånga vindutrymme, tecken på mögel och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trångt utrymme under tak med synlig isolering och träreglar, tecken på fukt eller mögel kan förekomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av nyuppsågad inspektionslucka i trävägg på vind i gäststuga som luktar mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trångt utrymme under tak i gäststuga med synlig isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett trångt vindutrymme med äldre isolering och träbjälkar, tecken på mögelluktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns en uppsjö med åsikter om detta. För tjock isoleringen utan ångspärr och svag värme kan leda till att taket inte torkar upp vilket i sin tur kan leda till en grogrund för mögel.

Hellre då inte så mycket isolering även om du inte har ångspärr för då kan taket torka ut om du dessutom har ett bra luftflöde på vinden.

Saknas det också ventilation på vinden så är det som klippt och skuret för problem med fukt och sedan mögeltillväxt. Kan inte se om du har öppet vid takfoten?!

Över- eller undertryck spelar också roll för fuktvandringen. Har du någon form av mekanisk frånluftsventil?
 
P postkontrollen skrev:
Det finns en uppsjö med åsikter om detta. För tjock isoleringen utan ångspärr och svag värme kan leda till att taket inte torkar upp vilket i sin tur kan leda till en grogrund för mögel.

Hellre då inte så mycket isolering även om du inte har ångspärr för då kan taket torka ut om du dessutom har ett bra luftflöde på vinden.

Saknas det också ventilation på vinden så är det som klippt och skuret för problem med fukt och sedan mögeltillväxt. Kan inte se om du har öppet vid takfoten?!

Över- eller undertryck spelar också roll för fuktvandringen. Har du någon form av mekanisk frånluftsventil?

Hej,

På ena sidan/takfoten sitter fyra (tror jag skrev att det var två) såna här små "luftningsremsor" som du ser på bilden nedan. Så det sker väl i alla fall någon typ av luftinsläpp. Men det är de öppningar som finns vad jag kan se (nu på dagen lyser ljuset in något genom dessa, men ingen annanstans).


En ventilationsremsa monterad längs med takfoten på en husvägg för luftinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pestopina pestopina skrev:
Hej,

På ena sidan/takfoten sitter fyra (tror jag skrev att det var två) såna här små "luftningsremsor" som du ser på bilden nedan. Så det sker väl i alla fall någon typ av luftinsläpp. Men det är de öppningar som finns vad jag kan se (nu på dagen lyser ljuset in något genom dessa, men ingen annanstans).


[bild]
Det ser ut som att man på ena sidan bytt ut isoleringen någon gång i tiden. Förmodligen har man fixat om innertaket i den del av stugan som tidigare varit en bastu.

Skulle det kunna vara så att man här då täppt till takfotsventilationen som egentligen borde finnas på båda sidor av taket? Nu sitter de "ventiler" jag skickade bild på i förra inlägget bara längs ena långsidan av vinden, men andra sidan är helt tät. Då blir det ju förmodlingen ingen större genomströmning av uteluft. Bör detta läggas till eller ska man akta sig och istället sätta igen ventilerna och installera en liten avfuktare?

 
Ingen som har en idé? :)
 
Har ni kontrollerat väggarna ännu?
 
Byggmaterial kan ta upp lukter så leta runt i det material som använts och lukta, det som användes till stugor på 70-tal kunde redan då vara bättre begagnat.
Vi hade liknande problem i vår stuga tidigare och sovrummet. Där hade gamla garderober återanvänts från tidigt 60-tal, merparten var masonit och när vi slängde ut dem och ersatte med nya försvann lukten.
Så som noterats i tidigare inlägg, kontrollera vad väggarna är byggda av.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni kontrollerat väggarna ännu?
Nej, inte riktigt. Vet inte riktigt hur jag ska göra detta på bästa sätt utan att skära upp innerpanelen.. Har du någon idé?

Menar du då att det kanske egentligen inte är vinden som är den stora boven? :)

Tack för hjälpen igen!
 
A AndersS skrev:
Byggmaterial kan ta upp lukter så leta runt i det material som använts och lukta, det som användes till stugor på 70-tal kunde redan då vara bättre begagnat.
Vi hade liknande problem i vår stuga tidigare och sovrummet. Där hade gamla garderober återanvänts från tidigt 60-tal, merparten var masonit och när vi slängde ut dem och ersatte med nya försvann lukten.
Så som noterats i tidigare inlägg, kontrollera vad väggarna är byggda av.
Inte sett någon masonit. Finns egentligen inte så mycket material förutom väggar och ett litet kök eftersom stugan är väldigt liten. Får ta och kontrollera väggarna lite närmare. Det sitter pärlspont på innerväggarna, och denna skulle ju möjligtvis kunna vara monterad på masonit - men denna är bytt långt senare än 70-talet.

Innertak + Undergolv verkar vara av helt vanlig spont/panel.
 
Väggarna kan stinka en del om fukt stängts in när huset kallställts, vet ni om det finns plast i väggarna?
 
Behöver inte enbart vara masonit, det kan vara annat man använt i väggar som tretex, asfaboard, etc.
Rent trä brukar inte vara så känsligt och klarar oftast också kallställning bra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Väggarna kan stinka en del om fukt stängts in när huset kallställts, vet ni om det finns plast i väggarna?
Förstår. Lite svårt att avgöra genom att sniffa på dom. Men skulle såklart kunna borra ett hål på något diskret ställe.

Ja, jag tror det sitter plast i dom.
 
A AndersS skrev:
Behöver inte enbart vara masonit, det kan vara annat man använt i väggar som tretex, asfaboard, etc.
Rent trä brukar inte vara så känsligt och klarar oftast också kallställning bra.
Satt asfaboard i grunden som täckte isoleringen på en sida av huset, men både isoleringen och boarden är bytta nu (med fibercementskivor istället).
 
Har du konstaterat att det är mögel någonstans, eller är det lukten som du gissar kommer från mögel? Jag tycker inte det finns nåt på bliderna från vinden som ser alarmerande ut, däremot är det ju bra om det finns ventilation där. Är det inga ventiler på gavlarna?
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
pestopina pestopina skrev:
Förstår. Lite svårt att avgöra genom att sniffa på dom. Men skulle såklart kunna borra ett hål på något diskret ställe.

Ja, jag tror det sitter plast i dom.
I vår förra stuga som var kallställd i 40+ år satt det plast i väggar, det stank/luktade gammalt och gick aldrig bort. Inspektera mera!
 
  • Gilla
pestopina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.